nieuws uitgelicht

Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018

Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018 Vanaf 25 september 2018 is de nieuwe sneltreinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv (de Koning David Spoorlijn) gereed. Dan kan met een snelheid van 160 km per uur de reistijd tussen beide steden verkort worden tot 28 minuten. Terwijl de hogesnelheidstrein Jeruzalem - Tel Aviv van Israel Railways in 2018 voor het eerst werd geopend, werd er geen directe dienst aangeboden en moesten passagiers die van de ene stad naar de andere wilden reizen, overstappen op een tweede trein op de luchthaven Ben Gurion. Vanaf 18 december 2019 is een rechtstreekse verbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv geïnaugureerd. Deze biedt vanaf 22 december 2019 haar diensten aan passagiers aan.
Spoorlijnen in Israël / Bron: Maximilian Dörrbecker (Chumwa), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Spoorlijnen in Israël / Bron: Maximilian Dörrbecker (Chumwa), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Spoorwegen in Israël

Israël is anno 2018 nog steeds een land waar de bus het belangrijkste vervoersmiddel is. Die situatie bestaat al sinds de oprichting van de moderne Joodse staat in 1948. De spoorwegen in Israël zijn slechts matig ontwikkeld en reizen met dieseltreinen neemt meer tijd in beslag dan met expresbussen. De Joodse staat kent ruim 1000 kilometer aan spoor. Als je dat vergelijkt met Nederland, waar anno 2018 ruim 6800 kilometer aan spoor ligt, stelt de hoeveelheid spoor in Israël nauwelijks iets voor. Sinds eindjaren 90 van de vorige eeuw is de Israëlische overheid echter bezig om het spoorwegnet voor reizigers flink te upgraden en uit te breiden (250 km in de jaren 2010). Ook de service is aan verbetering onderhevig. Forenzen worden aangemoedigd om de trein te nemen om de drukke verkeerswegen te ontlasten. Naast het gewone spoorwegnet zijn in steden als Jeruzalem, Tel Aviv en Haifa lightrailprojecten gepland en aangelegd. In 2016 reisden 59,5 miljoen passagiers met de trein in Israël.

Treinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv

Onder de uitbreiding en upgrading van het spoornetwerk in Israël valt de elektrische sneltreinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv. Het is een dubbelspoor van 56 kilometer lang vanaf Tel Aviv via Ben Gurion Airport, Modi'in en Sha'ar Hagai naar Jeruzalem. Naar verwachting zullen er in het eerste jaar vier miljoen reizen worden gemaakt. De nieuwe route is met 28 minuten (aanvankelijk moest op de internationale luchthaven Ben Gurion worden overgestapt en duurde de nieuwe route langer) veel sneller dan de oude route die bijna 2 uur duurde. Zelfs met de auto duurt een rit tussen Tel Aviv en Jeruzalem ruim een uur. Het hele project kostte de overheid iets minder dan 1,9 miljard dollars. Minister van Transport Katz heeft besloten het spoor de "Koning David Spoorlijn" te noemen. "We verbinden Jeruzalem en verbinden ons met de geschiedenis van Jeruzalem, ik besloot de snelle spoorlijn naar koning David te vernoemen, naar Koning David, die Jeruzalem veroverde en het veranderde in de hoofdstad van Israël."

18 december 2019: officiële inauguratie

Op 18 december 2019 is een directe expreslijn tussen Jeruzalem en Tel Aviv geopend. Deze maakt geen tussenstop op de internationale luchthaven Ben Gurion. De rit duurt 28 minuten. De eerste ritten voor passagiers vinden vanaf 22 december 2019 plaats.

Donald Trump station

Anno 2020 wordt de sneltreinverbinding uitgebreid met een stuk spoor dat voert naar de Oude Stad van Jeruzalem. Reizigers vanaf het vliegveld Ben Goerion kunnen dan rechtstreeks aankomen bij de Westelijke Muur in de Oude Stad van Jeruzalem. Er komen twee nieuwe stations en een stuk ondergrondse spoor van 1,8 mijl lang. In de Oude Stad komt het Westelijke Muur en Tempelberg station dat genoemd wordt naar Donald Trump als dank voor de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem in 2018. Jordanië heeft kritiek geuit op het Israëlische plan en noemt het een schending van het internationaal recht. De Oude Stad ligt in Oost-Jeruzalem en wordt internationaal gezien als "bezet" gebied.

Ayalon valley bridge (Bridge 6) / Bron: DMY, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Ayalon valley bridge (Bridge 6) / Bron: DMY, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

De aanleg van het spoortraject duurde meer dan 10 jaar

Het heeft lang geduurd voor het spoortraject klaar was. Het duurde meer dan 10 jaar vanwege grote technologische en ecologische problemen. Er moesten tunnels en bruggen worden aangelegd om de route zo recht en vlak mogelijk te maken. Voor de aanleg van tunnels is een tunnelboormachine (TBM) gebruikt. Deze machine kan de berg van voren uitsnijden en tegelijkertijd aan de achterkant cement aanbrengen. Tunnel 3 is met bijna 12 kilometer lengte de langste in het Midden-Oosten en kent om de 250 meter noodverbindingstunnels. Er is getracht om het landschap zo weinig mogelijk te verstoren. Zo kennen de aardbevingsbestendige bruggen weinig palen om de valleien ongerept te laten. Naast de technologische en ecologische problemen waren er ook wat kleine andere ongemakken die de bouw van het spoor vertraagden. Zo was er een illegale Arabische buitenpost bij een brug die verwijderd moest worden. Ook maakte charediem (ultraorthodoxe Joden) bezwaar tegen werken aan het spoor op Sjabbat.

Nieuw treinstation in Jeruzalem

Naast de nieuwe spoorwegverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv is er ook een nieuw treinstation gebouwd in Jeruzalem: HaUma railway station (Yitzhak Navon Station). Met de bouw van het station is in 2007 begonnen. In januari 2018 maakte de minister van transport Katz bekend dat het station op 30 maart 2018 geopend zal worden, zes maanden voor het in gebruik nemen van de nieuwe spoorlijn eind september 2018. Tijdens de eerste proefperiode van 3 maanden waren reizen vanaf dit station naar Tel Aviv gratis.

Ligging van treinstation HaUma

Legenda
A. Treinstation HaUma - Yitzhak Navon station

Grootste transportcentrum van Israël

Het nieuwe treinstation HaUma in Jeruzalem (70.000 vierkante meter groot) is het grootste transportcentrum van Israël en omvat twee haltes voor de lightrailtrein van de stad, een taxistandplaats en een parkeerplaats met meer dan 1200 parkeerplaatsen (wordt nog gebouwd). Als onderdeel van een belangrijk transportknooppunt van openbaar vervoer ligt het treinstation naast het centrale busstation van Jeruzalem aan de Jaffa Road en de Shazar Boulevard. Daarnaast ligt een station dat de huidige en toekomstige lijnen van de Jeruzalem Light Rail bedient, dat ligt achter de bushaltes vóór het centrale busstation gebouw.

Treinstation HaUma ligt op 80 meter onder de grond

Treinstation HaUma, met vier ingangen naar een glas omsloten plein op straatniveau, behoort tot de vijf diepste ter wereld (80 meter onder de grond). De vier treinplatforms, van elk 300 meter lengte, liggen 70 meter onder de grond. Naast de platforms zijn tunnels en ventilatieschachten aanwezig. In geval van oorlog kan de ondergrondse ruimte dienstdoen als schuilkelder voor 2000 personen. Met grote expresliften en roltrappen komen de passagiers weer op straat terecht. Alles is gedaan om de ruimte brandveilig te maken met plafonds van rookabsorberend materiaal. Binnen 20 minuten kunnen passagiers in veiligheid worden gebracht. Bij stroomuitval kunnen drie generatoren worden ingeschakeld. Het gebouw kent ook servicegebieden, een aankomsthal, forenzentoiletten, ticketverkoop, systeemruimten, winkels en cafés. Uiteraard is het gebouw goed beveiligd. Er rijden elk uur vier dubbeldekkertreinen in elke richting, elk met ongeveer 1000 mensen, wat betekent dat er elk uur mogelijk 4.000 passagiers door het station gaan.

Bron: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De geografische betekenis van de sneltrein tussen Jeruzalem en Tel Aviv

Werkgelegenheid

De sneltrein brengt de metropolen Jeruzalem en Tel Aviv dichter bij elkaar door de verkorte reistijd. Dit is gunstig voor de werkgelegenheid in beide steden. Dit geldt voor forenzen die in één van beide steden wonen en in de andere werken. Vooral voor Jeruzalem kan dit gunstig uitpakken omdat jongeren vaak uit de stad vertrekken en in Tel Aviv gaan wonen om meer kans te maken op het vinden van een baan. Met de sneltreinverbinding kunnen de jonge werknemers in Jeruzalem blijven wonen en in Tel Aviv werken. Daarnaast zullen juist meer (hightech)bedrijven zich in Jeruzalem gaan vestigen omdat de hightechregio Tel Aviv relatief dichterbij komt te liggen zodat de bedrijven niet echt meer genoodzaakt zijn zich te vestigen in de drukke metropool Tel Aviv. Inwoners van Tel Aviv kunnen makkelijk naar Jeruzalem reizen om daar te werken.

Toerisme

Ook voor het toerisme is de sneltreinverbinding gunstig. De sneltrein maakt een tussenstop op vliegveld Ben Gurion en reizigers kunnen zo snel naar Jeruzalem of Tel Aviv reizen, dat de meest bezochte plaatsen zijn door buitenlandse toeristen. Het is erg praktisch voor hen om beide steden te bezoeken in het tijdsbestek van een dag. Bijvoorbeeld door 's ochtends een historisch bezoek te brengen aan Jeruzalem en 's middags op het strand van Tel Aviv te liggen zonder daar een lange reistijd voor hoeven af te leggen. Ook is het boeken van een hotel in slechts één van beide plaatsen praktischer en kan de andere stad bezocht worden zonder alle bagage mee te nemen.

Startproblemen met nieuwe hogesnelheidslijn

Sinds de opening van de spoorlijn op 25 september 2018 kent de hogesnelheidslijn veel startproblemen. Zo is in de beginperiode alleen het traject Jeruzalem - Ben Gurion Airport gereed en moeten reizigers daar overstappen op het oude traject naar Tel Aviv. Verder zijn er veel storingen en ondervinden reizigers veel vertragingen. Israel Railways heeft de lijn al een aantal keren stil gelegd om de problemen aan te pakken.

Kritiek op de veiligheid van de nieuwe spoorlijn

De Israëlische televisie meldde op 1 december 2018 dat drie oud-werknemers zijn ontslagen omdat ze kritiek hebben geuit op de veiligheid van de nieuwe spoorlijn. Drie ex-werknemers op de hogesnelheidstrein in Tel Aviv en Jeruzalem kraken het project als een gevaarlijk experiment met talloze veiligheidsstoringen, meldde Channel 10. De lijn, officieel geopend eind september 2018 en werd aangeprezen als het verminderen van de reistijd tussen Jeruzalem en Tel Aviv tot minder dan een half uur, maar wordt geplaagd door vertragingen en technische problemen.

Tal van problemen geconstateerd door ex-werknemers van het project

Eran Zafoli, die als voorman werkte voor Semi, het Spaanse bedrijf dat betrokken was bij de aanleg van de lijn, verklaarde dat hem "werd verteld te zwijgen." Zafoli zei dat hij tal van problemen, zoals treinen zonder de juiste remmen of conducteurs die geen rijbewijzen hadden, onder de aandacht van zijn superieuren had gebracht, en dat een trein met honderden passagiers binnen enkele centimeters kwam te crashen op een werkvoertuig dat per abuis was verplaatst op de sporen.

Victor Udarov, een veiligheidstoezichthouder met ervaring in het aanleggen van sporen in de Sovjet-Unie, verklaarde dat de toestand van een aantal voertuigen die betrokken waren bij het leggen van de elektriciteitsleidingen afschuwelijk was. "Er is niemand gekwalificeerd en professioneel, daarom ben ik bang om deze trein te nemen - ik zag hoe het gebouwd was", zei hij over de vele veiligheidsschendingen die hij zag.

Shai Waksman, die voor het Israëlische bedrijf Baran werkte, waarschuwde dat "er volgens het plan geen elektriciteit is, er is geïmproviseerde elektriciteit." "Het is allemaal volkomen lukraak, gewoon om genade te krijgen [met het publiek]", zei hij, terwijl hij premier Netanyahu en minister van Transport Yisrael Katz de schuld geeft voor het pushen van het project. Waksman verklaarde dat volgens de Israëlische wet de geëlektrificeerde sporen moesten worden getest op straling, maar er werden geen testen uitgevoerd. Hij schreef een brief waarin hij de veiligheidsschendingen meldde aan het kabinet van de premier, maar ontving geen antwoord. "Ze lieten het op de een of andere manier lopen," zei hij. "Het is een schandaal voor een nationaal project. Niemand is bereid om te luisteren. Wat er op deze sporen wordt gedaan, met alle ongelukjes, is een experiment met mensenlevens.”

Israel Railways verklaart dat het spoor voldoet aan de veiligheidsnormen

Israel Railways reageerde op het rapport door te verklaren dat de spoorlijn werd gebouwd op een manier die "verenigbaar was met alle strenge veiligheidsnormen en werd goedgekeurd door toezichthoudende instanties in het buitenland en door reddingsorganen in Israël." Het bedrijf voegde eraan toe dat het "de beschuldigingen met een speciale commissie had onderzocht en vond dat ze ongegrond waren."

Financiële problemen voor Israel Railways in derde kwartaal van 2018 o.a. door opening hogesnelheidslijn Jeruzalem - Tel Aviv

Israel Railways publiceerde op 6 december 2018 haar financiële rapporten, met een verlies van 273 miljoen NIS voor het derde kwartaal in 2018, dat zij toekent aan de opening van de nieuwe hogesnelheidsspoorlijn tussen Jeruzalem en Tel Aviv, hoewel er ook andere redenen zijn. Israel Railways meldt dat "het aantal passagiers niet voldoende toenam vanwege de omleiding van treinen van hogedruktrajecten naar de hogesnelheidslijn naar Jeruzalem, die in de aanloopperiode is en is beperkt tot 400 passagiers per trein, wat resulteert in lagere inkomsten uit een stimuleringssubsidie." De minister van Transport ontkent dit echter. Hij zegt dat het verlies bij de spoorwegen komt door het goederenvervoer per trein. "Niet alleen de lijn naar Jeruzalem beschadigt Israel Railways niet, het opent een nieuwe bron van inkomsten." De cijfers spreken dit evenwel tegen. Als gevolg van het opereren van de hogesnelheidstrein en het omleiden van treinwagons van de populaire lijnen naar de lijn in een inloopfase, verkocht Israel Railways niet genoeg tickets en werd het bedrag van de subsidie aanzienlijk beïnvloed, omdat onder de oude overeenkomst, waarbij de subsidie per passagier is, Israel Railways NIS 10 per passagier ontvangt. "Israël Railways heeft een hoge prijs betaald voor het lanceren van de hogesnelheidslijn, je kunt niet eisen dat het een nationaal project uitvoert en ook zijn inkomsten weghaalt," vertelde een bron uit de transportindustrie aan Globes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Geografie Israël: stadsgeografie Tel Aviv, Jeruzalem, IsraëlStadsgeografie Israël: Arie Shachar (1935-2006) was een groot stadsgeograaf in Israël. Hij hield zich o.a. bezig met met…
Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?De huizencrisis in Israël in 2011 waarbij vooral studenten demonstreren tegen hoge huizenprijzen doet de vraag rijzen wa…
Geografie Israël: Tel Aviv – hard core regio IsraëlGeografie Israël: Tel Aviv – hard core regio IsraëlTel Aviv is een wereldstad. Metropool Tel Aviv vormt de hard core regio van Israël wat betreft economie, maatschappelijk…

Boete voor aanhangwagen of caravan voor 2020Boete voor aanhangwagen of caravan voor 2020Hoe hoog zijn de boetes voor 2020 bij een afwijkende constructie van, of het rijden met, caravan of aanhangwagen en aan…
Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regelsAanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regelsNu het maken van fietstochten (dankzij de e-bike) bij velen weer populair geworden is komt ook het fietsen in natuurgebi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Buecherwurm 65, Pixabay
  • Revolutionary: 28 minutes from Jerusalem to Tel Aviv – INN (https://goo.gl/R1AysZ)
  • Illegal Arab outpost built next to train bridge in Jerusalem – INN (https://goo.gl/1TwSj6)
  • Video: The Train is Coming to Jerusalem – INN (https://goo.gl/bFceNU)
  • High-speed Tel Aviv-Jerusalem rail coming down the track – Israel21c (https://goo.gl/z6j2zm)
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/israeli-transportation-industry
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijnen_in_Nederland
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Israel
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_%E2%80%93_HaUma_railway_station
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_Central_Bus_Station#Train_stations
  • Watch: Trial run on Jerusalem express train - INN (goo.gl/mJ6bNB)
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/253303
  • https://en.globes.co.il/en/article-israel-railways-hurtling-towards-financial-crash-1001263741#utm_source=RSS
  • https://en.globes.co.il/en/article-electric-train-completes-tel-aviv-jerusalem-trial-run-1001299770
  • https://www.ynetnews.com/business/article/r1UARBKXL
  • https://www.ynetnews.com/article/HkvhGnK7U
  • https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3795950,00.html
  • Afbeelding bron 1: Maximilian Dörrbecker (Chumwa), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: DMY, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-02-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!