InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > OV-chipkaart: elektronisch vervoersbewijs in Nederland

OV-chipkaart: elektronisch vervoersbewijs in Nederland

De OV-chipkaart is een elektronisch vervoersbewijs ter grote van een standaard creditcardpas die in geheel Nederland wordt gebruikt. De reiziger dient tijdens de reis in bezit te zijn van een OV-chipkaart die geldig is voor die reis. Daarbij dient de reiziger bij de juiste kaartlezer in te checken en aan het einde van de rit bij de juiste kaartlezer weer uit te checken.

Algemeen

De OV-chipkaart is een elektronisch vervoersbewijs ter grote van een standaard creditcard-pas die in geheel Nederland wordt gebruikt. De OV-chipkaart is voorzien van een RFID-tag (radio frequency identification), waarop het reissaldo en de vervoersrechten worden geladen. Dit systeem maakt een combinatie van kaartintegratie (dezelfde kaart bij verschillende vervoerders) en tariefdifferentiatie (het tarief is afhankelijk van de afstand, de vervoerder, de tijd en de dag) mogelijk. Voor de invoering van de OV-chipkaart heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat tot april 2008 130 miljoen euro uitgetrokken, daarnaast heeft de NS nog eens 500 miljoen geïnvesteerd in toegangspoortjes.

Geschiedenis

In 1992 gaf het ministerie van Economische Zaken de NS subsidie voor het testen van elektronische kaartjes en poortjes in Maarssen, Tiel en Utrecht. Na succes met deze testen werd in 1993 aangekondigd dat er gewerkt zal worden aan een OV-chipkaart. Sinds 2005 is de OV-chipkaart stapsgewijs in Nederland ingevoerd. In 2005 werd de OV-chipkaart geintroduceert in Rotterdam, in 2008 volgden Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland en Gelderland en in 2009 volgden ook Friesland, Overijssel, Flevoland en Gelderland.

Reizen met de OV-chipkaart

De reiziger dient tijdens de reis in bezit te zijn van een OV-chipkaart die geldig is voor die reis. Daarbij dient de reiziger bij de juiste kaartlezer in te checken en aan het einde van de rit bij de juiste kaartlezer weer uit te checken.

Inchecken

Voor aanvang van elke reis dient de reiziger in te checken. Dit gebeurt bij de instapdeur, bij een OV-chipkaartlezer of bij een OV-chipkaartpoortje. Bij het inchecken wordt een instaptarief in rekening gebracht.

Overstappen

Bij het overstappen moet in sommige gevallen worden uitgecheckt en opnieuw worden ingecheckt. Hierbij kunt u denken aan wanneer u overstapt naar een andere vervoerder, of wanneer u vrijwillig met een omweg reist.

Uitchecken

Aan het einde van de reis dient de reiziger uit te checken. Het uitchecken gebeurt bij de uitstapdeur, bij een OV-chipkaartlezer of bij een OV-chipkaartpoortje. Gemiddeld vergeet 1,5-4% van de reizigers uit te checken. In dat geval worden de kosten van de reis geschat, bij een tram/metro/bus wordt EUR 4,- in rekening gebracht, in de trein wordt veelal 10,- tot 20,- in rekening gebracht.

Verschillende OV-chipkaarten

Er zijn verschillende OV-chipkaarten, hierbij kunt u denken aan een persoonlijke OV-chipkaart, een anonieme OV-chipkaart of een wegwerp OV-chipkaart.

Persoonlijke OV-chipkaart

Een persoonlijke OV-chipkaart is persoonsgebonden. De kaart is voorzien van naam, geboortedatum en pasfoto. De persoonlijke OV-chipkaart wordt voornamelijk gebruikt voor abonnementen en persoonsgebonden kortingen (zoals gereduceerde tarieven voor 65-plussers of studenten). Een persoonlijke OV-chipkaart kan aan een bankrekening worden gekoppeld zodat de kaart automatisch wordt opgeladen. Hierbij kan de kaart automatisch worden opgeladen als het saldo onder een bepaald bedrag komt, ook is het mogelijk elke periode automatisch met hetzelfde bedrag op te laden. Opladen kan ook via www.ov-chipkaart.nl.

Anonieme OV-chipkaart

Een anonieme OV-chipkaart is niet persoonsgebonden en kan dus door meerdere mensen worden gebruikt. Bij een anonieme OV-chipkaart is het niet mogelijk gebruik te maken van persoonsgebonden kortingen of (bijna alle) abonnementen.

Wegwerp OV-chipkaart

Een wegwerp OV-chipkaart is van karton en staat niet op naam. De kaart kan meestal worden gekocht in het voertuig of bij kaartautomaten. De kaart heeft een vooraf ingestelde geldigheid.
© 2011 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
De OV-chip, soorten OV-chipkaartenDe OV-chip, soorten OV-chipkaartenIn november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is be…
Hoe werkt de OV-chipkaartHoe werkt de OV-chipkaartDe OV-chipkaart is straks het universele vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in Nederland. Wie met bus, tram, trei…
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…

Reageer op het artikel "OV-chipkaart: elektronisch vervoersbewijs in Nederland"

Reactie

Svdc, 21-06-2011 14:56 #1
Het is gewoon werkelijk belachelijk dat inwoners van Gelderland het volle pond (7,50) moeten betalen voor een ov-chipkaart, terwijl Noord-Holland dit nu voor 1,50 kan kopen! Ook de dalurenkorting blijkt een tijdje gratis te zijn geweest! Dus… een inwoner van Gelderland betaalt nu 15 euro, zonder enige km te hebben gereden terwijl het paar weken/maanden terug nog allemaal gratis was. Belachelijk, nu veel mensen de kaart wel MOETEN kopen, om dan het volle pond te vragen! Ik ben er gewoon echt boos over en ben allerlei alternatieven aan het bedenken om niet meer met die bus te moeten! Ik ga toch geen 45 euro betalen om mijn andere gezinsleden van chipkaarten met dalkortingen te voorzien, zonder ook maar 1 km te hebben gereisd? Verder is de ritprijs is aanzienlijk duurder geworden…

Infoteur: Semicolon
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!