InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Tarieven Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Tarieven Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

De NMBS werd opgericht in 1926. Dit vennootschap staat in nauw verband met de federale overheid van België en realiseert het treinverkeer binnen België. Het is ook maar de enige aanbieder van personenvervoer in België. Naarmate je ouder bent, minder goed te been bent of deel uitmaakt van een bepaalde doelgroep voorziet de NMBS allerlei reiskortingen. Deze dienst zorgt ook voor kortingen op speciale dagen en op reizen naar bv. pretparken. De NMBS beschikt over 550 spoorwegstations.

Tarieven

Als je via de NMBS reist heb je verschillende mogelijkheden om een geldig vervoersbewijs te verkrijgen.

Zo is er de mogelijkheid om:
  • een biljet aan het loket te kopen
  • een ticket te kopen in de trein zelf (mits een beetje toelage als de loketten open zijn)
  • een ticket te bestellen via internet
  • een abonnement. aan te gaan met de vervoersmaatschappij

De prijs van een ticket hangt uiteraard af van het aantal kilometers dat je wilt afleggen. Op de site van de NMBS kan men berekenen hoeveel je verplaatsing zal kosten. Voorbeelden van abonnementen zijn: Key Card, Rail Pass, Go Pass.

Wat is een Key Card?

Met een Key Card kan je voor 20 euro in 2e klasse en voor 30 euro in eerste klasse 10 enkele reizen plannen vanaf je vertrekstation naar een station dat binnen een zogenaamd 'geldigheidsgebied' valt. Je moet dus eerst zeker kijken of het station waar je naartoe wilt binnen de regeling van de Key Card valt. De kaart is 6 maanden geldig en je kan deze doorgeven aan een ander persoon want ze staat niet op naam.

Wat is een Rail Pass?

Via een Rail Pass heb je de mogelijkheid om 10 enkele reizen te plannen tussen twee Belgische stations naar keuze. Het prijsticketje voor dit abonnement is 74 euro in 2e klasse en 113 euro voor 1ste klasse. Een extra voordeel hiervan is dat deze Pass niet op naam staat en je deze dus mag doorgeven aan iemand zodat die er ook profijt van kan doen. De kaart is vanaf aankoop 1 jaar geldig.

Wat is een Go Pass?

Met een Go Pass kan je 10 ritten naar keuze afleggen voor de goedkope prijs van 50 euro. Zeker dus een voordeel t.o.v. een gewone prijs per rit die je betaalt. Een extra voorwaarde is wel dat je onder de 26 jaar moet zijn om deze Pass te mogen gebruiken. Je kan deze ook weer doorgeven aan iemand zodat ook die persoon er profijt aan kan doen want ook deze Pass is niet geregistreerd op naam. Net als de Rail Pass is de Go Pass ook 1 jaar geldig vanaf dat je deze hebt aangekocht.

Speciale Kortingen

De NMBS voorziet allerlei kortingen voor bepaalde doelgroepen. Zo zijn er verminderingen voor ouderen, invaliden, journalisten, zwangere vrouwen... Hiernaast voorziet de NMBS ook kortingen voor grote gezinnen. Als je in het bezit bent van een kaartje van de bond van grote gezinnen, mag je voor 50 procent van het normaal tarief meerijden. Ook zijn er speciale weekend- en dagbiljetten die 50 procent goedkoper zijn.
Gerelateerde artikelen
Het openbaar vervoer in BelgiëHet openbaar vervoer in BelgiëReizen door België is simpeler dan het lijkt. Eens je met de mogelijkheden vertrouwd bent, verloopt het vlot. Er bestaan…
Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)Het nieuwe spoorwegmuseum van de NMBS opende op 25 september 2015 haar deuren. De NMBS wil met haar VZW Train World het…
Met Thalys door Europa reizen: comfort en dienstenMet Thalys door Europa reizen: comfort en dienstenThalys is een internationale hogesnelheidstrein die Brussel met Parijs, Keulen en Amsterdam verbindt. Daarnaast is er no…
Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Al maanden snak je naar wat vakantie. Tijd dus om je verlof te plannen en je vakantie te boeken. Een citytrip kan je alv…
Goedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëGoedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëWil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met…
Bronnen en referenties
  • http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/go/index.php
  • http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/rail/index.php
  • http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/keycard/index.php
  • Wikipedia: NMBS

Reageer op het artikel "Tarieven Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!