InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Online zand bestellen

Online zand bestellen

Naast vele webshops op het gebied van allerlei artikelen is het tegenwoordig ook mogelijk om grote partijen te bestellen via internet. Zand, grind en grond vormt hierbij één van de mogelijkheden.

Big Bags

Het bestellen van zand is tegenwoordig niet enkel meer via vrachtwagens en een grote berg zand voor de deur. Sinds enkele jaren zijn de zogenaamde ‘big bags’ op de markt die levering van zand mogelijk maken in kleine zakken. De zakken zijn verkrijgbaar in verschillende formaten maar de meest gangbare maat is de ‘big bag van 1m3’. De Big Bags zijn wegwerpzakken en kunnen na gebruik worden weggegooid in de huiscontainer.

Voordelen Big Bags

In steeds meer gemeentes is het niet toegestaan om een grote hoop zand, grind of grond te storten op gemeentelijke grond. De Big Bags bieden hierbij een uitkomst doordat het zand verpakt wordt aangeleverd en hierbij dus geen rommel ontstaat en losliggend zand.

Voorwaarden om zand te kunnen bestellen

Gezien de grote hoeveelheden en het gewicht kan zand uiteraard niet via de reguliere transport mogelijkheden worden vervoerd. Het zand wordt of vervoerd per vrachtwagen (los zand) of per vrachtwagen waarop de Big Bags zijn gesorteerd. Door middel van een knijper wordt de Big Bag afgeleverd voor aan straat. Om een Big Bag te kunnen bestellen is het dus noodzakelijk dat de zag afgeleverd kan worden aan een verharde weg en waar vrachtwagens zijn toegestaan.

Hoeveel zand heb ik nodig

Voordat het zand besteld kan worden is het noodzakelijk om te weten hoeveel zand je daadwerkelijk nodig hebt. Zand wordt berekend in m3 (kubieke meters), ofwel lengte x breedte x hoogte. Vermenigvuldig vervolgens de uitkomst nogmaals met 1.1. Dit is noodzakelijk doordat het zand nog inklinkt (het inzakken van het zand).

Voorbeeld
Het vullen van een zandbak van 2m bij 2m. In totaal wordt de zandbak gevuld met 20cm zand. In eerste instantie bereken je de lengte x breedte, ofwel 4m2. De vierkante meters x 20cm (0,20) = 0,8m3. Als laatste stap bereken je nog de inklinking, ofwel 0,8 x 1.1 = 0,88m3. Om deze zandbak te vullen heb je dus 0,88m3 nodig.

Soorten zand

Zand bestaat in vele soorten met allemaal zijn eigen specifieke eigenschappen en doelen waarvoor het gebruikt wordt. Zo wordt straatzand gebruikt voor onder tegelwerk en drainagezand om het water goed door te laten.

Mu

Het type zand wordt daarnaast uitgedrukt in Mu’s. Het aantal mu staat voor de korrelgrootte. Al naar gelang de korrelgrootte worden zand- en klei als volgt ingedeeld:
  • grind: meer dan 2000 mu;
  • grof zand: 200 tot 2000 mu;
  • fijn zand: 50 tot 200 mu;
  • leem: 16 tot 50 mu;
  • slib: minder dan 16 mu;
  • lutum (klei): minder dan 2 mu.

Hoe grover het zand (hoe meer mu), hoe beter het water door het zand heen gaat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.zandcompleet.nl

Reageer op het artikel "Online zand bestellen"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 10-08-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!