InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Moderne gevechtstanks: Merkava Mk4 gevechtstank (Israël)

Moderne gevechtstanks: Merkava Mk4 gevechtstank (Israël)

Moderne gevechtstanks: Merkava Mk4 gevechtstank (Israël) De Merkava gevechtstank is van Israëlische makelij. De Merkava Mark 1 werd operationeel in 1979 en kwam voor de eerste keer in actie in de Libanon Oorlog die ook bekend staat als 'Operatie Vrede voor Galilea' tussen april en juni 1982. In deze oorlog viel Israël de noorderbuur Libanon binnen. Dit gebeurde nadat de PLO zich in het zuiden van Libanon genesteld had van waaruit aanvallen uitgevoerd werden op Noord-Israël. De tank bewees in Libanon zijn diensten; het leverde goede prestaties.

Merkava Mk4 gevechtstank (Israël)

Technische details

Inmiddels is er een vierde generatie Merkava tanks. Dit zijn de technische details van de Merkava Mk4 (2004):
  • Bemanning: 4
  • Massa: 62 ton
  • Afmetingen: 7,60 - 2,64 - 3,70 m
  • Hoofdbewapening: kanon kaliber 120 mm; LAHAT ATGM (Laser Homing Anti-Tank / anti-tank guided missile), d.w.z. geleide laser anti-tank raketten met een bereik van 6-8 km (of 8-13 km vanaf een paltform)
  • Secundaire bewapening: 1 mitrailleur kaliber 12,7 mm en 2 mitrailleurs kaliber 7,62 mm; 60 mm mortier; rookgranaten.
  • Bepantsering: niet gespecificeerd
  • Max. snelheid: 55 km/u
  • Actieradius: 500 km
  • Krachtbron: 1500 pk dieselmotor

Bron: Joker Island, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Joker Island, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

De Merkava Mk4

De Merkava (Strijdwagen) is een innovatief ontwerp: de nadruk ligt op de bescherming en de veiligheid van de bemanning. Voor dat doel is de motor voorin geplaatst en is er extra aandacht besteedt aan de bepantsering, de scheidingswanden tussen de crew en andere onderdelen die bij een vijandelijke voltreffer een gevaar vormen voor de tankbemanning en hen kwetsbaar maken. Doordat de motor voorin is geplaatst, is het gevechtscompartiment achterin. De bemanning heeft aan de achterzijde toegang tot de tank via een dubbel pantserluik. De tank biedt plaats aan extra infanteristen of extra munitie.

Bij het ontwerp van de tank is veel rekening gehouden met de ergonomie; zo heeft de crew veel ruimte. Een nadeel is dat hierdoor de tank wel zwaarder en langzamer is dan bij voorbeeld zijn Amerikaanse tegenhanger Abrams M1A1 gevechtstank (de voorloper van de huidige M1A2), die met zijn 1500 pk en 57 ton, een maximum snelheid bereikt van 67,6 km/u. Of de Duitse Leopard 2 gevechtstank (ook bij de Nederlandse strijdkrachten in gebruik) van een kleine 60 ton en 1500 pk met een maximum snelheid van 72 km/u.

Bron: MathKnight and Zachi Evenor, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: MathKnight and Zachi Evenor, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Aan de Merkava Mk4 zijn verbeteringen toegepast in de vorm van nachtzicht- en vergezichtapparatuur. Daardoor is de crew in staat objecten op lange afstand en 's-nachts waar te nemen. In oorlogvoering geldt: 'Zien voordat je gezien wordt.' Ook heeft de Mk4 een verbeterd kanon en extra bepantsering gekregen, alsook een nieuwe, krachtiger dieselmotor.

Historie

Generaal Israel Tal van het Israëlische Pantsercorps stond aan de wieg van de Merkava. Hij wordt wel 'de vader van de Merkava' genoemd. De Israëlische regering besloot drie jaar na de Zesdaagse Oorlog (1967), dat ze niet langer afhankelijk wilden zijn in de aanschaf van gevechtstanks van het buitenland vanwege de voortdurend veranderende politieke werkelijkheid. Dit bood onvoldoende zekerheid. Generaal Israel Tal leidde het team die de Merkava ontwikkelde en zij konden al hun eerder opgedane ervaringen op het slagveld verwerken in de nieuw te bouwen tank. Dit was een groot voordeel; ze konden al hun wensen en benodigdheden voor de specifieke Israëlische omstandigheden integreren in de bouw van de tank.

Prestaties op het slagveld

In de Libanon oorlog van 2006 - de Tweede Libanonoorlog - werden er honderden Merkava tanks ingezet in het zuiden van Libanon. Alle vier typen Merkava tanks deden mee. Het was de eerste keer dat de Merkava Mk4 ingezet werd in de strijd. Er vielen verhoudingsgewijs veel doden en gewonden onder tankbemanning gedurende deze interventie. Desalniettemin heeft de Merkava volgens generaal Rodoi een goede prestatie geleverd en bood het voldoende bescherming tegen de anti-tankraketten van Hezbollah en waren de risico's beperkt als de tank toch doorboord werd door een vijandelijk projectiel.

Bron: Dave1185, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Dave1185, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Tien procent van de tanks werd getroffen door vijandelijk vuur, inclusief mijnen en bermbommen. Ook werden er voor de eerste keer moderne anti-tank geleide raketten (anti-tank guided missiles: ATGM) tegen de Merkava ingezet (zie afbeelding voor een voorbeeld van de ATGM). Slechts achttien tanks raakten serieus beschadigd en zes daarvan waren getroffen door een rakket van een ATGM, afgevuurd door een Hezbollah-strijder. Twee van de achttien tanks waren niet meer te herstellen en werden total loss verklaard. Beide tanks waren uitgeschakeld door een zeer krachtige geïmproviseerde bermbom (improvised explosive device: IED).

Nieuwe ontwikkelingen

Een nieuwe ontwikkeling is de Trophy Active Defense System (ADS). Dit geavanceerde wapensysteem biedt bescherming tegen anti-tankraketten en geleide raketten. Het Trophy systeem voor actieve bescherming creëert een hemisferisch (= in de vorm van een halve bol) beschermde zone rondom het voertuig waar inkomende bedreigingen worden onderschept en vernietigd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëls leger (5): IDF - Tsahal - PantsereenhedenHoewel de pantser eenheden (cheel shirion) een beetje onderschat worden vergeleken bij de paratroepen, givati en golani…
Israëls leger (6): IDF- Tsahal - Golani en MerkavaIsraëls leger (6): IDF- Tsahal - Golani en MerkavaDe Golani Brigade (infanterie) is vooral actief in Noord-Israël. Het heeft in de oorlogen van 1948, 1967 en 1973 tegen v…
Israëlisch-Arabische oorlogen (9): Tweede Libanonoorlog 2006Israëlisch-Arabische oorlogen (9): Tweede Libanonoorlog 2006Op 12 juli 2006 infiltreren Hebollah terroristen Israël en vallen twee bewapende Israëlische jeeps aan met soldaten. Dri…
De geschiedenis van het eerste polshorloge: Tank van CartierDe geschiedenis van het eerste polshorloge: Tank van CartierCartier is een exclusief merk dat al ruim meer dan een eeuw kwaliteitssieraden creëert. De ontwerpen van Louis Cartier w…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Israel Defense Forces Spokesperson Unit, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Forty, George: Encyclopedie van tanks; Anness Publishing Ltd, 2005.
  • Bennett, Richard: Militaire strijdkrachten - Geïllustreerd overzicht van de grootste legers ter wereld; Librero, 2002.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Merkava
  • http://en.wikipedia.org/wiki/LAHAT
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Tal
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Merkava_tank
  • http://www.defense-update.com/products/t/trophy.htm
  • http://www.defense-update.com/directory/merkava4.htm
  • http://www.strategypage.com/htmw/htarm/articles/20070115.aspx
  • Afbeelding bron 1: Joker Island, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 2: MathKnight and Zachi Evenor, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 3: Dave1185, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "Moderne gevechtstanks: Merkava Mk4 gevechtstank (Israël)"

Reactie

J. Burgers, 25-02-2012 11:27 #1
Ik zie op de TV wel 'ns anks uit Israel (wellicht de Merkava MK4 gevechstank) waar ik
aan de buitenkant rondom de tank kleine ijzeren bollen/ballen zie hangen aan kettingen
die steeds bewegen onder het rijden… is dit ook als 'n soort bescherming/pantser voor
de bemanning? Ik zag deze nog nooit bij andere tanks op de TV… graag bericht s.v.p. Reactie infoteur, 06-03-2012
Misschien bedoelt u Russische tanks die vanaf 1985 soms waren voorzien van een parallel beschermingssysteem: het Kontakt explosief-reactief pantser dat bestond uit dozen met explosieven die op de tank konden worden gezet en die door te ontploffen wanneer ze door de straal van een holleladingskop geraakt werden, de werking daarvan sterk verminderden.

Of u bedoelt wellicht camouflagenetten die worden gebruikt om de silhouet van tanks op te breken en onherkenbaar te maken.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-05-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Israël en het Midden-Oosten
Reacties: 1
Schrijf mee!