InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > De langste tunnel ter wereld; de Gotthard-basistunnel

De langste tunnel ter wereld; de Gotthard-basistunnel

In 1999 is men begonnen met de bouw van de Gotthard-basistunnel; de langste tunnel ter wereld. De maar liefst 57-kilometer lange tunnel zal naar verwachting officieel geopend worden in het jaar 2017. In dit artikel vind je alle informatie over de bouw van de Gotthard-basistunnel.

Geschiedenis

In 1947 ontstond het idee om een zeer lange tunnel (spoorweg)tunnel te bouwen die onder de Zwitsere Alpen naar Italië door zou moeten lopen. In 1962 werd een eerste project van de Gotthard-basistunnel in gebruik genomen. In 1998 stemde de Zwitserse bevolking via een referendum voor de bouw van een nieuwe tunnel; de Gotthard-basistunnel. Met de toestemming van de Zwitsers werd daarom in 1999 begonnen met de bouw van de lange spoorwegtunnel. Op 15 oktober 2010 boorde een enorme boormachine met de naam 'Sissi' door een laatste stuk rots heen. Honderden medewerkers verzamelden zich om te zien hoe het laatste stukje van de tunnel werd geboord.

De langste tunnel ter wereld

De Gotthard-basistunnel is nu officieel de langste tunnel ter wereld. De 57-kilometer lange tunnel is ruim drie kilometer langer dan de Japanse Seikantunnel, die 53,85 kilometer lang is (waarvan ruim 23 kilometer onder zee doorgaat). Ook de Kanaaltunnel die tussen Engeland en Frankrijk loopt haalt het bij de Gotthard-basistunnel niet; deze is namelijk 50 kilometer lang. Hoewel op 15 oktober een enorme boormachine het laatste stukje van de tunnel boorde, duurt het nog minimaal zeven jaren voordat er treinen door de Gotthard-basistunnel kunnen rijden.

Een enorme klus

De bouw van de Gotthard-basistunnel is één van de meest ingenieuze projecten ter wereld. De bouw, en later de aanleg van het spoortraject, wordt gedaan door AlpTransit Gotthard AG. Niet alleen de lengte van de lange tunnel zorgt ervoor dat dagelijks honderden medewerkers met de bouw van de tunnel bezig zijn, ook de diepte waarop geboord wordt is bijzonder te noemen. Nooit eerder is namelijk zo diep onder het oppervlak van de aarde geboord. De tunnel ligt dan ook veel dieper dan de al bestaande Gotthardtunnel die 15 kilometer lang is en momenteel in gebruik is. In totaal is er ruim 23 miljoen rots onder de aarde weggeboord. In de toekomst zal de Gotthard-basistunnel de bestaande Gotthardtunnel gaan vervangen.

Doel van de tunnel

Zeker is dat de Gotthard-basistunnel een verkorting van de reistijd zal opleveren. Reizigers zullen naar waarschijnlijkheid een uur minder reistijd hebben tussen Zürich (Zwitserland) en Milaan (Italië). Maar ook het transport zal grote voordelen ondervinden van de Gotthard-basistunnel. Goederen kunnen namelijk veel sneller naar Oost-Europa en van en naar Italië en Zwitserland vervoerd worden. Een groot voordeel van de Gotthard-basistunnel ten opzichte van de 'oude' Gotthardtunnel, is dat treinen veel sneller kunnen reizen vanwege de hellingspercentages op het reistraject. Ook kent het nieuwe traject geen keerlussen, wat het vervoeren van goederen eenvoudiger maakt. Geschat wordt dat de transportcapaciteit verdubbeld zal worden.

Bron: Markus Schweiß, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Markus Schweiß, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Slachtoffers

Net als bij de bouw of aanleg van andere zeer grote, ingenieuze projecten, vielen bij de bouw van de Gotthard-basistunnel slachtoffers. Tussen het begin van de bouw en oktober 2010 vielen 8 doden. Ongelukken bij dergelijke projecten kunnen makkelijk plaatsvinden omdat er met grote machines wordt gewerkt en omdat er grote hoeveelheden rots geboord worden. Bij de bouw van eerdere tunnels, zoals de 'oude' Gotthardtunnel vielen honderden doden.

Kosten en informatie

Het enorme project mag wat kosten. Inmiddels heeft de bouw van de Gotthard-basistunnel al 7 miljard euro gekost, en in de toekomst zullen daar zeker nog een aantal miljarden euro's bijkomen. Om meer te lezen over de bouw van de Gotthard-basistunnel kun je de website van AlpTransit raadplegen: www.alptransit.ch. De website is te lezen in de Engelse taal. Er zijn o.a. een aantal interessante technische artikelen m.b.t. de Gotthard-basistunnel te lezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De langste tunnel ter wereld; de Gotthard-basistunnel"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!