InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoud

Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoud

De elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatief vervoermiddel. Waar moet je op letten als je een elektrische fiets koopt? Wat zijn de prijzen van een elektrische fiets? Hoe kan de fiets worden opgeladen en wat is nodig voor een goed onderhoud van de e-fiets?

Opkomst van de elektrische fiets

De elektrische fiets schudt langzaam maar zeker zijn stoffige imago van zich af. De fiets is ontwikkeld om ouderen en minder validen een alternatief te geven voor de gewone fiets, maar er komen vlottere modellen op de markt die zich op een brede publiek richten. Denk bijvoorbeeld aan scholieren en studenten die dagelijks een relatief grote afstand moeten overbruggen om naar school te gaan, mensen met een verminderde conditie of mensen die op zoek zijn naar een milieuvriendelijk alternatief voor brommer of auto.

Wat is een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning. De elektrische fiets is met name geschikt voor het afleggen van korte afstanden (tot 20 kilometer). Een elektrische fiets wordt ook wel “e-fiets” genoemd.

Snelheid elektrische fiets

De motor van de elektrische fiets kan een snelheid halen tot 25 kilometer per uur. Als er hogere snelheden worden gehaald, vervalt de trapondersteuning.

Opladen elektrische fiets

Een elektrische fiets kan worden opgeladen met een accu. Bij aanschaf van de elektrische fiets dient er een accu te worden gekocht. Met een opgeladen accu kun je een bepaald aantal kilometers rijden: 25, 50 of 100.

Het is het beste om de accu op kamertemperatuur op te laden. Bovendien is het het beste om de accu volledig op te laden.

Oplaadpunten elektrische fiets

De elektrische fiets kan thuis worden opgeladen. Daarnaast is er een uitgebreid netwerk van openbare oplaadpunten in het land te vinden. Op de website van fietsenfabrikant Sparta (www.sparta.nl) is een overzicht te zien van de oplaadpunten. Ook op steeds meer recreatieve routes worden oplaadpunten geïnstalleerd om de elektrische fiets op te laden.

Stroom van de elektrische fiets

Het is sterk aan te raden om de elektrische fiets op te laden met groene stroom in plaats van “gewone” stroom. Bij gewone stroom worden er namelijk nog steeds fossiele brandstoffen uitgestoten, die schadelijk zijn in verband met het broeikaseffect. Alleen bij groene stroom rijd je “klimaatneutraal”. Maar zelfs als je gewone stroom gebruikt voor het opladen, spaart de elektrische fiets het milieu. Het is nog altijd beter dan een ronkende benzinemotor.

Kosten elektrische fits

Een elektrische fiets kost €0,16 per kilometer.

Prijzen elektrische fiets

De elektrische fiets is te koop in vele soorten en maten. Helaas koop je een elektrische fiets niet voor dezelfde prijs als een normale fiets. De prijzen lopen behoorlijk uiteen, variërend van €900 tot €4.000. De gemiddelde prijs van een elektrische fiets bedraagt circa €1.500. Voor een instapmodel met ION technologie zul je diep in de buidel moeten tasten. De prijs begint namelijk bij €2.700.

Een geruststellende gedacht is dat de prijs van de elektrische fiets waarschijnlijk zal gaan dalen. Dit is een logisch gevolg van de toegenomen vraag van consumenten.

Onderhoud van de elektrische fiets

Het grote voordeel van de elektrische fiets is dat het weinig onderhoud behoeft. De elektrische fiets heeft slechts onderhoud nodig op het gebied van:
  • Bandenspanning
  • Het smeren van de ketting
  • De fiets moet op een warme, droge plek staan
  • De accu moet op de juiste manier worden opgeladen
Gerelateerde artikelen
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Fietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
De e-bike of elektronische fiets, de fiets die helpt trappenDe e-bike of elektronische fiets verschijnt steeds meer en meer in het straatbeeld. Vandaag de dag rijden niet enkel mee…
Bronnen en referenties
  • Fietsnet.nl
  • Allesduurzaam.nl

Reageer op het artikel "Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoud"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!