InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Papieren treinkaartjes vervangen door eenmalige OV-chipkaart
nieuws uitgelicht

Papieren treinkaartjes vervangen door eenmalige OV-chipkaart

Papieren treinkaartjes vervangen door eenmalige OV-chipkaart Je reist slechts af en toe met de trein en je wilt geen OV-chipkaart aanschaffen omdat dit te kostbaar of te omslachtig is, dan was het voorheen nog mogelijk om een papieren treinkaartje te kunnen kopen. Uiteindelijk is besloten om de papieren treinkaartjes af te schaffen. De vervanger van het papieren treinkaartje is de eenmalige OV-chipkaart geworden. Deze is één euro duurder en is op elk NS-station verkrijgbaar.

Papieren ticket

Als je slechts af en toe met de trein reist, is het aanschaffen van een OV-chipkaart met het opwaarderen naar een tegoed van
EUR 20,00 mogelijk erg kostbaar. In het jaar 2013 heeft de NS aangekondigd dat de papieren treinkaartjes stapsgewijs vervangen zouden worden door de OV-chipkaart. In de loop van 2014 zijn de papieren treinkaartjes volledig afgeschaft.

Geen uitstel meer

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) heeft liet weten dat de aanschaf van een OV-chipkaart en het opwaarderen van een tegoed voor een bedrag van EUR 20,00 voor sommigen te kostbaar en te omslachtig zou zijn. Op grond hiervan heeft de NS in 2013 besloten het afschaffen van het papieren kaartje uit te stellen tot in de loop van 2014. Diverse consumentenorganisaties hebben erop aangedrongen het papieren kaartje te behouden. Maar er is uiteindelijk toch besloten om het papieren kaartje te vervangen door een papieren wegwerp-OV-kaart. De NS, het OV-loket en de Ombudsman hebben veel klachten ontvangen over het afschaffen van het papieren kaartje.

De OV-chipkaart als betaalmiddel

De OV-chipkaart is het betaalmiddel geworden voor het reizen met het openbaar vervoer. Dit is een kaart die opgeladen kan worden met een saldo. Het bevat een chip en is herkenbaar aan het roze logo. De kaart is ook op te laden met een reisproduct, zoals bijvoorbeeld een abonnement. Als de OV-chipkaart niet bij de NS is gekocht, dan is het noodzakelijk deze eenmalig geschikt te maken voor het reizen op saldo bij de NS.

De wegwerp-OV-chipkaart

Iedereen zal dus moeten overstappen naar een OV-chipkaart in plaats van een papieren kaartje. Dagjesmensen kunnen vanaf 9 juli 2014 gebruik maken van een wegwerp-OV-chipkaart. Met deze kaart moet je net zoals de OV-chipkaart gewoon in- en uitchecken. Het wegwerpkaartje is één euro duurder dan het oude papieren kaartje. Op elk NS-station kun je deze wegwerpkaartjes kopen. Er staat duidelijk op vermeld wat het traject is, welke klasse je reist en de datum. Het is niet meer mogelijk om een kaartje zonder datum te kopen uit de automaat.

Nadelen eenmalige OV-chipkaart

Naast dat de eenmalige OV-chipkaart één euro duurder is, zijn er nog een ander nadeel. Zo is het niet mogelijk om dit kaartje aan te schaffen met korting, zodat het voltarief betaald moet worden. Mocht je toch eenmalige met korting willen reizen, dan is het beter om een e-ticket aan te schaffen, of een goedkope dagkaart aan te schaffen bij bijvoorbeeld Blokker, Kruidvat of AH Dagkaart.
Gerelateerde artikelen
Vergeten uit te checken bij de NSVergeten uit te checken bij de NSDe Ov-chipkaart vervangt alle papieren vervoersbewijzen. De prijs wordt bepaald middels het in-en uitchecken op het begi…
NS: Een treinkaartje kopen bij de automaatNS: Een treinkaartje kopen bij de automaatSinds 1 juni 2004 moet de NS-reiziger extra betalen om een kaartje aan het loket te kopen: 50 cent voor één kaartje en e…
Hoe werkt de OV-chipkaartHoe werkt de OV-chipkaartDe OV-chipkaart is straks het universele vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in Nederland. Wie met bus, tram, trei…
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…
Hoe werkt een OV-chipkaartHoe werkt een OV-chipkaartHet duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Papieren treinkaartjes vervangen door eenmalige OV-chipkaart"

Reacties

H. G. van der Waals, 22-10-2014 13:19 #8
Reeds gekochte, maar ongedateerde papieren kaartjes, hoelang kunnen die nog worden gebruikt, of eventueel ingewisseld?

Gies, 16-10-2014 11:21 #7
Kan ik een dag voor dat ik de fiets mee wil nemen in de trein een fiets treinkaartje kopen.
Ik stond laatst op tijd bij het station in Dronten, maar er stonden wel 30 personen voor mij bij de ene aanwezige automaat. Ik kon daardoor niet op tijd een kaartje kopen om de geplande trein te halen. Het zo mooi geweest zijn als ik op een rustige zondagmiddag mijn fietskaarten had kunnen kopen een paar dagen voor vertrek.

Snauta, 23-09-2014 13:09 #6
Is er nog steeds een 65 plus korting op reizen met de trein? Reactie infoteur, 25-09-2014
Voor senioren is nog steeds korting van toepassing.

Anneke Nijman, 08-07-2014 20:51 #5
Kan ik vanaf 9 juli nog wel een e-ticket voor de trein via internet kopen?
mvg Reactie infoteur, 11-07-2014
Ja, dat is mogelijk.
Mvg
YMBakker

Van Kollenburg, 08-07-2014 13:19 #4
IK ben in geen jaren meer in de trein geweest en wil mogelijk op 19 sept van Maarssen naar Eindhoven reizen voor een reünie van oud-leerlingen (allen tegen de 80 jaar oud).
Waar kan ik dan wat kopen en hoe duur is dat? Reactie infoteur, 11-07-2014
Een retourtje kost EUR 29,40 (zonder korting). U kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen op het station. U kunt het ook bestellen op het internet.

Llj Mens, 24-09-2013 09:26 #3
Wat heb ik als 65 jarige aan een ov chipkaart als ik 1 maal per 3 maanden reis?

E. de Groot, 23-08-2013 22:28 #2
Hallo, ik heb een voordeelurenkaart en al enkele jaren reis ik met de ov-chipkaart. Tot nu toe geen enkel probleem. Binnenkort wil ik met mijn fiets naar Vlieland en ook weer terug. Nu heb ik begrepen dat ik zowiezo in Leeuwarden moet uit en opnieuw inchecken, dat is gewoon lastig met een fiets met bagage. Ik wil bovendien in Harlingen-Haven zo naar de Veerboot (eerst ook weer langs de kaartjesautomaat) kunnen rennen. En als ik terugkom vise versa.
Nu lijkt het mij handig als ik in dit geval een treinkaartje met korting kan kopen, ik heb namelijk toch ook een treinkaartje voor mijn fiets nodig!

Nou is mijn vraag; zou ik ongedateerde kaartjes kunnen kopen van Zwolle - Harlingen (haven) en retour? Ook voor de fiets? Zou daar (wat betreft de terugreis) in dat plaatsje Harlingen haven ook nog zo'n oude stempelautomaat staan, zonder dat ik daar desperaat naar moet zoeken?

Marion, 24-05-2013 08:55 #1
Ik vind dat het papieren kaartje MOET blijven.
Het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt om met het openbaar vervoer het reizen.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-06-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 8
Schrijf mee!