InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Modernisering van dubbeldekstreinen

Modernisering van dubbeldekstreinen

Modernisering van dubbeldekstreinen Met het toenemend aantal passagiers in het openbaar vervoer zijn zo nu en dan aanpassingen van het huidige materieel noodzakelijk. Om meer passagiers efficiënter te kunnen vervoeren, zijn er al jaren dubbeldekstreinen in gebruik. Passagiers kunnen in een boven- en ondercompartiment zitten. De NS heeft in maart 2014 bekend gemaakt, dat de dubbeldekstreinen gemoderniseerd gaan worden.

Dubbeldekstreinen, wat zijn dat?

In een dubbeldekstrein heb je twee verschillende lagen met compartimenten voor de reizigers. De twee compartimenten liggen boven elkaar. Je kunt dus boven of onder zitten. Omdat de ruimte op het spoor nu eenmaal beperkt is, aan de onderkant door de rails, aan de bovenkant door de bovenleiding, moest er creatief met de beschikbare ruimte worden omgegaan. Enerzijds is dat gelukt, door de plafonds te verlagen, anderzijds door de onderkant van het onderste compartiment te verlagen. Dat laatste kan uiteraard alleen tussen de wiel-stellen in. Het onderste compartiment is daardoor lager dan in traditionele treinen, en lager dan het instapniveau. Als je zon trein instapt, kun je dus kiezen of je met een trapje naar boven, of met een trapje naar beneden gaat.

Voordelen

De dubbeldekstreinen bedacht, omdat het aantal reizigers flink is gestegen. Enkele van de voordelen op een rijtje:
  • In een dubbeldekstrein heb je twee lagen, dus meer ruimte voor passagiers.
  • Als je hetzelfde aantal passagiers wilt vervoeren in een enkeldekstrein, dan heb je veel meer treinstellen nodig.
  • Het bespaart perronruimte, voor een langere trein heb je veel meer perronruimte nodig om mensen te kunnen laten in- en uitstappen.
  • Het bespaart rangeerruimte. De kortere dubbeldekstreinen hebben minder ruimte nodig dan de traditionele enkeldeksexemplaren.

Dubbeldekstrein / Bron: T Houdijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dubbeldekstrein / Bron: T Houdijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Invoering van dubbeldekstreinen

In 1985 werd in Nederland de eerste dubbeldekstrein in dienst genomen, al snel gevolgd door meer exemplaren en nieuwere modellen. Met name in drukke gebieden, zoals de Randstad, zie je tegenwoordig vooral de dubbeldekstreinen rijden. Een dubbeldekstrein stelt wel eisen aan het spoor. Bouwers van de dubbeldekkers (specifiek: virm-dubbeldekkers) hebben de grenzen van wat mogelijk is opgezocht. Hoe beter de beschikbare ruimte kon worden benut, hoe meer passagiers en hoe meer efficiëntie.

Modernisering

Het concept van de dubbeldekstreinen voorziet duidelijk in een behoefte. Reden voor de NS, om de komende jaren flink te investeren in modernisering van enkele honderden dubbeldekstreinen, die vanaf de jaren 90 op het spoor rijden.
  • Zo zullen de treinen worden ingericht met nieuw en moderner meubilair, wat het comfort voor de passagiers moet verhogen.
  • Het comfort voor de passagiers wordt ook vergroot, door de mogelijkheden voor internet aan boord van de treinen te vergoten. Dan kun je als reiziger ook tijdens je reis je mail checken, wat studeren of je social media bijhouden. Dat kan handig zijn!
  • Ook de verlichting wordt aangepakt, en helemaal uitgevoerd in een intelligente LED-variant, die zich aanpast aan het daglicht.
  • Alles bij elkaar krijgen de onderverdiepingen een informeler uitstraling, met zitplaatsen tegenover elkaar en zelfs een lekkere bank. De bovenverdieping krijgt een wat zakelijker sfeer, waardoor deze zich prima leent voor lezen, studeren of werken.
  • De trein wordt bovendien uitgerust met moderne schermen, waarop de reiziger reisinformatie kan bekijken. Nieuwe en modernere kleurstellingen moeten het geheel afmaken.

Zuinigheid

Nieuwe technieken maken het mogelijk om het energieverbruik van de treinen te verlagen. De nieuwe LED-verlichting draagt daaraan bij, maar ook modernere en zuiniger installaties voor klimaatbeheersing. Door daarnaast ook de stroomlijning aan te pakken, moet er tot 20% op energiekosten bespaard kunnen worden. Dat is een flinke besparing, die uiteindelijk niet alleen bijdraagt aan een beter milieu, maar ook aan aanzienlijke kostenbesparingen. Besparingen én meer comfort, dat is al een flink eind in de goede richting!

Hoelang nog?

Het moderniseren van honderden treinen is uiteraard een flinke klus, die in de zomer van 2014 begon. De NS verwachtte ongeveer zes jaar nodig te hebben om het dubbeldeksmaterieel bij te werken. De allereerste van deze gemoderniseerde exemplaren verschenen in 2016 op de spoorbanen. De hele operatie zou in 2020 afgerond moeten zijn.
Gerelateerde artikelen
Boete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBoete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBij zwartrijden wordt het vanaf 2015 echt serieus. Het kabinet Rutte kondigde in juli van dat jaar aan dat het de boete…
Trein (openbaar vervoer)Een trein is een vorm van openbaar vervoer waarbij treinstellen voort worden getrokken met behulp van elektriciteit. In…
Openbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOpenbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOp Koningsdag gaan veel mensen naar Amsterdam. De stad is daardoor overvol en het is dan ook zeker niet aan te raden om…
Openbaar vervoer en de marktordeningOpenbaar vervoer en de marktordeningWie is er verantwoordelijk voor het openbaar vervoer? Binnen het openbaar vervoer is een marktordening. Hier zijn alle a…
Met de nachttrein naar SchipholMet de nachttrein naar SchipholMet de nachttrein naar Schiphol reizen: het kan. s Ochtends om 5 uur vliegen? Of om 4 uur? Dat betekent dat ouders, vri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: T Houdijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Wikipedia: dubbeldekstreinen
  • www.ns.nl, persberichten
  • Foto (wikipedia): T Houdijk from nl (Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license)
  • Afbeelding bron 1: T Houdijk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Modernisering van dubbeldekstreinen"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 09-03-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!