InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Trein (openbaar vervoer)

Trein (openbaar vervoer)

Een trein is een vorm van openbaar vervoer waarbij treinstellen voort worden getrokken met behulp van elektriciteit. In Nederland ligt een groot railnetwerk voor treinen. Het grootste gedeelte van alle treinen die er rijden is in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Geschiedenis

Met behulp van de uitvinding van de stoommachine van James Watt in 1769, slaagde Richard Trevithick er in 1804 in om de eerste stoomlocomotief te bouwen. Die locomotief reed over metalen rails en trok wagons met zich mee, waar mensen en goederen in zaten. Het railnetwerk werd uitgebreid en er werden moderne treinen uitgevonden. Het duurde toch nog een tijd voordat de eerste elektrische locomotief werd uitgevonden. In 1895 reed de eerste elektrische locomotief in Amerika. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakten veel spoorwegen beschadigd, o.a. door de vele bommen. Na de oorlog werd in veel landen besloten over te gaan op het gebruik van elektriciteit. Nu is het elektrische spoorwegennet niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Soorten treinen

Er zijn in Nederland veel verschillende soorten treinen die elk hun eigen functies hebben, namelijk:
  • Stoptreinen. Deze treinen gaan niet snel want ze stoppen op elk station waar ze langs komen.
  • Intercitytreinen. Deze treinen stoppen alleen in de grotere steden, op de grotere stations. Intercity is het Engelse woord voor ‘tussen de steden’.
  • Sneltreinen (tot de nieuwe dienstregeling van 2007). Deze treinen rijden sneller en stoppen niet op elk station. Zo kunnen ze lange afstanden overbruggen. Vanaf 2007 is deze trein vervangen door de intercity en/of stoptrein. De sneltrein bestaat hiermee niet meer in Nederland.

Binnen deze soorten zijn er veel andere soorten treinen in Nederland, met elk hun eigen naam en functie.

Stoptreinen

  • Sprinter. Deze stoptrein rijdt korte afstanden en kan snel optrekken en afremmen. Daarom wordt deze trein Sprinter genoemd
  • Railhopper. Dit is een modernere stoptrein en is daarom zuiniger met energie.
  • Buffel. Deze trein lijkt op de Railhopper. De Buffel rijdt niet op elektriciteit maar heeft een dieselmotor.
  • Dubbeldekker. Deze trein heeft twee verdiepingen.

Intercitytreinen

  • Dubbeldekker. Een trein met twee verdiepingen, alleen om langere afstanden mee te rijden.
  • Koploper. Deze trein heeft een hoge voorkant waardoor het lijkt alsof hij een kop heeft. Koplopers hebben aan beide kanten deuren. Wanneer je ze aan elkaar voegt kun je van het ene treinstel naar het andere lopen.
  • Intercityrijtuigen. Deze trein heeft een aparte locomotief. De treinstellen waarin de reizigers zitten worden door deze locomotief voortgetrokken.

Overige treinen (internationaal)

In Nederland rijden ook drie internationale treinen, namelijk:
  • Beneluxtrein. Deze trein rijdt van Amsterdam naar Brussel.
  • ICE. Deze trein haalt een snelheid van 300 kilometer per uur en gaat naar Duitsland.
  • Thalys. Deze trein haalt ook snelheden van 300 kilometer per uur en gaat naar Frankrijk.

Exploitatie in Nederland

De Nederlandse Spoorwegen (NS) neemt het grootste gedeelte van het spoorwegenvervoer voor haar rekening. Het merendeel van het personenvervoer vindt via dit bedrijf plaats. In het noorden en enkele andere lijnen in Nederland zijn andere vervoersbedrijven actief:
  • Veolia Transport. Dit bedrijf neemt de lijn tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en de Heuvellandlijn voor haar rekening
  • Connexxion. Dit bedrijf regelt het vervoer op de Valleilijn in Gelderland.
  • Arriva. In het noorden van Nederland is dit bedrijf actief. Het vervoer wordt hier op een aantal lijnen van en naar Leeuwarden en Groningen verzorgd.
Gerelateerde artikelen
De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door SiemensDe Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door SiemensEurostar is de hogesnelheidsdienst die Londen met Parijs en Brussel verbindt. Daarnaast biedt Eurostar ook seizoentreine…
HogesnelheidstreinHogesnelheidstreinEen hogesnelheidstrein is een trein die snelheden kan halen tussen de 200 en 350 kilometer. Doordat de trein zo snel gaa…
Zweeftrein (zwevende trein)De zweeftrein is een trein die boven de grond zweeft op een speciaal hiervoor aangelegde baan. Doordat er in de trein en…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra)Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra)Sinds 15 december 2013 heet de Fyra 'Intercity direct'. In dit artikel leest u belangrijke dingen over reizen met de Int…

Reageer op het artikel "Trein (openbaar vervoer)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 23-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!