InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Werking OV-chipkaart voor studenten

Werking OV-chipkaart voor studenten

Als student heb je recht op een studentenreisproduct. Hiermee kun je in het weekend of doordeweeks gratis reizen. Nadat je je studiefinanciering hebt aangevraagd, krijg je automatisch een formulier thuisgestuurd. Met dit formulier kun je het studentenreisproduct aanvragen. Vervolgens wordt jouw studentenreisproduct klaargezet en kun je hem activeren bij één van de NS-automaten op de stations. Wanneer je gaat studeren gaan er veel dingen veranderen. Je krijgt studiefinanciering en je kunt een studentenreisproduct aan gaan vragen. Maar hoe zit dat nou eigenlijk precies met het studentenreisproduct?

Enkele weetjes over het studentenreisproduct

  • Het studentenreisproduct is geldig bij alle vervoerders in Nederland.
  • Met het studentenreisproduct reis je gratis óf met 40% korting buiten de vrij-reizen periode.
  • 40% korting voor maximaal drie medereizigers na 9.00 uur en in het weekend de hele dag.
  • Het Studentenreisproduct is niet geldig op het nachtnet van alle bussen, trams en metro's.

Aanvragen OV-chipkaart

Wanneer je een studentenreisproduct wilt gaan aanvragen, moet je eerst zorgen dat je een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Deze kun je aanvragen op de website van OV-chipkaart. Ben je al in bezit van een persoonlijke OV-chipkaart, dan hoef je geen nieuwe OV-chipkaart aan te vragen.

Het studentenreisproduct op je OV-chipkaart zetten

Nadat je je studiefinanciering hebt aangevraagd, krijg je automatisch een formulier thuisgestuurd. Met dit formulier kun je het studentenreisproduct aanvragen. Je kunt kiezen voor een weekendabonnement of voor een weekabonnement. Op het formulier moet je je OV-chipkaartnummer doorgeven. Daarna kan het studentenreisproduct worden opgehaald bij één van NS-automaten op de stations.

Ben je nog geen student? Dan kan het studentenreisproduct worden opgehaald vanaf de 15e van de maand voordat je recht op studiefinanciering hebt. Heb je al studiefinanciering? Dan staat het studentenreisproduct binnen een week klaar bij één van de NS-automaten om te worden opgehaald.

Weekabonnement en weekendabonnement

De verschillen tussen een weekabonnement en een weekendabonnement op een rijtje.

Weekabonnement

Met het weekabonnement kun je vrij reizen van maandag 4:00 uur tot zaterdag 4:00. Dit kan niet op feestdagen of in de zomervakantie. Met het weekabonnement kun je vrij reizen op Goede Vrijdag en wanneer je op saldo reist krijg je 40% korting. Dit is van zaterdag 4:00 uur tot maandag 4:00 uur.

Weekendabonnement

Met het weekendabonnement kun je vrij reizen van vrijdag 12:00 uur tot maandag 4:00 uur. Met het weekendabonnement kun je vrij reizen op feestdagen van 4:00 uur tot 4:00 uur de volgende dag. Op de donderdag voor Goede Vrijdag, op Goede Vrijdag zelf en op de woensdag voor Hemelvaart kun je met het weekendabonnement ook vrij reizen.

OV-chipkaart verloren of defect?

Is de OV-chipkaart verloren? Bel dan met de Klantenservice van OV-chipkaart. Je kaart wordt dan binnen 24 uur geblokkeerd. Daarnaast wordt er uitgelegd hoe je een nieuwe kaart kunt aanvragen en hoe het werkt met het studentenreisproduct.

Wanneer de OV-chipkaart defect is, kun je het formulier 'aanvragen vervangende OV-chipkaart voor een defecte of onjuiste persoonlijke OV-chipkaart' downloaden. Dit formulier moet helemaal worden ingevuld en samen met je OV-chipkaart worden opgestuurd. Je ontvangt je nieuwe OV-chipkaart na ongeveer twee weken. De reiskosten die je maakt in die twee weken dat je reist zonder OV-kaart, zijn voor je eigen rekening.

Een nieuwe OV-chipkaart kost 11. Als er nog geld op de kaart staat, wordt dit binnen 30 dagen op je rekening teruggestort. Wanneer er wordt vastgesteld dat de kaart buiten jouw schuld kapot is geraakt, dan hoef je de aanschafprijs niet te betalen. Ook worden de reiskosten vergoed.

Studie afgerond?

Wanneer je je studie hebt afgerond, moet ook het studentenreisproduct worden opgezegd. Zet het studentenreisproduct stop voor de 5e werkdag van de 1e maand waarin je geen recht meer hebt op de korting. Je mag vanaf de 1e dag van die maand al niet meer met je studentenreisproduct reizen. Zet je je studentenreisproduct te laat stop, dan kost je dat 97,- per halve maand. De eerste helft van de maand loopt daarbij tot en met de 15e van de maand. Voor meer informatie, kijk op de website van DUO over het studentenreisproduct.

Vergeet niet om in en uit te checken tijdens het reizen door Nederland!
© 2015 - 2019 Remembertolaugh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de daluren bij de NS?Wat zijn de daluren bij de NS?In de daluren kun je bij de NS met bepaalde abonnementen goedkoper reizen. Dit geldt ook wanneer je meereist met iemand…
Met 40% korting blijven reizen na je afstuderenMet 40% korting blijven reizen na je afstuderenAls student heb je met je OV-jaarkaart jaren lang gratis kunnen reizen en in het weekend met 40% korting, of wanneer je…
Hoe werkt een OV-chipkaartHoe werkt een OV-chipkaartHet duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren…
Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenEen NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenDe NS heeft een nieuw abonnement op de markt gebracht waarmee je in het weekend gratis kunt reizen. Dit nieuwe abonnemen…
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
Bronnen en referenties
  • www.ov-chipkaart.nl/pdf/22246/pdfaanvraagvervangendekaart
  • www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/uitleg-persoonlijke-ovchipkaart/persoonlijkeovchipkaart/kaartaanvragen

Reageer op het artikel "Werking OV-chipkaart voor studenten"

Infoteur: Remembertolaugh
Laatste update: 29-12-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!