InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018
nieuws uitgelicht

Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018

Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018 Vanaf 31 september 2018 is de nieuwe sneltreinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv (de Koning David Spoorlijn) gereed. Dan kan met een snelheid van 160 km per uur de reistijd tussen beide steden verkort worden tot 28 minuten. Op 16 januari 2018 is de eerste proefrit gemaakt. Tijdens de eerste fase rijdt de trein van het centrale busstation van Jeruzalem, waar het nieuwe treinstation HaUma ligt, naar het treinstation Hahagana in Tel Aviv. Er zijn twee treinen per uur in beide richtingen. Tijdens de tweede fase, die een paar maanden later zal beginnen, zal de trein tijdens het spitsuur drie keer per uur in beide richtingen rijden. In de toekomst kunnen treinen tijdens de spits maximaal zes keer per uur rijden. Als onderdeel van een belangrijk transportknooppunt van openbaar vervoer ligt het treinstation HaUma in Jeruzalem naast het centrale busstation van Jeruzalem en naast een station dat de huidige en toekomstige lijnen van de Jeruzalem Light Rail bedient.

Spoorwegen in Israël

Israël is anno 2018 nog steeds een land waar de bus het belangrijkste vervoersmiddel is. Die situatie bestaat al sinds de oprichting van de moderne Joodse staat in 1948. De spoorwegen in Israël zijn slechts matig ontwikkeld en reizen met treinen neemt meer tijd in beslag dan met expresbussen. De Joodse staat kent ruim 1000 kilometer aan spoor. Als je dat vergelijkt met Nederland, waar anno 2018 ruim 6800 kilometer aan spoor ligt, stelt de hoeveelheid spoor in Israël nauwelijks iets voor. Sinds eindjaren 90 van de vorige eeuw is de Israëlische overheid echter bezig om het spoorwegnet voor reizigers flink te upgraden en uit te breiden (250 km in de jaren 2010). Ook de service is aan verbetering onderhevig. Forenzen worden aangemoedigd om de trein te nemen om de drukke verkeerswegen te ontlasten. Naast het gewone spoorwegnet zijn in steden als Jeruzalem, Tel Aviv en Haifa lightrailprojecten gepland en aangelegd. In 2016 reisden 59,5 miljoen passagiers met de trein in Israël.

Treinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv

Onder de uitbreiding en upgrading van het spoornetwerk in Israël valt de sneltreinverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv. Het is een dubbelspoor van 56 kilometer lang vanaf Tel Aviv via Ben Gurion Airport, Modi'in en Sha'ar Hagai naar Jeruzalem. Naar verwachting zullen er in het eerste jaar vier miljoen reizen worden gemaakt. De nieuwe route is met 28 minuten, inclusief een stop op de internationale luchthaven Ben Gurion, veel sneller dan de oude route die bijna 2 uur duurde. Zelfs met de auto duurt een rit tussen Tel Aviv en Jeruzalem ruim een uur. Het hele project kostte de overheid iets minder dan 1,9 miljard dollars. Minister van Transport Katz heeft besloten het spoor de "Koning David Spoorlijn" te noemen. "We verbinden Jeruzalem en verbinden ons met de geschiedenis van Jeruzalem, ik besloot de snelle spoorlijn naar koning David te vernoemen, naar Koning David, die Jeruzalem veroverde en het veranderde in de hoofdstad van Israël."

De aanleg van het spoortraject duurde meer dan 10 jaar

Het heeft lang geduurd voor het spoortraject klaar was. Het duurde meer dan 10 jaar vanwege grote technologische en ecologische problemen. Er moesten tunnels en bruggen worden aangelegd om de route zo recht en vlak mogelijk te maken. Voor de aanleg van tunnels is een tunnelboormachine (TBM) gebruikt. Deze machine kan de berg van voren uitsnijden en tegelijkertijd aan de achterkant cement aanbrengen. Tunnel 3 is met bijna 12 kilometer lengte de langste in het Midden-Oosten en kent om de 250 meter noodverbindingstunnels. Er is getracht om het landschap zo weinig mogelijk te verstoren. Zo kennen de aardbevingsbestendige bruggen weinig palen om de valleien ongerept te laten. Naast de technologische en ecologische problemen waren er ook wat kleine andere ongemakken die de bouw van het spoor vertraagden. Zo was er een illegale Arabische buitenpost bij een brug die verwijderd moest worden. Ook maakte charediem (ultraorthodoxe Joden) bezwaar tegen werken aan het spoor op Sjabbat.

Nieuw treinstation in Jeruzalem

Naast de nieuwe spoorwegverbinding tussen Jeruzalem en Tel Aviv is er ook een nieuw treinstation gebouwd in Jeruzalem: HaUma railway station. Met de bouw van het station is in 2007 begonnen. In januari 2018 maakte de minister van transport Katz bekend dat het station op 30 maart 2018 geopend zal worden, zes maanden voor het in gebruik nemen van de nieuwe spoorlijn eind september 2018. Tijdens de eerste proefperiode van 3 maanden zijn reizen vanaf dit station naar Tel Aviv gratis. Proefritten zijn in februari 2018 begonnen, en Israel Railways werkt aan het trainen van machinisten, zegt Israel Railways in een verklaring. Ze voegt eraan toe dat de staf in het station Jeruzalem-Navon (nabij het centrale busstation van Jeruzalem) al begonnen is met de voorbereidingen voor de opening van het station. In maart 2018 zullen er testritten zijn met passagiers, gehouden met speciale toestemming van de Israëlische politie en de veiligheidstroepen. Tijdens de eerste fase rijdt de trein vanaf het Jeruzalemse Yitzhak Navon (Ha'uma) Station nabij het centrale busstation van de stad naar het Hahagana-treinstation in Tel Aviv, met twee treinen in elke richting per uur. De tweede fase begint enkele maanden later, met een frequentie die oploopt tot drie treinen per uur, op twee spoorlijnen. Tijdens de derde fase zullen er tijdens het spitsuur elk uur zes treinen rijden.

Ligging van treinstation HaUma

Legenda
A. Treinstation HaUma

Grootste transportcentrum van Israël

Het nieuwe treinstation HaUma in Jeruzalem (70.000 vierkante meter groot) is het grootste transportcentrum van Israël en omvat twee haltes voor de lightrailtrein van de stad, een taxistandplaats en een parkeerplaats met meer dan 1200 parkeerplaatsen (wordt nog gebouwd). Als onderdeel van een belangrijk transportknooppunt van openbaar vervoer ligt het treinstation naast het centrale busstation van Jeruzalem aan de Jaffa Road en de Shazar Boulevard. Daarnaast ligt een station dat de huidige en toekomstige lijnen van de Jeruzalem Light Rail bedient, dat ligt achter de bushaltes vóór het centrale busstation gebouw.

Treinstation HaUma ligt op 80 meter onder de grond

Treinstation HaUma, met vier ingangen naar een glas omsloten plein op straatniveau, behoort tot de vijf diepste ter wereld (80 meter onder de grond). De vier treinplatforms, van elk 300 meter lengte, liggen 70 meter onder de grond. Naast de platforms zijn tunnels en ventilatieschachten aanwezig. In geval van oorlog kan de ondergrondse ruimte dienstdoen als schuilkelder voor 2000 personen. Met grote expresliften en roltrappen komen de passagiers weer op straat terecht. Alles is gedaan om de ruimte brandveilig te maken met plafonds van rookabsorberend materiaal. Binnen 20 minuten kunnen passagiers in veiligheid worden gebracht. Bij stroomuitval kunnen drie generatoren worden ingeschakeld. Het gebouw kent ook servicegebieden, een aankomsthal, forenzentoiletten, ticketverkoop, systeemruimten, winkels en cafés. Uiteraard is het gebouw goed beveiligd. Er zullen elk uur vier dubbeldekkertreinen in elke richting rijden, elk met ongeveer 1000 mensen, wat betekent dat er elk uur mogelijk 4.000 passagiers door het station gaan.

De geografische betekenis van de sneltrein tussen Jeruzalem en Tel Aviv

Werkgelegenheid

De sneltrein brengt de metropolen Jeruzalem en Tel Aviv dichter bij elkaar door de verkorte reistijd. Dit is gunstig voor de werkgelegenheid in beide steden. Dit geldt voor forenzen die in één van beide steden wonen en in de andere werken. Vooral voor Jeruzalem kan dit gunstig uitpakken omdat jongeren vaak uit de stad vertrekken en in Tel Aviv gaan wonen om meer kans te maken op het vinden van een baan. Met de sneltreinverbinding kunnen de jonge werknemers in Jeruzalem blijven wonen en in Tel Aviv werken. Daarnaast zullen juist meer (hightech)bedrijven zich in Jeruzalem gaan vestigen omdat de hightechregio Tel Aviv relatief dichterbij komt te liggen zodat de bedrijven niet echt meer genoodzaakt zijn zich te vestigen in de drukke metropool Tel Aviv. Inwoners van Tel Aviv kunnen makkelijk naar Jeruzalem reizen om daar te werken.

Toerisme

Ook voor het toerisme is de sneltreinverbinding gunstig. De sneltrein maakt een tussenstop op vliegveld Ben Gurion en reizigers kunnen zo snel naar Jeruzalem of Tel Aviv reizen, dat de meest bezochte plaatsen zijn door buitenlandse toeristen. Het is erg praktisch voor hen om beide steden te bezoeken in het tijdsbestek van een dag. Bijvoorbeeld door 's ochtends een historisch bezoek te brengen aan Jeruzalem en 's middags op het strand van Tel Aviv te liggen zonder daar een lange reistijd voor hoeven af te leggen. Ook is het boeken van een hotel in slechts één van beide plaatsen praktischer en kan de andere stad bezocht worden zonder alle bagage mee te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?De huizencrisis in Israël in 2011 waarbij vooral studenten demonstreren tegen hoge huizenprijzen doet de vraag rijzen wa…
Geografie Israël: stadsgeografie Tel Aviv, Jeruzalem, IsraëlGeografie Israël: stadsgeografie Tel Aviv, Jeruzalem, IsraëlStadsgeografie Israël: Arie Shachar (1935-2006) was een groot stadsgeograaf in Israël. Hij hield zich o.a. bezig met met…
Cultuur Israël: Belangrijke feiten over IsraëlCultuur Israël: Belangrijke feiten over IsraëlHet kleine land Israël krijgt veel belangstelling in de media. Dat betreft voornamelijk de politieke situatie. Veel mens…
Israël in vogelvlucht: educatieIsraël in vogelvlucht: educatieEducatie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het jodendom. Israël zet die traditie voort. Het educatieve systee…
Israël-steden en streken: Tel Aviv-Jaffo –cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Tel Aviv-Jaffo –cultuurlandschapTel Aviv heet officieel Tel Aviv-Jaffo. Het zijn tweelingen: een Arabische (Jaffo) en een Joodse (Tel Aviv) stad. Eind 1…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Buecherwurm 65, Pixabay
  • Revolutionary: 28 minutes from Jerusalem to Tel Aviv – INN (https://goo.gl/R1AysZ)
  • Illegal Arab outpost built next to train bridge in Jerusalem – INN (https://goo.gl/1TwSj6)
  • Video: The Train is Coming to Jerusalem – INN (https://goo.gl/bFceNU)
  • High-speed Tel Aviv-Jerusalem rail coming down the track – Israel21c (https://goo.gl/z6j2zm)
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/israeli-transportation-industry
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijnen_in_Nederland
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Israel
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_%E2%80%93_HaUma_railway_station
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_Central_Bus_Station#Train_stations
  • Watch: Trial run on Jerusalem express train - INN (goo.gl/mJ6bNB)

Reageer op het artikel "Geografie Israël: sneltrein Jeruzalem-Tel Aviv vanaf 2018"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Geografie Israël
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!