InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?

Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?

Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland? Wie in 2018 met de auto op vakantie gaat naar Duitsland of om een andere reden een grote stad in Duitsland bezoekt, moet voor vertrek een Duitse milieusticker kopen. In Duitsland is bepaald dat rijders in een auto een milieusticker moeten hebben om de zogenaamde ‘umweltzones’ met de auto in te mogen. Er zijn geen speciale controles op de toegangswegen (zoals voor de maut bij vrachtwagens), maar wie toch met een voertuig zonder milieusticker een 'umweltzone' bezoekt, riskeert een hoge boete. Het beleid is in Duitsland erop gericht om milieuvervuiling in de grote steden tegen te gaan. Ook in Nederland zijn de milieustickers te koop.

Duitse milieu sticker

Wat is een Duitse Milieu sticker?

In Duitsland wil men het autogebruik in de steden tegengaan. Dit wordt ondermeer bereikt door het ontmoedigingsbeleid dat wordt uitgevoerd. Zo zijn er sinds 1 januari 2008 binnen verschillende Duitse binnensteden milieuzones ingesteld. Men mag een stedengebied, waarbij de milieuzone is ingesteld, alleen betreden met een voertuig in het bezit van een milieusticker. Met de invoering van de milieuzones en het verplicht stellen van de milieusticker, wil de Duitse overheid bereiken dat de luchtkwaliteit binnen deze milieuzones sterk wordt verbeterd. In januari 2018 bestaan er drie kleuren stickers. Het gaat om de stickers groen, geel en rood. De kleur die wordt toegekend aan het voertuig is afhankelijk van de uitstoot. Een voertuig met de rode sticker wordt in geen enkele milieuzone meer toegelaten. Voertuigen met de gele sticker worden alleen nog toegelaten in Neu-Ulm.

Boete

Het rijden in een Umweltzone zonder sticker of met een onjuiste sticker is strafbaar. In 2018 kan men in de Duitse steden bij het rijden zonder milieusticker, terwijl dit wel is aangegeven, een bekeuring krijgen ter hoogte van € 80.

Hoe kan ik dan zien of ik een milieuzone binnenrijdt?

De gebieden waar luchtverontreiniging het meest gevreesd wordt behoren tot de zogenaamde milieuzones. Deze zones zijn aangegeven met verkeersbord 270.1. Het einde van de desbetreffende milieuzone wordt vervolgens duidelijk gemaakt met het verkeersbord 270.2.

Waar koop ik een Duitse milieusticker?

Men kan de milieusticker online bestellen, bijvoorbeeld op de de website van TÜV Nederland. Je kunt de milieusticker ook aanvragen bij het kantoor van de ANWB. De kosten van een Duitse milieusticker bedragen in januari 2018 op de meeste plaatsen € 12,50. Echter vraagt de ANWB € 13,95 (exclusief 2,95 administratiekosten). Wanneer men een Duitse milieusticker wil aanvragen moet men er rekening mee houden dat, na de aanvraag van de milieusticker, er een verwerkingstijd van minimaal vijf werkdagen nodig is. Na deze vijf dagen zal de aanvrager het milieuvignet automatisch thuis gestuurd krijgen.

Wat heb ik nodig voor het aanvragen van een Duitse milieusticker?

Wanneer men een Duitse milieusticker wil aanvragen, dan heeft men het kentekenbewijs nodig van de betreffende auto waarmee in de milieuzone wordt gereden. Een kopie van dit kentekenbewijs zal moeten worden ingeleverd bij de aanvraag. Wanneer de auto, waarmee in Duitsland wordt gereden over een dieselmotor en een retrofit roetfilter beschikt, dan moet ook de aankoopfactuur van de inbouw van het roetfilter worden meegestuurd.

Kan ik de sticker ook in Duitsland kopen?

De Duitse overheid heeft er voor gekozen om ook verkooppunten langs de grote Duitse snelwegen te hebben. De verkooppunten moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo kan de milieusticker in Duitsland ook bij sommige tankstations worden aangeschaft. Het moet in dat geval wel gaan om een tankstation met een eigen garage/werkplaats die de bevoegdheid heeft om een uitlaatgastest uit te voeren.

In welke Duitse steden is een milieusticker altijd verplicht?

In de volgende steden en regio's van Duitsland is een milieuvignet vanaf januari 2018 altijd verplicht. Daarom wordt er aan de buitenlandse automobilist geadviseerd om voor het vertrek naar Duitsland te controleren of de steden die bezocht worden in Duitsland ook een milieuvignet verplicht stellen. De Duitse steden die in januari 2018 een milieuvignet verplicht stellen zijn:
  • Augsburg
  • Berlijn
  • Bochum
  • Bonn
  • Bottrop
  • Bremen
  • Dortmund
  • Düsseldorf
  • Duisburg
  • Essen
  • Frankfurt/Main
  • Freiburg
  • Gelsenkirchen
  • Hannover
  • Heidelberg
  • Heilbronn
  • Herrenberg
  • Ilsfeld
  • Karlsruhe
  • Keulen
  • Leipzig
  • Leonberg
  • Ludwigsburg
  • Mannheim
  • Mühlheim an der Ruhr
  • München
  • Münster
  • Neu-Ulm
  • Neurenberg
  • Oberhausen
  • Osnabrück
  • Pfinztal
  • Pforzheim
  • Recklinghausen
  • Reutlingen
  • Schwäbisch Gmünd
  • Stuttgart
  • Thüringen
  • Ulm
  • Wuppertal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HypnoArt, Pixabay
  • www.anwb.nl
  • www.milieuvignet-duitsland.nl
  • Kassa
  • https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/milieuzones
  • Milieusticker Voor €12.50 | Voorkom Boetes in Duitsland | vwe.nl‎
  • Milieusticker Duitsland €12,50 | Netjes Geprint met uw Kenteken‎

Reageer op het artikel "Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 05-02-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!