InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Goedkoop met de trein naar Duitsland reizen

Goedkoop met de trein naar Duitsland reizen

Goedkoop met de trein naar Duitsland reizen Met de trein een stedentrip maken naar Keulen of een weekendje Berlijn? Met de trein naar Duitsland hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Er zijn vanuit Nederland goede verbindingen per spoor naar onze oosterburen waarvan met sommige kaartjes goedkoop gebruik gemaakt kan worden. En de trein is een van de meeste comfortabele manieren van reizen. Vanuit uw comfortabele stoel schiet het prachtige landschap aan u voorbij. Bovendien heeft Duitsland veel interessante steden en mooie natuur om te bezoeken.

Treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland

Vanuit Nederland zijn er meerdere verbindingen naar Duitsland. Hier een opsomming van de verschillende treindiensten (op de nachttreinen na) tussen Nederland en Duitsland:
  • ICE Amsterdam - Frankfurt (- Basel). Dit is de luxe hogesnelheidstrein die Amsterdam, Utrecht en Arnhem verbindt met de Duitse steden Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. Eenmaal per dag rijdt de trein door naar Zwitserland en stopt daar te Basel Bad Bf en Basel SBB. Voor deze trein is een zitplaatsreservering verplicht.
  • IC Amsterdam - Berlijn. Deze Intercity rijdt vanuit Amsterdam via Amersfoort, Hengelo, Osnabrück en Hannover naar Berlijn. Voor deze trein wordt een zitplaatsreservering voor reizen naar het buitenland aanbevolen.
  • Stoptrein Groningen - Leer. Dit is de Arriva trein die van Groningen via Zuidbroek en Winschoten naar het Duitse Leer rijdt.
  • Stoptrein Enschede - Dortmund/Münster. Dit is de DB trein die elk uur van Enschede naar Dortmund rijdt en elk uur naar Münster. Hierdoor is er tussen Enschede en Gronau een halfuursdienst.
  • Stoptrein Heerlen - Aken. Dit is de DB trein die één tot twee keer per uur rijdt tussen Heerlen en Aken/Düren.
  • Stoptrein Venlo - Hamm. Dit is de Eurobahn trein die één keer per uur van Venlo via o.a. Düsseldorf, Wuppertal en Hagen naar Hamm rijdt.

Goedkope kaartjes voor de trein naar Duitsland

Nu wilt u natuurlijk weten hoe u goedkoop met de trein naar Duitsland kan reizen. Er zijn een aantal goedkope kaartjes te krijgen waarvan u gebruik kunt maken. Hieronder een opsomming van de opties.

Europa Spezial Ticket

Met dit kaartje kunt u vanaf elk Nederlands station naar elk Duits station reizen voor een lage prijs. Hoe vroeger u boekt, hoe lager de prijs. Dichtbij bestemmingen als Keulen en Düsseldorf zijn al vanaf 19 euro enkele reis te boeken. (2e klas) Dit kaartje biedt geen flexibiliteit, u heeft een kaartje voor bepaalde treinritten en alleen in die treinen mag u reizen. U kunt niet onderweg bedenken dat u misschien toch de trein van een uurtje later wilt nemen. Dit kaartje is uiteraard te boeken op de site van NS Hispeed maar ook bij de DB.

BahnCard

Mocht u frequent gebruik maken van de treinen naar Duitsland of de treinen in Duitsland kunt u ook een BahnCard 25, 50 of 100 kopen. De BahnCard 25 geeft 25 procent korting op de Europa Spezial Ticket maar ook op de Normalpreis en de Sparpreis. De BahnCard 50 geeft 50 procent korting (alleen) op de Normalpreis en met de BahnCard 100 kunt u onbeperkt gebruik maken van alle DB treinen.

Schönes Wochenende Ticket

In Venlo en Heerlen staan kaartautomaten van de DB waar u o.a. het Schönes Wochenende Ticket kunt kopen. Met dit kaartje kunt u voor 44 euro op een zaterdag of een zondag onbeperkt door heel Duitsland reizen met maximaal 5 personen. U mag in alle treinen van de DB AG behalve in de IC's en ICE's. Daarbij mag u ook nog in de bus, tram en metro in vrijwel alle grote steden. Op de site van de DB kunt u het ticket ook online boeken en nog is precies bekijken waar het kaartje wel en niet geldig is.

Quer Durchs Land ticket

Wilt u doordeweeks goedkoop door Duitsland reizen heeft de DB ook het Quer Durchs Land ticket. Dit kaartje kost 44 euro en voor de 2e tot en met de 5e persoon betaald u 8 euro extra. Grotendeels is dit kaartje te vergelijken met het Schönes Wochenende Ticket maar let u wel op dat het Quer Durchs Land ticket vanaf 9 uur 's ochtends geldig is in tegenstelling tot het Schönes Wochende Ticket dat al vanaf 0:00 geldig is. Ook dit kaartje is online te boeken op de site van de DB.

Wat te doen in Duitsland?

Er is van alles te doen in Duitsland waar u met de trein heen kunt. Een weekendje Berlijn of in een dagje de stad Keulen ontdekken. Hier een paar ideeën van de vele reisjes die mogelijk zijn:
  • Weekendje Berlijn. Als u er even een weekendje tussenuit wilt is Berlijn de ideale stad om naar toe te gaan. Een stad met een rijke historie en een onstuimig verleden wat nog steeds voelbaar is. Met de intercity Amsterdam - Berlijn is het maar zo'n 6 uur en vanaf Hengelo is het zelfs maar 4 uur reizen.
  • Dagje Siegen. Als u een vroege vogel bent kunt u in een dag heen en terug naar Siegen. Siegen is een plaatsje gelegen aan het kronkelende riviertje de Sieg. De omgeving van Siegen is werkelijk prachtig en totaal niet meer te vergelijken met Nederland. Een mooie wandeling is er dan ook zeker te maken maar u kunt ook een prachtige kerk uit de 13e eeuw bekijken. Vanaf Utrecht bent u in zo'n 4 uur in Siegen.
  • Stedentrip Aken. U kunt ook een dagje genieten van de prachtige stad Aken. Met de regionale trein vanaf Heerlen bent u er immers al in een halfuur. In Aken kunt u een bezoek brengen aan de Dom van Aken. Deze kerk is voortgekomen uit een oorspronkelijk palts van Karel de Grote.
© 2014 - 2018 Bjornkeith, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met de trein naar BerlijnMet de trein naar BerlijnWanneer je naar Berlijn gaat voor een stedentrip of met een andere reden dan heb je de keuze uit diverse vervoersmiddele…
Schönes-Wochenende-kaart: Goedkoop Treinreizen in DuitslandSchönes-Wochenende-kaart: Goedkoop Treinreizen in DuitslandVeel Nederlanders gaan op vakantie in Duitsland. Omdat het naast Nederland ligt is het logischer en vaak ook sneller om…
Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Praag is een populaire reisbestemming voor liefhebbers van culturele stedentrips. Voor wie goedkoop naar Praag wil reize…
Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Berlijn is een populaire reisbestemming voor Nederlandse jongeren. Zeker voor jongeren is het echter van belang dat de r…
Zweeftrein (zwevende trein)De zweeftrein is een trein die boven de grond zweeft op een speciaal hiervoor aangelegde baan. Doordat er in de trein en…
Bronnen en referenties
  • http://www.treinreiziger.nl/
  • https://www.nsinternational.nl/
  • http://www.bahn.com/
  • http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina

Reageer op het artikel "Goedkoop met de trein naar Duitsland reizen"

Infoteur: Bjornkeith
Laatste update: 31-07-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!