De auto parkeren in Londen

Boris Johnson, de huidige burgemeester van Londen, is een fervent fietser. Nu weten we ook waarom: Londen heeft de duurste parkeertarieven van Europa. Om je auto een dag kwijt te geraken in Londen betaal je gemiddeld 42 pond. Bovendien wordt er een tol geheven op auto's in het stadscentrum. Wie met de auto naar Londen zou gaan, kan dus aan een dure rekening verwachten.

Transport in Londen

Statistieken tonen aan dat het aantal auto's in Londen is afgenomen. Er zijn minder gezinnen met één auto, met twee of meer auto's, én er zijn er meer zonder auto. Het opdrijven van de parkeerkosten heeft dus zijn effect niet gemist, er zijn steeds minder auto's in Londen. Gemiddeld zijn er 25 miljoen verplaatsingen in Londen per dag, ongeveer een vierde ervan gebeurt met openbaar vervoer, terwijl privé diensten 41% van de verplaatsingen voor hun rekening nemen.

Gemiddelde tarieven

Congestie tarief

Om met de auto te mogen rijden in het centrum van Londen dient er 12,5 pond betaald te worden. Dit tarief geldt van maandag tot vrijdag tussen 7u en 18u. De gemakkelijkste manier om altijd in orde te zijn is registreren voor het CC Auto Pay programma dat je hier kan doen. Ook andere informatie over het congestie tarief kan je vinden op deze website.

Congestie Zone Londen

Parkeertarieven
In Londen betaal je gemiddeld 42 pond per dag om de auto te parkeren. De officiële tarieven zijn 1,2 pond per 15 minuten of 4,8 pond per uur van maandag tot zaterdag (8u tot 19u).

Je mag maximum 4 uur blijven staan voor 19,2 pond. Zaterdag geldt er een tarief van 2 pond voor de gehele dag, maar je moet slechts betalen tussen 8u en 11u. Je kan cash betalen of met je telefoon. Privé parkings kosten gemiddeld 6 tot 14 pond per uur.

Boetes

Op het niet betalen van het congestie tarief rust een boete van 130 pond, of 65 pond wanneer de boete binnen de twee weken betaald wordt.

Fout parkeren of parkeren zonder betalen kost je 120 pond, of 60 pond wanneer het binnen de twee weken betaald wordt. Bij het wegslepen van je auto hoort een extra kost van 125 pond.

Vind gratis parkeerplaats in Londen

Veel straten zijn gereserveerd voor bewoners en de overige zijn ook betalend. Toch zijn er nog schaarse plaatsen te vinden waar je goedkoop of gratis kan parkeren. De app AppyParking helpt bij het zoeken van gratis parkeerplaats in Londen. Het is echter vooral gericht op plaatsen binnen de congestie zone waar je dus enkel in het weekend en 's avonds gratis kan parkeren. Je vindt er de metrostations in de buurt van het centrum van Londen waar je gratis je auto kan parkeren. Je zal dus een tijdje op de metro moeten zitten, maar je kan wel de hele dag je auto ergens gratis kwijt.

Alternatieven

Metro

De Londense metro vervoeren meer dan 3 miljoen passagiers per dag. Het metrostelsel heeft 275 stations. Een volwassene betaalt 4,5 tot 5,5 pond per ritje, een kind tussen 11 en 15 gemiddeld 2 pond en kinderen onder de 11 jaar reizen gratis.

Bus

Een dagkaart voor de bus in het centrum van Londen kost 5 pond per volwassene en kinderen tot en met 11 jaar reizen gratis. Voor een pas van zeven dagen betaal je 21 pond.

Taxi

Een rit met de taxi kost gemiddeld 15 tot 22 pond voor een rit van 15 tot 30 minuten. Hiermee kan je ongeveer 4 mijl (6,4 km) afleggen.

Per fiets

Er zijn verschillende bedrijven die fietsen aanbieden in Londen. Een fiets kan je huren voor ongeveer 4 pond per uur of 18 pond per dag.

Oyster Card

De Oyster Card is een kaart waarop je geld kan zetten, je betaalt hiervoor een waarborg van 5 pond. Wanneer er geld op de kaart staat kan je het gebruiken om te betalen voor de metro en de bus. Je kan een Oyster kaart kopen in elk metrostation. Het bezitten van deze kaart is niet alleen handig, het brengt ook kortingen met zich mee. Een volwassene kan tot 30% korting krijgen en een jongeren tussen 11 en 16 jaar betalen 50% van het volwassene tarief.

Lees verder

© 2015 - 2020 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.

Autostoeltje leeftijd en regelsAutostoeltje leeftijd en regelsKinderen in de auto moeten veilig vervoerd worden. Als ze klein zijn mogen ze alleen vervoerd worden in een autostoeltje…
Werking OV-chipkaart voor studentenAls student heb je recht op een studentenreisproduct. Hiermee kun je in het weekend of doordeweeks gratis reizen. Nadat…
Bronnen en referenties
  • http://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-2524669/London-expensive-city-world-park.html
  • https://tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/Travel-in-London-report-1.pdf
  • http://www.tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/paying-the-congestion-charge
  • https://www.cityoflondon.gov.uk/services/transport-and-streets/parking/where-to-park/Pages/Pay-and-display.aspx
  • http://www.ncp.co.uk/find-a-car-park/?city=true&search=london&address=Londen%2C+Verenigd+Koninkrijk&latitude=51.5073509&longitude=-0.12775829999998223

Reageer op het artikel "De auto parkeren in Londen"

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 02-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!