InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?

Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?

Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer? Winter en NS; een niet altijd zo geliefde combinatie. Onder bepaalde omstandigheden kan de NS besluiten om de aangepaste dienstregeling in te zetten om zo de kans op vertragingen te verkleinen.

Wat is de NS aangepaste dienstregeling?

De NS pas zijn dienstregeling aan bij hoge kans op vertragingen door bijvoorbeeld winterse weersomstandigheden. In dat geval rijden er door heel Nederland zo'n 20% minder treinen. In de Randstad rijden er zelfs 50% minder treinen. In deze regio rijden de treinen tijdens de aangepaste dienstregeling eens in het halfuur in plaats van eens in het kwartier. Ook worden doorgaans kortere treinen ingezet om problemen bij bijvoorbeeld wissels te voorkomen. Men hoopt dat hierdoor de kans dat een NS trein vastloopt, en hierdoor bij veel reizigers vertraging veroorzaakt, afneemt. Soms worden er juist extra NS treinen ingezet, zoals op bepaalde feestdagen en bij sportevenementen.

Wanneer wordt de dienstregeling aangepast?

De NS dienstregeling kan om verschillende redenen worden aangepast.

Verwachte drukte op feestdagen

Op feestdagen, zoals Koningsdag, reizen er altijd veel meer mensen met de trein dan op normale dagen. Daarom zet de NS op deze dag extra treinen in, zeker op de trajecten waarop de grote drukte verwacht wordt zoals rondom Amsterdam.

Weersomstandigheden

Sneeuw en vorst
Vanaf de winter van 2013/2014 gaat de aangepaste dienstregeling van de NS in op de eerste dag van de winter met een kans van 10% op 1,5 cm sneeuw. De jaren ervoor was dit bij een kans van 10% op enige sneeuw, ongeacht de hoeveelheid. Ook mag de NS dienstregeling vanaf de winter van 2013/2014 aangepast worden bij minstens 50% kans zijn op strenge vorst (temperaturen van 10 graden onder 0). Dit was een kans van 10% op strenge vorst in de voorgaande jaren.

Storm
Wanneer er een storm voorspeld is met windstoten van een zeer hoge snelheid kan de NS besluiten met de aangepaste dienstregeling te gaan rijden. Zeker als de storm in de herfst plaatsvindt, wanneer er nog veel bladeren aan de bomen zitten, is de kans groter dan er bomen op de rails vallen of dat er erg veel bladeren op de rails terecht komen die voor problemen kunnen zorgen.

Extreme hitte
Bij extreem warm weer (temperaturen ruim boven de 30 graden) kan er voor gekozen worden de aangepaste dienstregeling (op bepaalde trajecten) in te zetten. Door de extreme warmte kunnen treinen sneller kapot gaan en kan het spoor uitzetten. Door minder treinen in te zetten hoopt de NS eventuele problemen sneller op te kunnen lossen.

Je reis plannen

Normaal gesproken wordt de aangepaste dienstregeling een dag van te voren door de NS aangekondigd. Dit omdat NS voorbereidingen moet treffen, bijvoorbeeld voor de inzet van treinen en personeel. Je kunt je reis plannen via de reisplanner op de NS website. Doe dit op een dag waarop de treinen met een aangepaste dienstregeling rijden zo kort mogelijk van te voren. Dan zijn huidige wijzigingen en vertragingen zo goed mogelijk verwerkt in de reisplanner.

Let tijdens de aangepaste dienstregeling goed op van welk spoor je trein vertrekt. Dit is regelmatig anders dan het spoor vanwaar de trein normaal gesproken vertrekt.

Tweede Kamervragen rondom de aangepaste dienstregeling

Er is nog regelmatig commentaar op de aangepaste dienstregeling van NS. Deze zou te makkelijk ingezet worden en de treinen zouden te kort zijn waardoor reizigers als haringen in een tonnetje opeengepakt zitten. Onacceptabel, aldus de Tweede Kamer. Daarom moeten er vanaf de winter van 2013/2014 langere treinen rijden in geval van een aangepaste dienstregeling, waardoor het probleem van de overvolle treinen in ieder geval grotendeels opgelost kan worden.

Ook moet het aantal dagen waarop de NS aangepaste dienstregeling ingezet wordt teruggeschroefd worden van gemiddeld 12 tot 10 vanaf de winter van 2013/2014. Nog te vaak wordt de aangepaste dienstregeling ingezet terwijl het achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen. Op de dag zelf kan NS de aangepaste dienstregeling niet meer terugdraaien. De dag van te voren zijn speciale voorbereidingen getroffen waardoor niet alle treinen op hun normale plek staan. De NS geeft aan liever een keer te veel, dan een keer te weinig met de aangepaste dienstregeling te rijden.

Wanneer er meerdere dagen van strenge vorst in dezelfde week worden verwacht, met minder strenge vorst op de tussenliggende dagen, hield de NS tot de winter van 2013/2014 ook op de tussenliggende dagen de aangepaste dienstregeling aan. Omdat reizigers aangegeven te hebben dit zeer onwenselijk te vinden, rijden de treinen vanaf de winter van 2013/2014 op lichte vorstdagen volgens de normale dienstregeling.

Geld terug bij vertraging

Word je, ondanks het inzetten van de aangepaste dienstregeling, gehinderd door vertraging tijdens je reis en duurt deze vertraging meer dan 30 minuten? Dan kun je (een deel van) het bedrag van de reis terugvorderen. Dit kan online, op de site van de NS, maar ook met een papieren 'Geld terug bij vertraging' formulier dat te verkrijgen is op alle NS stations. Ook wanneer je met een abonnement of (studenten) OV-jaarkaart reist kun je een deel van het bedrag voor de reis terug krijgen.

Hoe weet je of er een aangepaste dienstregeling ingezet gaat worden?

NS maakt het inzetten van de aangepaste dienstregeling altijd ruim bekend, onder andere via omroepberichten op het station en in de trein, en via teletekst pagina 751, de NS Reisplanner, Twitter en de website van de NS. Tevens bestaat er de mogelijkheid om gratis een sms te ontvangen wanneer de NS met een aangepaste dienstregeling gaat rijden. Op de website van de NS kun je je voor deze service aanmelden.
Gerelateerde artikelen
Openbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOpenbaar vervoer Amsterdam op KoningsdagOp Koningsdag gaan veel mensen naar Amsterdam. De stad is daardoor overvol en het is dan ook zeker niet aan te raden om…
Bereikbaarheid Utrecht tijdens de Tour de France 2015Bereikbaarheid Utrecht tijdens de Tour de France 2015De Grand Départ van de Tour de France start in 2015 in Utrecht. Op zaterdag 4 juli 2015 wordt de eerste etappe gereden e…
Wintersport in de herfstvakantieWintersport in de herfstvakantieWie aan wintersport denkt, denkt aan de wintermaanden. Maar ook buiten de wintermaanden kan er prima worden geskied of g…
De natuur tijdens de herfst in huis halenDe natuur tijdens de herfst in huis halenHet is heerlijk om tijdens de herfst de natuur in huis te halen. De geur van bladeren, kastanjes, schors, alles te vinde…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.treinreiziger.nl

Reageer op het artikel "Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 05-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!