mijn kijk op

Rookpalen op NS-stations

Op elk overdekt perron in Nederland staan sinds kort rookpalen. De rookpaal is een twee meter hoge asbak met een sticker erop. De roker moet in deze paal zijn as aftippen en zijn sigaret doven. Er mag niet meer gerookt worden op het perron behalve binnen een straal van drie meter rond de rookpaal. Het lijkt een schitterend idee. Meerokers hebben nergens last meer van en de roker heeft een asbak op het perron; een luxe waarmee hij of zij het jarenlang zonder heeft moeten stellen.

Inhoud:

De vrijheid om overlast te veroorzaken

Een rookpaal ontwikkelen is geen daad van mensenliefde. Ten eerste is er geaccepteerd dat er rokers zijn en dat zij het recht hebben om te roken. Rokers hebben blijkbaar het recht om de opname van frisse lucht voor niet-rokers te belemmeren. Overlast veroorzaken wordt gezien als een fundamentele, verworven vrijheid. Als je mensen toelaat om anderen tot last te zijn, creëer je een gelegitimeerde, geaccepteerde bron van frustratie.

Mislukking

Het lijkt een oplossing voor het probleem rookoverlast. Voortaan mogen rokende medemensen alleen binnen de straal van een rookpaal roken zodat de niet-roker ze kan omzeilen. Toch is de rookpaal een grote mislukking. Waarom? De rookpaal veroorzaakt stankoverlast. De rokers gooien hun brandende peuk in de paal. Alle brandende peuken bij elkaar gaan smeulen. Het filter smelt weg en een klont vieze, brandende peuken is al vanaf 200 meter afstand ruikbaar. De paal zelf gaat roken. De rokende paal zorgt voor nog meer overlast dan rokers. Het ontwerp van de paal is ondoordacht. De rookpaal had beter getest moeten worden.

Voor het station

Een tweede reden waarom de NS een mislukking in huis heeft gehaald met de rookpaal is het feit dat er palen vóór de stations staan. Iedereen die een station binnengaat moet door een stankwalm heen lopen. Wat er voor het station gebeurt heeft niks met de NS te maken. Waarom zouden er asbakken op de openbare weg moeten staan? Voor het station staan nu mensen te roken; overlast te veroorzaken. Deze overlast is geheel door de NS georganiseerd. Immers er hebben nooit rookpalen voor een station gestaan, dus stonden er nooit mensen voor een station te roken. Met de maatregel om rookpalen voor stations te plaatsen heeft de NS meer rookoverlast op zijn geweten dan voor het rookverbod.

Rookverbod

Het rookverbod in Nederland geldt voor gebouwen. Het is vrij zinloos om buiten het roken te reguleren. De perrons zijn allemaal weliswaar overdekt maar toch in de buitenlucht. Het waait vaak in Nederland dus op een perron is het vrijwel onmogelijk om van een roker last te hebben. Het grenst aan volstrekte waanzin om de roker te verbieden te roken in de buitenlucht.

Geld

Het feit dat de rookpaal van slechte makelij is en een walm geeft die 200 meter verderop nog overlast geeft is de verantwoordelijkheid van de NS. De rookpaal is blijkbaar slecht getest. Daarbij komt dat de vele tienduizenden rookpalen de NS geld heeft gekost. Kosten die een bedrijf maakt worden altijd doorberekend naar de klant. De treinreiziger betaalt dus voor het wanbeleid van de NS ten aanzien van de rookpalen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noord/Zuidlijn (metrolijn)Noord/Zuidlijn (metrolijn)De Noord/Zuidlijn (NZ) is een nieuwe metrolijn die in Amsterdam wordt aangelegd. Deze lijn bevat 8 haltes, is 9,5 kilome…
Reizen met de DLR in Londen - Complete gidsReizen met de DLR in Londen - Complete gidsNaast de metro (tube, underground) rijdt er in Oost-Londen, het Docklands-gebied, de Docklands Light Railway, de DLR. Di…
Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Hoe werkt het metrosysteem in Amsterdam?Wil je een dagje naar bijvoorbeeld de RAI, de Arena, of een andere locatie in Amsterdam? Pak de metro. De metro is snel,…
Reizen met de metro in Londen - Complete gidsReizen met de metro in Londen - Complete gidsDe makkelijkste manier om in Londen te reizen is met de metro, in Londen ook wel 'the Tube' en 'the Underground' genoemd…

Geschiedenis van de trolleybus in ArnhemArnhem is de enige stad in Nederland waar men de trolleybus kan kiezen als men zich met het openbaar vervoer wil verplaa…
Moet iedereen in België een gordel dragen in de autoDe autogordel is een goedkoop, eenvoudig en efficiënt middel om de inzittenden te beschermen bij een ongeval. Het is dus…
Bronnen en referenties
  • Mediaberichten over de rookpaal
  • Het signaleren van stinkende, smeulende, kanekerverwekkende rookpalen

Reageer op het artikel "Rookpalen op NS-stations"

Reacties

Bart, 24-02-2013 19:53 #4
Ik ben het eens met Fred en Niet-Roker hieronder. De schijver is duidelijk een pro-roker. In het bijzonder de uitspraak die Niet-Roker aanhaalt geeft aan dat de schrijver of geen kennis van zaken heeft over het onderwerp, dan wel voert hij inderdaad een pro-roken campagne. Ook in de buitenlucht kan men immers flink last hebben van rokers, denk maar aan de wind, welke alle smerige rooklucht in jouw richting blaast… Reactie infoteur, 04-03-2013
U leest over de belangrijkste constatering heen, namelijk dat de rookpaal zelf overlast veroorzaakt. Veder veroorzaken rokers voor de stationsingang eveneens extra overlast, itt tot rokers die verspreid op het perron staan opgesteld. Zou het kunnen zijn dat de schrijver zowel de rookpaal als het roken slechte ideeën vindt?

Tom008 (infoteur), 06-11-2010 21:33 #3
Wat interessant dat twee reageerders denken dat de schrijver een roker is. Nee, de schrijver is niet-roker. Hij heeft een artikel over een mislukte uitvinding geschreven; de rookpaal. Deze paal verspreidt volgens de schrijver meer overlast dan een persoon die een sigaret rookt. Van rook in de buitenlucht heeft de artikelschrijver, minder last dan bijvoorbeeld uitlaatgassen in een stad, kerosinestank op schiphol of de penetrante olielucht op maasvlakte.

Fred, 20-10-2010 17:57 #2
De schrijver van dit stuk is naar mijn idee ook een roker. Ik stap net de trein in en stond in een constante stankstroom van dat smerige gerook. Ik hoop dan ook dat de wereldbevolking of in ieder geval de Nederlanders beseffen wat een gore en gezondheids berovende activiteit dit is en een algehele rook-ban in werking stellen. Ik begrijp ook dat helaas een groot deel van de Nederlanders rookt, maar van mij mag deze ranzige troep het land uit om nooit meer terug te komen. Verwijder de stinkstok maar uit het Nederlandse beeld.

Niet-Roker, 28-09-2010 09:56 #1
Gokje, dit is geschreven door een roker: "Het waait vaak in Nederland dus op een perron is het vrijwel onmogelijk om van een roker last te hebben."
Meestal als ik een roker zie staan heb ik er last van. Vaak spuug ik dan vlak voor hun voeten op de grond. Een enkeling zegt dan heel verbaasd dat hij/zij dat vies vindt waarna ik blij antwoord dat ik hun ook vies vind. :D

Infoteur: Tom008
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Mislukte uitvindingen
Reacties: 4
Schrijf mee!