InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Westerscheldetunnel (tussen Willenwoutsdijk en Terneuzen)

Westerscheldetunnel (tussen Willenwoutsdijk en Terneuzen)

Ellewoutsdijk en Terneuzen worden door de Westerscheldetunnel met elkaar verbonden. De tunnel is 6,6 kilometer lang. Een brug was ook een mogelijkheid geweest maar daar kunnen geen grote schepen onderdoor. Daarom is er voor een ondergrondse tunnel gekozen met twee buizen elk met één rijrichting. Het is een bijzonder project omdat de ondergrond erg zacht is en er veel kans is op instortingsgevaar. Omdat de ondergrond zo zacht is spoten ze er eerst een mengsel van water en bentoniet in. Bentoniet is een water doorlatende steensoort van vulkanische oorsprong. Het bestaat uit piepkleine deeltjes die opzwellen als het water opneemt. Het wordt dan een soort gelei en vormt een harde waterdichte laag.

Boren

In Duitsland zijn speciaal voor deze tunnel twee boormachines gemaakt. De bouw hiervan duurde vijftien maanden. Daarna werden de onderdelen naar het bouwterrein vervoerd. Het kostte nog drie maanden om ze in elkaar te zetten. Het boorschild bestaat uit drie delen: een voorstuk, een middenstuk en een staartstuk. De totale lengte is 11,5 meter. Het voorstuk is een rond metalen schild, met daarin een graafkamer en een werkkamer. De graafkamer wordt ook wel het snijddeel genoemd omdat vooraan het snijdrand zit. Deze ronde schijf kan twee kanten opdraaien en bestaat uit zes armen met in totaal 64 tanden. Die tanden wroeten de grond los. Voordat men kond beginnen met graven, moesten de tunnelbouwers eerst een diep gat van 22 meter graven. Daarin hebben ze een grote betonnen wand van 24 meter lang gezet. Vanuit hier begon het graven van de tunnel. Iedere dag werd de tunnel gemiddeld twaalf meter langer. Het heeft dus jaren gekost om die 6,6 kilometer af te leggen. Voor de hele tunnel zijn 6600 tunnelringen gebruikt, dat zijn er dus 3300 per buis. Een tunnelring bestaat ook weer uit zeven onderdelen en een sluitsteen. Het is veel werk om al die tunnelringen te vervoeren. Op het bouwterrein zijn die ringen gemaakt. Het bouwterrein lag naast de tunnel en is 35 hectare groot. Op het bouwterrein is zelfs een speciale betonfabriek gebouwd en er zijn spoorlijnen aangelegd. Om te verkomen dat men scheef zou graven is de tunnelboormachine volledig computergestuurd. Om de boor in de juiste richting te sturen, gebruikten ze een laserstraal. Die wordt op de achterkant van de machine gericht. Je kunt ten slotte niet vooruit kijken, dan zou je alleen donkere aarde zien. Zolang de boormachine precies dezelfde weg volgt als de laserstraal gaat het goed. Mocht er toch nog iets gebeuren, dan berekent de computer razendsnel de nieuwe koers.

Kosten

De bouw van de tunnel heeft in totaal zo’n 750 miljoen euro gekost. Om de tunnel te bouwen en te ontwerpen zijn 88 maanden nodig geweest. De architecten hadden er zestien maanden voor nodig. Voor de bouw zijn er maar liefst 72 maanden nodig geweest. Niet alleen voor de aanbouw van de tunnel maar ook voor de afbouw. Daaronder vallen alle werkzaamheden, zoals het aanleggen van kabels, rails, de bedrading voor de ventilatie, de belijning van de wegen.

Veiligheid

Om de 250 meter is er een dwarsverbinding. Daarvan zijn er in totaal 26. Zo kun je altijd oversteken naar de andere tunnel als er iets gebeurt. De tunnel heeft ook een detectiesysteem. Als een te hoge vrachtwagen de tunnel in wil rijden gaat er meteen een rood licht branden. Om de 50 meter is er ook een blusapparaat en een intercom geplaatst. Met zo’n intercom kan je hulpinstanties bellen.

Tarieven (2006)

Motoren en auto’s: € 4,40
Auto’s met aanhangwagen: € 6,60
Kleine vrachtwagens, kampers en bussen: € 16,20
Grote vrachtwagens: € 22,00

Politie, Brandweer, Ambulance en Militaire voertuigen hoeven geen tol te betalen. Voor abonnementhouders geldt een korting.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Westerscheldetunnel (tussen Willenwoutsdijk en Terneuzen)"

Reactie

Spoenk, 16-01-2008 16:48 #1
Waar ligt willenwoutsdijk? Is dit een nieuw opgericht dorp ofzo? Bestaat dus gewoon niet! Mag het misschien Ellewoutsdijk zijn?

Infoteur: Bartw
Laatste update: 06-11-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 1
Schrijf mee!