InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?

Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?

Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal? In het donker en tijdens de schemering is goede verlichting op de fiets erg belangrijk. Niet alleen zijn automobilisten zeer blij als ze jou als fietser goed kunnen zien, het fietst natuurlijk zelf ook een stuk prettiger, want fietsen met goede verlichting is veiliger en het scheelt bovendien een mogelijke boete. Fietsverlichting kost tegenwoordig vrijwel niets meer. Je kan kiezen voor traditionele LED lampen die op gewone batterijen werken, maar er zijn ook kleine LED lampjes die met een soort elastiek bevestigd kunnen worden. Voor de technici onder ons is het monteren van een ouderwetse dynamo nog steeds een goede optie.

De traditionele LED lampen werkend op twee AAA batterijen

Deze fietslampen behoren waarschijnlijk tot de meest verkochte, ze bestaan al sinds de jaren tachtig. De lampen bevatten elk drie kleine LED lampjes, deze kunnen continue branden, snel tegelijk knipperen, of een voor een branden waardoor het lijkt alsof een lichtsignaal van links naar rechts (en weer terug) beweegt. Prijzen schommelen rond de 4 tot 7 euro per set. Bevestiging op de fiets kost niet veel tijd, maar de houders van de lampen dienen wel op de fiets gemonteerd te worden, een goede kleine schroevendraaier is daarvoor het enige wat nodig is. De fietslampen kunnen vervolgens op de houder worden geklikt en weer worden losgehaald. De lampen zijn overal te koop; warenhuizen, fietswinkels of webshops. Er zijn ook goedkopere varianten te koop bij de bekende budget winkels. Tip; als je oplaadbare batterijen gebruikt dan hoef je nooit meer nieuwe batterijen te kopen.

Kleine LED lampjes met siliconen lus

Ook verkrijgbaar zijn zeer kleine LED lampjes die met een elastische lus overal aan kunnen worden bevestigd. Ze werken meestal op twee kleine Lithium 3 volt batterijen, zogenoemde knoopcellen. Ze zijn makkelijk aan het stuur en bagagedrager van de fiets te bevestigen en er weer vanaf te halen. Je kan deze lampjes ook op een rugzak of de halsband van je hond bevestigen. Prijzen schommelen rond de twee tot zes euro per set. Met name bij budgetwinkels en goedkope drogisterijen kosten deze lampjes zeer weinig, daar zijn ook vaak goedkope knoopcel batterijen te koop.

LED lampen met klittenband

Ook handig, maar iets duurder, zijn LED fietslampen die met klittenband kunnen worden bevestigd. In functionaliteit zijn ze dus te vergelijken met de siliconen lampjes. Deze lampen zijn zeer stevig en toch makkelijk los en vast te maken. Ze kunnen eveneens gebruikt worden tijdens het hardlopen, of worden vastgemaakt aan de halsband van de hond of aan de kinderwagen. Ze werken op twee AAA batterijen, de lichtduur bedraagt meestal zo’n 40 tot 50 uur. De prijs ligt in de orde van 20 euro voor een set of 10 euro per stuk.

Lampen oplaadbaar via USB

Nog een stuk duurder zijn fietslampen die via de USB poort van je pc kunnen worden opgeladen, op de achterkant van deze lampjes bevindt zich de USB stekker. Het voordeel van deze lampjes is dat je nooit nieuwe batterijen hoeft te kopen, want ze bevatten een oplaadbare batterij. De vraag is wel of je met goedkopere LED lampen van een paar euro, die je in combinatie met oplaadbare batterijen gebruikt, niet veel goedkoper uit bent dan met deze USB lampen. De USB lampen geven bovendien niet zo’n heel sterk licht en hebben een korte brandduur van een paar uur, en dan moet je maar net een pc zien te vinden waar de lampen weer kunnen worden opgeladen. Prijzen liggen rond de 20 tot 30 euro.

Verschillende andere soorten fietslampen

Er is ook verlichting verkrijgbaar dat op de helm bevestigd kan worden, dit is met name voor helmdragende sportfietsers een goede optie. Tevens bestaan er hoofdbanden met een lampje eraan bevestigd. Deze hoofdbanden met lamp zijn trouwens ook handig voor kampeerders als er bijvoorbeeld ‘s avonds in het donker nog gekookt moet worden en beide handen nodig zijn. Er bestaat voor de fietser ook lichtgevend klittenband, al dan niet voorzien van kleine LED lampjes, dit is ook handig voor de zichtbaarheid van je huisdier, of tijdens het hardlopen.

De "ouderwetse" dynamo

Eenmaal goed aangebracht is de dynamo nog steeds het betere alternatief voor de LED lampen met batterij, je komt immers nooit voor het probleem van lege batterijen te staan. Het is wel even een flinke klus om alles te monteren, de dynamo, de koplamp en de achterverlichting moeten allemaal met meerdere bouten en moeren worden vastgezet. Daarna moet ook nog de bedrading met behulp van tie-ribs of ducktape worden bevestigd.

Het merk Axa maakt goede dynamo’s van circa 20 euro. Aan deze dynamo kunnen vier stroomdraden worden bevestigd. Dit levert twee mogelijkheden op; of je kiest ervoor om alleen de toeleidende stroomdraden op de dynamo aan te sluiten, of je kiest ervoor om zowel de toeleidende als de terugleidende stroomdraden aan te sluiten. In het eerste geval wordt er stroom opgewekt door de dynamo, wat vervolgens via twee stroomdraden naar de koplamp en het achterlicht gaat, het frame van de fiets dient dan als terugleidende stroomdraad. In het tweede geval, met vier stroomdraden, wordt het frame van de fiets niet als stroomdraad gebruikt, maar gebruik je twee extra stroomdraden als terugweg van de stroom. Deze tweede manier is beter, omdat een frame van de fiets wel eens wil roesten en zo de stroom belemmert.

Over het voltage van de fietslampjes nog het volgende. Het type met schroefdraad (deze lijkt op de fitting van een gloeilamp) bestaat uit een groter lampje voor de koplamp, deze heeft een vermogen van 2,4 watt en werkt op een spanning van 3 volt. Het kleinere achterlampje heeft een lager vermogen van 0,6 watt en eveneens een spanning van 3 volt.
© 2014 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietsverlichting aanleggen in vijf stappenFietsverlichting aanleggen in vijf stappenWilt u fietsverlichting aanleggen maar wilt u dit niet door een fietsenmaker laten doen? Het aanleggen van fietsverlicht…
Voorlichtingscampagnes in Nederland"Bob jij of bob ik?" is een inmiddels zeer bekende slogan in Nederland en wordt in het uitgaansleven regelmatig gebruikt…
Fietsverlichting met of zonder dynamoFietsverlichting met of zonder dynamoEen bekeuring voor zonder licht rijden op de fiets kost al gauw evenveel als een simpele diepvriesmaaltijd voor vier per…
Verlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm b…
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…
Bronnen en referenties
  • http://handleidingkwijt.com/axa-hr-traction-dynamo/
  • http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/verlichting/tips-voor-onderhoud#.VKFHMcck
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo

Reageer op het artikel "Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 26-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!