InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Goedkoop reizen (vervoer)

Goedkoop reizen (vervoer)

Reizen, de wereld verkennen, ontdekken wat er achter de hoek zit. Het zit in de genen van de mens om verder te kijken dan de vertrouwde buurt en bekende paden te verlaten. Dit is allemaal goed en wel, maar hoe geraak je van punt A naar B? De mogelijkheden zijn uitgebreid, en afhankelijk van de afstand, de persoonlijke eisen die je aan je vervoer stelt, de plaats waar je heen wilt, tijd en vele andere factoren... Hieronder staan enkele methoden om goedkoop overal ter wereld te geraken.

Lopen

Het oudste transportmiddel: je eigen 2 benen. Deze zijn het meest betrouwbaar, en kunnen vrijwel elk terrein aan. Er zijn echter een tweetal nadelen. Het durft weleens traag te gaan, en je wordt er ook nog eens moe van. Over het algemeen kan een stapper in goede conditie zo'n 30km per dag afleggen. Het grote voordeel is dat je niet veel goedkoper als dit kan gaan. Hoewel dit genuanceerd dient te worden als je je bedenkt dat je elke dag voedsel en onderdak dient te hebben. Het betalen voor onderdak kan je vermijden door wild te kamperen.

Fietsen

Nog steeds een zeer goedkoop vervoermiddel. Al wat je nodig hebt is een goede fiets, en een goede conditie. Dagelijkse afstanden kunnen op deze manier opgetrokken worden tot 100 à 150km. Je wordt er echter eveneens moe van, en als je dagelijks uren aan een stuk op een (slecht) zadel zit te fietsen, kan het zijn dat je billen van pure pijn in staking gaan. Ook je rug kan beginnen tegen te werken.

Ligfiets

Een variant van het vorige, alleen zijn iets hogere snelheden mogelijk. Doordat je comfortabeler ligt kan je langer blijven doorgaan zonder al te veel pijn. De fiets zelf is wel een heel pak duurder en heeft wat oefening nodig om het onder de knie te krijgen. Afstanden van 150 à 180km zijn zeker doenbaar per dag.

Kano

Voor als je langs zeer waterrijk gebied moet gaan. In Zweden bieden ze dergelijke vakanties aan, waarbij je enkele dagen tot 2 weken in een Canadese kano de Zweedse rivieren kan afvaren. Dit is eigenlijk geen echt vervoermiddel, aangezien het peddelen zélf een onderdeel van de vakantie is. Maar je geraakt ermee vooruit natuurlijk.

Kanovaren in Zweden

bus

Dit is het goedkoopste vervoermiddel waar je niet moe van wordt. Er zijn bepaalde bedrijven die busvervoer over heel Europa verzorgen. En naarmate je in minder bevolkt gebied komt, zijn de reizen steeds langer en relatief goedkoper. Eurolines is zo'n bedrijf. Hiermee geraak je toch al makkelijk 1000km ver in in 1 dag. Het nadeel is dat ze niet elke dag rijden overal rijden, en dat je dus je planning erop zult moeten afstemmen, in de veronderstelling dat je die überhaupt al hebt natuurlijk.

Trein

De trein is meestal enkel aan te raden voor last-minute vervoer, maar dan moet je wel van de hoge snelheids-lijnen blijven, want ook die durven wel een serieuze toeslagen te vragen voor mensen die op het laatste moment nog hun ticket willen kopen. Als je op tijd bent is het voor korte afstanden meestal wel voordeliger als vliegen, maar voor langere afstanden moet je hiermee oppassen. Als de aansluitingen vlot verlopen mag je ook 1000km per dag verwachten met gewone treinen, en 1500km per dag met hoge snelheids-treinen.

Vliegtuig

Door de komst van de vele lage kosten maatschappijen, met Ryanair op kop, is vliegen in Europa een heel pak goedkoper geworden. 100 euro heen en terug naar een hoofdstad in Oost-Europa is meestal wel vindbaar in de online ticketverkoop. Met een beetje geluk en opzoeking kun je soms zelfs echte pareltjes vinden, die je voor minder als 10 euro 1000km ver brengen. Reken daarbij wel dat je steeds extra voor je bagage dient te betalen(20 euro), en dikwijls ook voor te inchecken (10 euro). Maar al bij al bij al vallen de kosten dus zeker mee. Aangezien je het meeste tijd verliest op de luchthaven zelf, geldt de regel dat hoe langer je vlucht is, hoe minder tijd/km dat je nodig hebt. Je kan de wereld rond vliegen in 20u, maar voor een vlucht van 1,5 u ben je dikwijls ook het beste deel van de dag kwijt.

Schip

De aarde bestaat voor 100% uit atmosfeer als je 10km hoog zit, dus met vliegen zit je altijd goed. Op de begane grond is echter 70% water, dus varen lijkt ook nog niet zo'n slechte optie. Maar dat is het eigenlijk wel, het gaat traag, en bovendien is het nog duur ook. Akkoord een schip vaart recht op recht, in één rechte lijn dus, en dat dag en nacht, maar doet dat vrijwel nooit sneller als 50km/u. Een cruiseschip is volledig uit den boze, en enkel een optie als je daar een job zou kunnen bemachtigen. Maar je zal er hard moeten werken, bijna niks verdienen, en zeer weinig van de mooie oceaan kunnen zien. Een ferry kan dan wel weer handig zijn om grote stukken land af te snijden waar je anders had moeten rondrijden.

En dan is er nog een derde optie: het meevaren op een vrachtschip. Hoewel dit een fantastisch idee lijkt in het begin, valt de kostprijs nogal tegen. Reken op ongeveer 100 euro per dag, hoewel ik niet zeker ben of dit per kajuit is, of per persoon. Indien het laatste valt dit uiteindelijk wel mee, 50 euro per persoon zou ongeveer hetzelfde zijn wat je uitgeeft als je met twee man een hele dag rijdt met de auto (benzine), 2 x eet en 1 nacht slaapt.

Je geraakt er wel mee tot in Zuid-Amerika of Australië, enz... natuurlijk, iets wat met een gewone auto moeilijker is.

Meevaren op een containerschip

Auto

Met je eigen auto reizen is eigenlijk alleen maar voordelig als je met voldoende personen bent om de benzine- of dieselprijs te delen. En je moet natuurlijk een auto hebben in de eerste plaats. Over het algemeen kan je rekenen dat je over 100km 1u doet, dit kan soms sneller gaan, en soms trager, maar over een ganse dag genomen, is dit een zeer degelijk gemiddelde. Het hangt af van hoe gehaast je bent, en hoeveel chauffeurs er zijn, hoe ver je zult geraken per dag.

Liften

Dit is een variant van het bovenstaande, zonder de nadelen van de kosten. De extra nadelen zijn natuurlijk wel dat je geen controle meer hebt over de route, en dat je niet eens zeker bent dat ze je zomaar meenemen. Stel dat je echt gehecht bent aan dat bijl dat je overal mee naartoe sleept... dan zou je wel eens lang op je lift kunnen wachten.

Om hier een afstand per dag op te plakken is nogal moeilijk, omdat er zoveel geluk bij te kijken komt. In het allerbeste geval ga je zo snel alsof je in je eigen wagen zou zitten, in het slechtste geval geraak je geen meter verder. Het hangt er ook vanaf hoe je precies lift, of je voor de mooie omgeving gaat, of gewoon voor snelheid. In het geval van de snelheid zit je dikwijls goed bij truckers, deze rijden enorme afstanden, en er is altijd wel eentje die min of meer gaat waar jij ook heen wilt gaan. In dat geval kan je ruw genomen ook wel zo'n 1000km per dag doen. Ze rijden iets trager als auto's, maar dikwijls wel verder en langer aan één stuk door, hoewel dit illegaal is.

Hopping trains

Dit is enkel voor de echte avonturiers onder ons weggelegd. Het idee is dat je op een stilstaande, of heel traag rijdende goederentrein springt. Je zoekt je een goed beschut plaatsje op en je laat je rijden tot de trein weer ergens blijft stilstaan. Erg gevaarlijk en verboden bovendien. Lange afstanden zijn mogelijk per dag als de trein een beetje doorrijdt, maar voor hetzelfde geldt rijdt de trein een stelplaats in, en staat die de hele dag stil.

Taxistop

Er is een bepaalde organisatie dat mensen bij elkaar brengt die ofwel ergens heen rijden, en plaats in hun auto over hebben, ofwel lifters zijn, die op hun beurt ergens heen moeten. Dit heet taxistop en is een onderdeel van Eurostop. De chauffeurs geven op een site in wanneer ze waarheen rijden,hoeveel plaats er nog in hun wagen over is, en vanwaar ze vertrekken. Eventueel geeft hij ook een datum van terugkeer aan, maar dit wordt meestal tijdens de heenrit besproken. De lifter zoekt op deze site dan naar een chauffeur die op een bepaalde dag naar een goede plaats rijdt, en vraagt vriendelijk of hij/zij mee mag. Deze dient dan 3 euro per 100km te betalen. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor vele chauffeurs niet noodzakelijk is, aangezien zij eerder op zoek zijn naar gezelschap dan naar iemand om de kosten te delen. Hoe dan ook is 3euro /100km niet veel, maar je hebt natuurlijk niet veel flexibiliteit.

Drive Away

Dit is een begrip dat eigenlijk vooral in Amerika bestaat. Dit is een dienst die geleverd wordt door bedrijfjes die mensen helpen hun auto te verplaatsen, bijvoorbeeld voor oude mensen die in de winter naar hun buitenhuis in Florida gaan, of voor bedrijven die een vloot willen verplaatsen, of een rijke zakenman die aan de andere kan van het land moet zijn en daar zijn eigen wagen wilt hebben, zonder dat die heel dat stuk moet rijden, enz... Deze bedrijven zoeken dan meestal studenten die deze auto gratis naar de bestemming mogen brengen. Ze krijgen een volle tank mee, maar de rest van de benzine dienen ze wel zelf te betalen. Meestal krijg je ruim de tijd om je bestemming te halen, dus kan je wel enkele omwegen en uitstapjes maken ondertussen.

Let wel op: buitenlanders (niet-US dus) dienen een internationaal rijbewijs te hebben, en minstens 23 jaar te zijn.

Dit kan een goed idee zijn om 'eens uit te proberen als je niets beters te doen hebt', maar je moet er zeker niet van uit gaan dat het zomaar mogelijk is om een kantoor binnen te wandelen en meteen weg te rijden. Ik heb het zelf eens in Los Angeles getest, ik heb er enkele kantoren gebeld, maar zonder resultaat. Waarschijnlijk dat je meer kans hebt als je in de kantoren zelf langs gaat.

Niet eenvoudig dus, om zo'n auto vast te krijgen, maar eens het je gelukt is, en dat voor een degelijke afstand, lijkt het me een heel leuke manier om te reizen, als je van rijden houdt tenminste.
© 2010 - 2017 Sandrovich, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Toerisme trends Europa: TransportToerisme trends Europa: TransportZonder transport is reizen onmogelijk. Transport is zo alledaags geworden dat we ons er vaak niet bewust van zijn dat je…
Wagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelenWagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelenAls je met het vliegtuig op reis gaat moet je ook je transport naar de luchthaven organiseren, en dat zorgt al eens voor…
Goedkoop met de taxi naar SchipholHeeft u er al eens aan gedacht om met de taxi naar Schiphol te gaan? Tegenwoordig is de taxi een prima alternatief voor…
Goedkoop interrailenMet een InterRail pas kun je onbeperkt met de trein door Europa reizen. Je kunt interraillen zo duur maken als je zelf w…

Reageer op het artikel "Goedkoop reizen (vervoer)"

Reactie

Anoniem, 16-12-2010 11:56 #1
Het is verboden om op goederentreinen te springen of stappen, ook al staan ze stil of rijden langzaam. Bovendien is het (levens)gevaarlijk, als die trein snel rijdt en men zich niet goed kan vasthouden. Zulke dingen doet men best nooit!Een goederentrein is er niet om mensen te vervoeren, daarvoor dienen passagierstreinen. Neem gewoon de trein of een ander vervoermiddel. Een reis kan niet volledig gratis zijn en veilig reizen is het belangrijkste.

Infoteur: Sandrovich
Gepubliceerd: 06-01-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 1
Schrijf mee!