InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelen

Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelen

Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelen Het transport van uw paard is iets waar u goed over na wilt denken. Gegarandeerd goed transport is een randvoorwaarde om veilig op pad te gaan met uw paard. Internet overspoeld met verschillende mogelijkheden en modellen. In grote lijnen zijn er twee mogelijkheden, een paardentrailer of een paardenvrachtwagen. Dit artikel gaat in op de voor- en nadelen van een paardentrailer of –vrachtwagen om een overwegen keuze te maken passende bij de behoeftes van u en uw paard.

Paardentrailer:

Een paardentrailer is een aanhanger om een paard te vervoeren achter de auto. De meest voorkomende zijn de anderhalf- of tweepaardtrailers. Een éénpaardtrailer wordt tegenwoordig niet meer verkocht in Nederland in verband met de te krappe ruimte. Ruimte in een trailer is belangrijk voor een paard om zijn balans te bewaren. Naast de standaard trailers bestaan er ook trailers voor meer dan twee paarden. Dit vraagt echter veel trekvermogen van de auto en is daarom niet meegenomen in dit artikel.

Voordelen

  • Kan achter de auto, indien trekvermogen en gewicht toereikend
  • Makkelijker te stallen
  • Geen separate verzekering / wegenbelasting verplicht
  • Lagere aanschafkosten, beschikbaar in alle prijsklassen

Nadelen

  • Trekvermogen van auto wellicht niet toereikend (afhankelijk trailer)
  • Eventueel E rijbewijs nodig, afhankelijk van het gewicht van de combinatie
  • Achteruit uitlopen (afhankelijk van het paard)

Tegenwoordig zijn er ook trailers beschikbaar met vooruitloop en zijlader, deze trailers kunnen een uitkomst zijn voor paarden die het eng vinden om achteruit de trailer in te gaan. Daarnaast brengt een vooruitloop / zijuitloop meer licht in de trailer, waardoor het paard wellicht beter de trailer in loopt.

Paardenvrachtwagen:

De paardentrailer is tot op heden het meest gebruikte vervoermiddel voor paarden. Maar niet alle paarden zijn gemakkelijk te vervoeren in een paardentrailer, maar wellicht wel in een vrachtwagen.
Om een correcte vergelijking te maken gaat dit artikel enkel in op de vrachtwagens voor 2 paarden, de zogenoemde B-Vrachtwagens (te rijden met een B-rijbewijs).

Voordelen

  • Geen aparte (zware) auto nodig
  • Met B-rijbewijs te besturen
  • Paarden worden achterwaarts vervoerd
  • Comfort, zadelkamer en kleine zitruimte
  • Veiligheid; stabielere wegligging
  • Nieuwere vrachtwagens; zijlader, hierdoor kunnen paarden er vooraf uitlopen (ipv achterwaarts)

Nadelen

  • Ondanks B-rijbewijs is het laadvermogen niet altijd toereikend voor 2 paarden
  • Kosten verzekering (minimaal WA-verzekering is verplicht) en wegenbelasting
  • Hoger aanschafbedrag
  • Stalling vinden is lastiger

Wegenbelasting berekenen paardenvrachtwagen
Via de website van de belastingdienst is de wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting te berekenen http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting.

Belangrijke veiligheidspunten

Ongeacht de keuze van het vervoer zijn de volgende punten altijd belangrijk in de aanschaf van paardentransport:
  • Algehele staat van onderhoud
  • Kwaliteit bodem
  • Werkzaamheid rem en verlichting
  • Juiste papieren (laadvermogen bekend) en indien van toepassing verzekering

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Je hebt een paard en wil graag met het paard op pad. De keuze voor de aanschaf van een paardentrailer wordt gemaakt. Op…
Paardentrailer opknappenVeel mensen kiezen uit financieel oogpunt voor een tweedehands trailer. Deze moet natuurlijk in goede staat zijn om een…
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer laden? Hoe laadt u een paard in een trailer? Een paard in een trailer laden wordt soms een heel gedoe,…
Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?Het is niet gek dat je er lang over doet te besluiten of je wel of niet aan je alcoholgedrag gaat werken. Het kan zijn d…

Reageer op het artikel "Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelen"

Reactie

Phoebe, 15-01-2017 16:42 #1
Moet je voor een paardentrailer wegenbalasting betalen? Reactie infoteur, 21-03-2017
Nee, een paardentrailer valt niet onder de wegenbelasting. Aanhangwagens (en dus ook paardentrailers) die gekoppeld zijn aan een personenauto, kampeerauto, bestelauto of autobus zijn vrij van wegenbelasting.

Infoteur: Jukito
Laatste update: 08-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!