InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Lekke fietsband plakken

Lekke fietsband plakken

Lekke fietsband plakken Iedereen heeft weleens met zijn fiets een lekke band gehad, dit gebeurt vaak op een ongelegen tijdstip. Het eenvoudigste is om de band te laten repareren bij de fietsenmaker, maar dan moet de fietsenwinkel wel open zijn en je moet er nog naartoe zien te komen. Ook kost het ook nog behoorlijk veel geld, gemiddeld 10 tot 15 euro of meer. Dit kunt u besparen door zelf de band te plakken, het is niet moeilijk maar er zijn wel een paar zaken waarop u moet letten om een goed eindresultaat te behalen. Een lekke fietsband plakken is niet echt moeilijk maar het is wel belangrijk dat u de juiste middelen heeft om dit te kunnen doen. Om te beginnen heeft u een fietsbandenpomp nodig, denk hierbij ook aan wat voor soort ventiel uw fietsband heeft. Er bestaan verschillende soorten ventielen, normaal fietsventiel, frans ventiel en een autoventiel. Er zijn verloopstukken die op de fietsbandenpomp passen zodat u verschillende ventielen toch kan gebruiken. Een bandenplaksetje, bandenlichters, schuurpapier, lijm en plakkers zitten hier voldoende in om wel 10 banden te plakken. Een emmer of bak met water om het lek op te sporen, kan ook met een beetje zeepsop. Een balpen of stift om het gevonden lek te markeren. Gereedschap om het wiel los te maken. De band plakken en het demonteren en monteren van het wiel kost gemideld 15 minuten aan tijd.

fiets

Zorg dat als u de band wil gaan plakken dat de fiets op een goede hoogte staat of hangt. Of zet de fiets ondersteboven op de grond met een kleed eronder om beschadiging aan uw stuur en zadel te voorkomen zodat u het wiel makkelijk kan demonteren, gebruik het juiste gereedschap om de wielmoeren los te draaien zodat u de wielmoeren niet beschadigt. Het voorwiel is echt eenvoudig , moeren los en til het wiel eruit. Het achterwiel kan wat lastiger zijn zeker als er een dichte kettingkast aanwezig is. Maak dan 1 kant van het achterwiel los en demonteer dan de binnenband terwijl het wiel nog in de fiets blijf zitten.

Binnenband demonteren

Als het wiel eruit is kunt u de band helemaal leeg laten lopen door het ventiel eruit te draaien. Bewaar het uitgedraaide ventiel zorgvuldig. Gebruik nu de bandenlichters om de buitenband aan 1 kant van de velg te los te maken, vergeet niet het ventiel eerst los te maken en duw deze dan naar binnen zodat u de binnenband in zijn geheel eruit kan halen. Bij een fiets met dichte kettingkast het achterwiel in de fiets laten zitten en de binnenband zoals net beschreven uit de buitenband demonteren.

lekkage opsporen

Zet het ventiel in de gedemonteerde binnenband en pomp deze stevig op, soms kan je een zacht geblaas horen en is het mogelijk dat je zo het gaatje kan ontdekken. Is dit niet het geval dan de opgepompte binnenband door een bak of emmer met water halen zodat je bij een lek de luchtbelletjes ziet. Als het lek gevonden is haal je de binnenband uit het water, maak het droog en markeer met een balpen of stift het gevonden gaatje.

buitenband en velg controleren

Controleer zorgvuldig met uw handen de buitenband zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant op scherpe steentjes, glas of stukjes metaal. De velg moet ook zorgvuldig worden nagekeken of er geen scherpe randjes zijn, uiteinde van spaken die scherp zijn en het velglint moet ook nog aanwezig is en goed in het midden zitten, als het velglint versleten is vervangen.

het plakken

Knip zelf een plakker op maat of gebruikt een kant en klaar gemaakte plakker, zorg dat het groot genoeg is, ruim anderhalve cm en knip de hoeken rond. Maak het te plakken gat en eromheen goed schoon, maak het met een schuurpapier wat ruwer. WEL VOORZICHTIG SCHUREN OM VERDERE BESCHADIGING TE VOORKOMEN. Pomp een klein beetje lucht in de binnenband zodat het net het model heeft. Smeer het te plakken gaatje ruim in met solutie(bandenplaklijm) ook de plakker goed insmeren met solutie. Laat de solutie opdrogen tot het er wittig uit ziet, plak de plakker in 1 keer op de juiste plek en dus deze goed aan tussen duim en wijsvinger. Laat het goed drogen.

Monteren binnenband/buitenband

Haal eerst weer het ventiel eruit, stop dan het ventiel weer door het gat in je velg en zet het ventiel erin, pomp de binnenband zacht op zodat deze niet gedraaid zit. Plaats de zacht opgepompte binnenband in de buitenband en om de velg. Zorg dat de binnenband niet gedraaid zit. Trek met je handen de buitenband weer over de velgrand, soms gaat het laatste stukje een beetje moeilijk, gebruik eventueel bandenlichters. Als de binnenband goed op zijn plek zit de band goed hard oppompen.

HANDIGE TIP; Zorg dat u altijd een nieuwe reserve binnenband bij u heeft, bij een lekke band kunt u deze monteren en de lekke binnenband thuis op uw gemak plakken. Deze geplakte binnenband kunt u weer bij een volgende rit als reserve binnenband meenemen.
© 2011 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekke fietsband plakken"

Infoteur: Ckonemann
Laatste update: 06-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!