InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Informatie over de OV-chipkaart

Informatie over de OV-chipkaart

Informatie over de OV-chipkaart Sinds 2008 is de OV-chipkaart in gebruik. Deze gebruik je om de trein, bus of de metro in de komen. Belangrijk is dat je niet vergeet uit te checken omdat er dan elke keer meer geld vanaf gaat dan nodig is.

De OV-chipkaart

OV-chipkaart

Sinds 2008 kunnen veel mensen gebruik maken van de OV-chipkaart. Binnenkort kan je geen gebruik meer maken van de strippenkaarten. De staatssecretaris van verkeer en waterstaat bepaald wanneer de strippenkaarten worden afgeschaft. In de bus kan je nog wel kaartjes kopen voor als je geen OV-chipkaart hebt, dat is alleen wel duurder dan dat je met de chipkaart zelf reist. Binnenkort gaan de strippenkaarten 0,10 omhoog om gelijk te staan met de OV-chipkaart. Ook is het zo dat je met een studenten OV-chipkaart in de trein in de eerste klas mag reizen. Hiervoor moet je wel een kaartje bij kopen van 2,-.

OV-chipkaart in het kort

Het is gemakkelijk

U hoeft geen strippenkaarten meer te kopen. Het is makkelijk om te zien hoeveel saldo je heb staan op de chipkaart. Je kan deze op tijd weer opladen. Je moet er alleen wel aan denken om uit te checken als je de bus, trein of metro uitstapt.

Het is slim

Je kan deze website zien wanneer je heb gereisd en hoeveel geld dat heeft gekost, je moet eerst wel een account voor jezelf aanmaken om deze site te kunnen gebruiken.

Het is eerlijk

Met de OV-chipkaart betaal je niet meer per zone, maar per kilometer (0,12).

OV-chipkaart activeren

Als je de OV-chipkaart wilt gaan activeren, dan moet je naar een ov-kaartautomaat om hem daar te activeren. Als je dat niet doet en je zet er wel geld op terwijl je een studentenkaart hebt, reis je met je eigen geld i.p.v. gratis. Als je hem gaat activeren dan steek je de kaart in de kaartlezer en zie je je saldo staan. Dan druk je op de knop 'product ophalen' om gratis te kunnen reizen met de studenten OV-chipkaart.

OV-chipkaart opladen

Als je je ov-chipkaart wilt gaan opladen, kan je dat doen bij een chipkaart automaat. Kijk voor jou in de buurt op deze website. Ook kan je in de bus of op internet je saldo opladen. Als je in de bus je saldo wil opwaarderen dan steek je je OV-chipkaart in de automaat en druk dan op product ophalen. Dan doe je je pinpas erin en toets je je pincode in. Je nieuwe saldo staat op je kaart. Als je op internet saldo erop wil zetten, dan moet je daarna alsnog naar een automaat om je product op te halen.

Kinderen

Kinderen hebben een OV-chipkaart nodig zodra ze 4 jaar oud zijn. Daarvoor kunnen ze gewoon gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Ongeveer een half jaar voordat het kind 4 jaar oud wordt, kan je een OV-chipkaart aanvragen. Kinderen van 4 t/m 11 jaar krijgen 34% korting op een rit.

OV-chipkaart kwijt?

Als je je chipkaart kwijt bent, dan kun je deze opgeven op deze website. Deze wordt dan geblokkeerd en kan je een nieuwe vervangende chipkaart aanvragen. Als je nog geen vervangende chipkaart hebt ontvangen, dan reis je op eigen rekening. Als je nog geen account hebt, dan moet je het nummer 0900-0980 bellen (10 cnt p/m).

Studiefinanciering

Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering, dan wordt je studenten OV-chipkaart ook stop gezet. Dit houd in dat je op dat moment niet meer gratis kan reizen met het openbaar vervoer. Ook kan je studiefinanciering stoppen als:
  • Je stopt met school
  • Je je maximale studiefinancieringsrechten hebt verbruikt
  • Je een nieuwe studie daar doen waardoor je geen recht meer hebt op studiefinanciering
  • Je geen recht meer hebt op studiefinanciering omdat je te veel bijverdient

Feestdagen

De feestdagen waarop je niet gratis met de studenten OV-chipkaart kan reizen (maar je wel korting hebt op deze dagen van 04:00 uur - 04:00 uur volgende dag:
  • 1 januari (nieuwjaarsdag)
  • 2 april (Goede Vrijdag)
  • 5 april (tweede paasdag)
  • 30 april (Koninginnedag)
  • 5 mei (Bevrijdingsdag)
  • 13 mei (Hemelvaartsdag)
  • 24 mei (2e pinksterdag)
  • 25 en 26 december (1e & 2e kerstdag)
Gerelateerde artikelen
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
De OV-chip, soorten OV-chipkaartenDe OV-chip, soorten OV-chipkaartenIn november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is be…
OV-chipkaart nu ook voor iedereen!OV-chipkaart nu ook voor iedereen!Binnenkort gaan alle strippenkaarten in de provincie Friesland eruit, hiervoor word dan een OV-chipkaart gebruikt. Lees…
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
Bronnen en referenties
  • http://www.gvb.nl/reizigers/ovchipkaart/Pages/OV-chipkaartinhetkort.aspx
  • http://ov-chipkaart.nl/
  • http://www.ov-chipkaart.nl/services/servicesvooraenpkaart/adresvinder/
  • http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=178
  • http://www.lsr.nl/THEMADOSSIER/Studiefinanciering/DeOVstudentenkaart.aspx

Reageer op het artikel "Informatie over de OV-chipkaart"

Reactie

Theo Boschman, 28-03-2011 21:59 #1
Ik wil helemaal geen OV chipkaart, ik wil niet dat een ander zonder meer geld van mijn rekening kan halen! Gewoon betalen voor een rit met de bus en verder geen gezeur. Dit soort regels hebben wij te danken aan de EU. En is een inbreuk op de privacy van de burgers.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 20-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!