InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Maximum snelheden in het verkeer

Maximum snelheden in het verkeer

Maximum snelheden in het verkeer Ieder voortuig moet een andere snelheid hanteren om de veiligheid zoveel mogelijk te kunnen garanderen. Tevens is er verschil binnen en buiten de bebouwde kom en is voor motovoortuigen welke tenminste 50 km/uur kunnen en mogen rijden nog een verschul tussen de autowegen en autosnelwegen.

Autowegen en autosnelwegen

  • Het gebruik van de autoweg is alleen voor motorvoertuigen waarmee een snelheid van tenminste 50 km/uur mag en kan worden gereden.
  • Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor motorvoertuigen waarmee met een snelheid van tenminste 60 km/uur mag en kan worden gereden.

Snelheidsverlaging snelwegen

  • Op diverse trajecten op snelwegen is de maximumsnelheid permanent verlaagd van 100 naar 80 km/uur.

Stapvoets rijden

Stapvoets rijden betekent dat rijdt rond de 15 km/uur.

Motor

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 100 km/uur
  • Autosnelweg: 120 km/uur

Personenauto

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 100 km/uur
  • Autosnelweg: 120 km/uur

Autobus

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 80 km/uur
  • Autosnelweg: 80 km/uur

T100 bus

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 80 km/uur
  • Autosnelweg: 100 km/uur

Vrachtauto

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 80 km/uur
  • Autosnelweg: 80 km/uur

Motorvoertuig met aanhangwagen

  • Binnen bebouwde kom: 50 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 80 km/uur
  • Autoweg: 80 km/uur
  • Autosnelweg: 80 km/uur

Brommobiel

  • Binnen bebouwde kom: 45 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 45 km/uur

Bromfiets

  • Binnen bebouwde kom: 30 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 40 km/uur

Gehandicaptenvoertuig met motor

  • Binnen bebouwde kom: 30 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 40 km/uur

Snorfiets

  • Binnen bebouwde kom: 25 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 25 km/uur

Landbouwvoertuig

  • Binnen bebouwde kom: 25 km/uur
  • Buiten bebouwde kom: 25 km/uur

Fiets

  • Geen maximumsnelheid
© 2006 - 2018 Autofrank, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie - Regels Personenauto in EuropaVakantie - Regels Personenauto in EuropaVakantie–Regelgeving en maximumsnelheid in Europa. Goed voorbereid op reis! Voor velen staat de (auto) zomervakantie wee…
Snelheidslimieten caravan in het buitenlandSnelheidslimieten caravan in het buitenlandIn Nederland zijn de snelheidslimieten bekend bij de Nederlanders. Zodra u in het buitenland gaat rijden, moet u zich aa…
130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet?130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet?Vanaf 1 september 2012 mogen de automobilisten in Nederland op bepaalde snelwegen en tijden hun gaspedaal iets verder in…
Elektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageElektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageBijna iedereen weet wat een skateboard is, maar nu is er een nieuwe rage in Nederland en België: een elektrisch skateboa…
Theorie-examen auto B leren: belangrijke lijsten met cijfersTheorie-examen auto B leren: belangrijke lijsten met cijfersBij het lessen om je autorijbewijs te bemachtigen, heb je naast praktijk ook een theorie-examen nodig. In de theoriestof…

Reageer op het artikel "Maximum snelheden in het verkeer"

Reacties

Don Elsman, 11-07-2012 10:09 #8
Natuurlijk is er een maximumsnelheid voor fietsen. Wanneer voor een snorfiets (een fiets met een ondersteuning) de maximum snelheid is bepaald op 25 km per uur, dan heeft dat niet te maken met het snordingetje, maar op de veiligheid en constructie van het rijwiel. Dus een rijwiel, dat zijn snordingetje niet gebruikt zou ineens met onbegrensde snelheid mogen en kunnen rijden. Lamenielache.
De idioot hoge snelheden, waarmee de diverse rijwielcoureurs zich over de fietspaden (aangelegd in verband met veiligheid, recreatie en toerisme!) begeven komt op mij over als fietsterrorisme. En dan zeggen 'Er is geen snelheidslimiet?'
Hoe vaak worden wandelaars en gezellig recreerende, rustig rijdende fietstoeristen niet met luid kabaal aan de kant gecommandeerd door een ploegje ongeleide projectielen van de Rabobank, of van een andere locale sponsor?
Zo ken ik er nog wel eentje. Ik ga met mijn ploegje van 16 man langeafstand hardlopers door het centrum van Amsterdam over de trottoirs rennen en heel hard roepen, dat iedereen aan de kant moet. Want voor een hardloper is dus echt geen snelheidslimiet, in tegenstelling dus tot het rijwiel.
Zo zie ik het
Don

Hans Dijkstra, 23-12-2011 16:50 #7
Voor zover al niet bekend, hebben de diverse krantenartikelen (zie o.a De Volkskrant van 7 dec., 8 dec. en 9 dec.) wel duidelijk gemaakt, dat er geen voordelen zitten aan de verhoging van de maximum toegestane snelheid, maar slechts nadelen. Duidelijk is, dat er meer mensen zullen sterven door meer en ernstiger ongevallen, maar ook door verslechtering van de luchtkwaliteit door o.a. fijnstof en roet.
Verhoging van de snelheid is dus een directe aanslag op de levens van enkele tientallen mensen per jaar. Waarom wordt een idioot, die in een winkelcentrum om zich heen schiet voor vele jaren opgeborgen terwijl een minister die voorstelt om jaarlijks enkele tientallen mensen te doden veel steun krijgt en rustig door kan gaan.
Het is onbegrijpelijk, dat er politieke partijen zijn, die de minister bij dit onderwerp steunen.
Van één partij begrijp ik het wel. Als je als kamerlid bij iemand door de brievenbus heb staan pissen, dan wil je er wel snel van door gaan. Als je net stomdronken iemand in de kroeg in elkaar geslagen hebt en je bent een lafaard, ook dan is het fijn als je snel weg kan rijden, ook al brengt dat anderen in gevaar.
Tot nu toe heb ik de VVD als een vrij normale partij gezien, met soms heel redelijk gedrag.
Maar nu komt een minister uit die partij met dit “moordvoorstel”. Hoe is dat te verklaren?
Boze tongen beweren, dat de VVD denkt, dat dit voorstel goed is voor de economie, omdat er meer geld in de staatskas vloeit door meer benzineverbruik. Verder zullen een aantal bedrijfstakken er wel bij varen. Ik denk aan de autoherstelbedrijven, de uitvaartbedrijven en de crematoria.

Ook de opstelling van het CDA verbaast me en stelt me teleur. Van deze partij had ik niet verwacht, dat er enige steun zou zijn voor dit voorstel. Eerder had ik verwacht, dat het CDA zich zou inzetten de maximum toegestane snelheid terug te brengen naar 100 km/uur en zich sterk zou maken voor meer 80 km zones rond steden.

Ik vraag me af, wat de regeringspartijen zeggen als over een paar jaar blijkt, dat door de snelheid verhoging enkele tientallen mensen per jaar omkomen.

Hans Dijkstra

Wijnand Heyer, 18-09-2011 12:45 #6
Ik kan niet begrijpen, dat 15 km p/u als stapvoets wordt beschouwd. Probeer maar eens 15 km p/u te stappen (lopen). Het werelduurrecord is 22 km/u. Zelfs met een fiets moet je behoorlijk doortrappen om 15 km/u als gemiddelde snelheid te halen. Als volgens wet 15 km/u op een woorerf mag worden gereden, vermeldt dat gewoon dat de maximum snelheid 15 km is even als 30 en 50 km binnen de bebouwde kom.

Db87, 01-04-2011 14:32 #5
Deze informatie is verouderd. Personenauto met aanhanger is 90km/u geworden.
Autosnelwegen kunnen ook 130km/u zijn ipv 120km/u waar aangegeven.

R. Velderman, 05-09-2010 22:30 #4
Waarom zou een fiets (vaak racefietsen) harder mogen rijden dan een snorfiets (bromfiets). Daar de remvertraging vele malen kleiner is behoord deze groep zeker een maximale snelheid te krijgen in het dagelijkse verkeer. Deze snelheid moet zeker niet hoger zijn dan een snorfiets.

Henk Dorssers, 13-02-2009 11:16 #3
Onderwerp: stapvoets rijden. Op postbus 51 Rijksoverheid staat vermeld dat "stapvoets rijden betekent dat u ongeveer 6 km per uur rijdt". Op uw site staat vermeld 15 km. Wat is nu juist?

Pads, 07-07-2008 14:31 #2
De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom voor een bromfiets is 30 km/h.
De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom voor een bromfiets is 40 km/h.

Voor de zekerheid opgezocht en de hierboven genoemde snelheden zijn van toepassing op de bromfiets.

De bromfiets is wel in staat om 45 km/h te rijden, maar deze snelheid mag volgens de wet nooit worden gereden. Dus bij flitspalen maar even afremmen!

Kate Uiderwijk, 11-06-2008 23:18 #1
Geachte lezer: snelheid binnen de bebouwde kom voor een bromfiets, is toch 45km op de weg en geen 30km zoals u vermeld? Buiten de bebouwde kom, op het fietspad 30km en als er geen fietspad is, op de rijbaan 45 km, ipv 40 km zoals bij u vermeld.

Gaarne een reaktie, daar ik nu ben gaan twijfelen, ben 57 jaar, rijd al jaren bromfiets, probeer van alle veranderingen op de hoogte te blijven en moet morgenmiddag theorie examen doen voor de motor.

Hopende op een snelle reaktie,
met vriendelijke groeten, Kate Zuiderwijk
Renswoude

Infoteur: Autofrank
Gepubliceerd: 07-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!