InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizen

Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizen

Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizen De NS heeft een nieuw abonnement op de markt gebracht waarmee je in het weekend gratis kunt reizen. Dit nieuwe abonnement kun je eventueel ook uitbreiden met gratis reizen in de daluren. Lees hier alles over dit nieuwe abonnement en de verlaagde tarieven voor kinderen, gezinsleden en mensen die ouder zijn dan vijfenzestig jaar.

De trein is sneller, minder vervuilend en vaak ook goedkoper dan de auto. Er bestaat sinds kort een nieuw soort abonnement om gebruik te maken van de trein. Met dit abonnement kun je gedurende het gehele weekend vrij reizen met de trein. Dit is natuurlijk erg handig als je enkel in de weekenden veel met de trein reist.

Korting tijdens daluren

Naast het feit dat je gratis kunt reizen in het weekend met deze kaart, kun je er ook veertig procent korting mee krijgen tijdens de daluren. Dit betekent dus dat je met dit abonnement op werkdagen voor 6.30 uur veertig procent korting krijgt, maar ook tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur. Het abonnement vervangt dus ook de reguliere voordeelurenkaart.

De OV-chipkaart

Gratis reizen in het weekend is een product dat wordt gekoppeld aan een persoonlijke OV-chipkaart. Dit betekend dat je in en uit moet checken en het tarief inclusief de korting automatisch met je saldo verrekend wordt. Het is dus erg belangrijk je stipt aan de tijden te houden. Als je als student al een OV-chipkaart voor doordeweek hebt, dan zul je een nieuwe OV-chipkaart moeten aanvragen omdat de NS deze twee producten niet op dezelfde kaart kan zetten.

De looptijd van het weekendabonnement van NS

De looptijd van het weekendabonnement bedraagt standaard minimaal een jaar. Na het verstrijken van dit jaar is het abonnement per maand opzegbaar. Mocht je niet gelijk een jaar aan het abonnement vast willen zitten kun je het ook voor een losse maand kopen. Een losse maand is echter wel aanzienlijk duurder.

Wanneer je gratis kunt reizen met het weekendabonnement

Je kunt gratis reizen tussen vrijdag 18:30 en maandag 04:00. Let er wel op dat je dus na 18:30 incheckt en voor 04.00 op maandag weer uitgecheckt bent. Doe je dit niet en check je te vroeg in dan moet je gewoon betalen. Deze korting is ook niet geldig bij andere vervoerders zoals bijvoorbeeld Connexxion.

Gratis reizen in het weekend met andere reizigers

Meestal reis je in het weekend niet alleen, zodoende kun je met vijftig procent korting nog een tweede weekend abonnement aanschaffen voor een gezinslid. Deze korting geld ook voor mensen die ouder zijn dan vijfenzestig jaar. Ook aan kinderen is gedacht, bij aanschaf van dit abonnement krijg je maximaal drie kaarten voor kinderen waarmee zij het gehele jaar gratis kunnen reizen. Deze kaart is geldig voor kinderen tot en met elf jaar.

Kosten van het abonnement om gratis in het weekend te reizen

Er zitten natuurlijk kosten verbonden aan dit abonnement. Op dit moment kost het abonnement veertig euro per maand. Mensen van boven de vijfenzestig jaar betalen twintig euro per maand. Als een gezinslid ook een abonnement afsluit kost dit tweede abonnement ook twintig euro per maand. Kinderen onder de elf jaar kunnen gratis reizen als een of beide ouders een weekend abonnement hebben. Verder is dit weekend abonnement uit te breiden met de optie om ook in de daluren gratis te reizen of zelfs altijd gratis te kunnen reizen. Op deze manier zijn er voldoende mogelijkheden om voordelig met de trein te gaan.
© 2011 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Openbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurderOpenbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurderVanaf 1 januari 2012 wordt het openbaar vervoer NOG duurder, dit geld voor héél Nederland en voor elk vervoermiddel. Hoe…
6 voordeelabonnementen NSDe Nederlandse Spoorwegen hebben in 2011 orde geschapen in het aantal abonnementen en voordeelkaarten. Men heeft een zes…
Wat zijn de daluren bij de NS?Wat zijn de daluren bij de NS?In de daluren kun je bij de NS met bepaalde abonnementen goedkoper reizen. Dit geldt ook wanneer je meereist met iemand…
Mijn kind moet met het openbaar vervoer (OV) reizen, help!Mijn kind moet met het openbaar vervoer (OV) reizen, help!Elk jaar als de scholen weer beginnen staan er rijen met hopeloze ouders bij het station of bij punten waar u buskaarten…
Kortingskaart NS voor afgestudeerdenKortingskaart NS voor afgestudeerdenNa je afstuderen is het wel even wennen, normaal pak je elke vorm van openbaar vervoer en kost het helemaal niets, maar…

Reageer op het artikel "Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizen"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!