InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > VanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapot

VanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapot

VanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapot Een fiets die stad-proof is, een stevige fiets die tegen een stootje kan. Geen oubollige fiets, nee je voortbewegen op de fiets moet stoer zijn. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar gebruiksvriendelijkheid is het sleutelwoord. In 2009 hebben de broers Carlier, Taco en Ties, VanMoof opgericht. De fiets wordt nu in bijna veertig landen verkocht. Waar komt de naam VanMoof vandaan? Op welke manier kunnen gebruikers invloed uitoefenen op het product?

Inhoud artikel

Taco en Ties Carlier

Zowel Taco als Ties hebben een achtergrond in de industriële vormgeving en ook ervaring in de fietsbranche ontbreekt bij beide mannen niet. In 2009 startten ze VanMoof: een Nederlands bedrijf dat fietsen verkoopt. Het is ze gelukt om een goed evenwicht te vinden tussen functionaliteit en vormgeving. Doel van de broers: de beste stadsfiets ter wereld ontwerpen.

Achtergrond van de naam: VanMoof

Een Nederlandse naam, maar goed uit te spreken voor mensen uit andere landen. Het woord move past goed bij fietsen: bewegen. Van move werd moof gemaakt en moof gecombineerd met van: VanMoof. Een naam met een Nederlands karakter en goed uit te spreken in het Engels.

Een stadsfiets moet tegen een stootje kunnen

Kijk maar eens rond in een stad, je ziet rekken volgepropt met fietsen. Een fiets gebruiken met toeters en bellen is niet handig, binnen de kortste keren is alles kapot of gestolen. Taco en Ties wilden daarom een fiets ontwerpen die zowel mooi is, maar ook stadsbestendig.

Kenmerken VanMoof fiets

  • Minimalistisch ontwerp, geen toeters en bellen.
  • Kabels zoveel mogelijk geïntegreerd.
  • Licht van gewicht: veel is van aluminium, behalve enkele bouten waar veel kracht op komt, die zijn van roestvrij staal.
  • Sterk slot, verstopt in een framebuis.
  • Onzichtbare dynamo.
  • Cool uiterlijk, maar goed fietsen en een stevige fiets is belangrijker.
  • Aluminium frame wordt in principe niet beschermd door verflak maar het gaat in een bad met zuur met stroom erop. Dit vormt een keihard en roestvrij laagje.
  • De zogenaamde oer-VanMoof: dit is type F en heeft een terugtraprem, ingebouwde verlichting en geen versnellingen.
  • VanMoofs voor buiten de stad, in heuvels en bergen: deze bevatten versnellingen (maximaal acht) en schijfremmen.

Kleuren VanMoof

De procedure van het bad met zuur met stroom erop heet anodiseren. Hoe langer dit gebeurt hoe donkerder de kleur van de beschermlaag. De VanMoof is te koop in alle kleuren, zolang het maar tussen lichtgrijs en donkergrijs zit. Voor mensen die echt niet van grijs houden kan de fiets gelakt worden in wit en bruin.

Partners van VanMoof

  • Philips: verlichting
  • Abus: sloten
  • Dafron: elektrische fiets en gps
  • B&Q en Panasonic: e-bikes
  • Vodafone: ingebouwde gps tegen diefstal

VanMoof naar het buitenland

Het is in de huidige tijd gemakkelijk om een product bekend te maken over de hele wereld. Middels magazines, blogs, Facebook, websites kun je er, als je het goed aanpakt, voor zorgen dat iets heel snel besproken wordt in heel veel landen. Natuurlijk moet het wel om een goed product gaan.

Waar worden de fietsen geproduceerd?

Dutch design geproduceerd in Taiwan. In de beginjaren van het VanMoof werden werden de zadels uit Engeland naar Taiwan getransporteerd, de banden kwamen uit Duitsland en de verlichting was van Nederlandse afkomst. Toen er steeds meer fietsen werden geproduceerd, werkte dat niet meer. Inmiddels is de distributie verbeterd, er wordt gewerkt met leveranciers die snel kunnen leveren. VanMoof fietsen worden ook gemaakt in De Utrechtse RijwielFabriek (DURF).

Verschillende landen, verschillende wensen

VanMoof komt graag tegemoet aan de wensen van de gebruikers. Dit heeft geleid tot een kleiner model fiets voor Japanners en voor Amerika, waar ze onze fietsen te zwaar vinden, een lichter model. In Duitsland gaat de wens uit naar meer kwaliteit en design, wat best wat meer mag kosten.

VanMoof in Nederland

In het buitenland staan ondernemers wel open voor nieuwe merken, in Nederland ligt dat wat moeilijker. Veel fietshandelaren houden het liever bij de bekende merken die al decennia bestaan.

Communicatie tussen VanMoof en gebruikers

Opvallend bij VanMoof is de eerlijke en transparante manier van communiceren. Het bedrijf is zeer actief op sociale media (Facebook, Twitter). Iedereen kan heel gemakkelijk in contact komen met VanMoof. Je krijgt snel antwoord op vragen en ideeën zijn altijd welkom. Bij de e-bike is bijvoorbeeld de batterij-indicatie aangepast en zijn de trapsnelheden verbeterd na adviezen van gebruikers.

De kracht van VanMoof

De kracht van de fietsen van VanMoof is het opvallende design, de aandacht die besteed wordt aan functionaliteit. De passie en de gedrevenheid van de broers Carlier mag niet vergeten worden.
Gerelateerde artikelen
De VanMoof, de nieuwe hippe stadsfietsDe VanMoof, de nieuwe hippe stadsfietsIn de stad kom je vaak het snelst op de fiets vooruit. Het wordt steeds drukker in de binnenstad en met de fiets kun je…
Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen!Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen!De twee grote trends in fietsen: hip en vol technische snufjes, of groen en mensvriendelijk geproduceerd. Altijd al will…
Solexity: e-bike van de makers van Ferrari en MaseratiSolex. Van de naam alleen al, worden veel mensen nostalgisch. Toch heeft deze Franse klassieker zich al heel wat keren o…
Aanduiding proof bij alcoholische drankenAanduiding proof bij alcoholische drankenMisschien heb je op een fles met alcoholische drank weleens de term "proof" zien staan. Wat houdt deze term nu precies i…
Studeren in TaiwanTaiwan is een prachtig land dat in Azië ligt. Er studeren niet veel Nederlanders in Taiwan, veel Nederlanders weten name…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 oktober 2014:
  • YouTech Magazine nr.4, oktober 2014
  • http://www.baaz.nl/content/van-moof-met-%C3%A9%C3%A9n-fiets-de-hele-wereld-veroveren
  • http://bartsoeters.weebly.com
  • http://www.marketingpioneers.nl/sprekers/35_Carlier

Reageer op het artikel "VanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapot"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 01-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!