InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsonderhoud in de winter

Fietsonderhoud in de winter

Sneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestrooid en dat is slecht voor de lak, de ketting en andere onderdelen van de fiets. Hoe moet je de fiets onderhouden in de winter?

Fiets schoonmaken in de winter

Als je thuis bent na een winterse tocht, moet je je fiets wassen. Door warm water te gebruiken lost het zout sneller op. Je kunt ook een tuinslang gebruiken.
  • Was het vuil met een borstel van de fiets en spoel na.
  • Je moet ook de fiets nadrogen, anders kan de kettingskast bevriezen met alle gevolgen van dien. Vergeet niet om de spaken en de velgen te drogen.
  • Stal de fiets bij voorkeur op een warme plek, zodat spaken en velgen niet bevriezen
  • Wrijf de fiets in met fiets(glans) olie of siliconenspray

Kettingkast en fietsbanden schoonmaken

Je kunt de ketting insmeren met een ontvetter, zoals kettingvet. Draai de ketting helemaal rond. Het trapas en de pedalen moeten worden ingesmeerd met lagervet. Vet de boutjes en moeren in met vaseline.

Je kunt de fietsbanden schoonmaken door het vuil te verwijderen met een sponsje. Zorg er ook voor dat de fiets uitgerust is met goede spatborden. Deze beschermen de fiets tegen opspannend vocht en vuil.

Schoonmaken elektrische fiets

Voor een elektrische fiets geldt qua onderhoud hetzelfde als voor een gewone fiets. Je hebt wel te maken met een accu, het beste is om die binnenshuis op te laden. Als je de elektrische fiets niet gebruikt in de winter, kun je hem ook het beste in huis bewaren.

Fietsonderhoud in de winter: wat heb je nodig?

Om je fiets te onderhouden in de winter, heb je nodig:
  • Reinigingsmiddelvoor de fiets, zoals Cyclon Bike Wax Shampoo
  • Een (bij voorkeur zachte) borstel
  • Droge doek
  • (Cyclon) vaseline
  • Kettingreiniger

Fiets controleren voor gebruik

Als je de fiets uit de stalling haalt, controleer hem dan voor gebruik. Denk daarbij aan remmen, versnelling, licht en ketting. Als gevolg van het winterweer kunnen deze onderdelen minder goed functioneren.

Winterbanden voor de fiets

Er zijn niet alleen winterbanden voor de auto te koop, maar ook voor de fiets. Ze hebben meer profiel dan gewone fietsbanden en daarom meer grip op de weg. Veel mensen doen wat lacherig over winterbanden voor de fiets, maar als het bijdraagt aan de veiligheid is het zeker het overwegen waard.

Winterbeurt fiets

Je kunt ook naar de fietsenhandelaar gaan voor een winterbeurt van de fiets. Voor een grote onderhoudsbeurt wordt circa €50 tot €70 in rekening gebracht.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Fietsen in de sneeuwWanneer het heeft gesneeuwd, is het nog best lastig om met de fiets op pad te gaan. Vaak worden fietspaden overgeslagen…
Fietsen terwijl het glad is: veilig fietsen als het glad isFietsen door de sneeuw of op een gladde weg kan erg gevaarlijk zijn. Maar er zijn een aantal trucs waardoor je de minste…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…

Reageer op het artikel "Fietsonderhoud in de winter"

Reactie

F. Segers, 07-01-2011 03:44 #1
Wat ik hier mis is informatie om problemen door bevriezing te voorkomen. Als een fiets altijd buiten staat, zoals die van mij, levert dat meer problemen op dan bij een fiets die binnen gestald wordt. Dat is met auto's ook zo.
Sloten met cylinders zoals beugelsloten en hangsloten zoals aan een fiesketting nemen veel vocht op. Gevolg: na een nacht vriezen krijg je het sleuteltje er niet eens in. Dan stook ik die sleutel heet met mijn Zippo. Zit de sleutel er alsnog in, krijg je die niet gedraaid omdat de cylinder ook vastgevroren is. Vervolgens blijken mijn remmen vastgevroren te zijn. Ik heb handremmen en ik weet niet zeker of de binnenkabel in de buitenkabel vastgevroren zit of dat de remmen (rollerbrakes) in de naaf zelf vastgevroren zijn. Het effect is hetzelfde: je kunt niet remmen. en dan wordt fietsen gevaarlijk, als je al niet op je bek gaat door de gladheid. Ik probeer er nu achter te komen waar ik mijn remkabels en cylinders van mijn fietssloten het best mee kan smeren(voor de winter opnieuw begint) zodat de boel niet vast vriest. Mijn sloten heb ik tot nu toe ontdooid door er met de vlam van mijn turbo-propaanbrander langs te kietelen. Die vlam is 2000 graden, heet genoeg. Met het risico dat je beschermende laklagen of kunststoflagen weg brandt. Niet ideaal dus. Misschien werkt een haarföhn beter, maar dat is een heel gedoe: verlengsnoer naar buiten leggen, enz. En oppassen met vocht (230 volt).
Ik had eens een huisgenoot die op zo'n grote Honda Goldwing motor reed. Die stond dan in de keuken in een verfblik op het fornuis een hoeveelheid petroleum op te warmen en daar loste hij een hele klodder vaseline in op. Vervolgens ging dat in een verfspuit en daar spoot hij zijn hele motor mee vol, na eerst zitting, handvaten en alles wat schoon moest blijven afgeplakt te hebben. Bleek een goede manier te zijn om chroom en verf en meer tegen het winterse weer en pekel te beschermen. Ook ingewikkeld want je moet een complete verfspuit met compressor gebruiken. En die keuken, ach het hele huis stonk vier dagen naar de petroleum. In de lente ging hij de hele troep er met benzine af poetsen. Maar het werkte wel. Het is maar wat je belangrijk vindt.
Groet, F. Segers

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!