InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Help de BoB: Neem een Shotgun!

Help de BoB: Neem een Shotgun!

Help de BoB: Neem een Shotgun! Alcohol en verkeer, dat is natuurlijk een erg foute combinatie. Met een slokje op moet je niet meer achter het stuur. In allerlei campagnes wordt het belang van de BoB onderstreept. De BoB, de Bewust Onbeschonken Bestuurder, kan echter best een hulpje gebruiken. De Shotgun, nee geen geweer maar een bijrijder, kan het aantal ongevallen verder doen dalen. Wat is een Shotgun precies en welke functie heeft deze?

BoB

De BoB-campagnes zijn een groot succes gebleken. Ga je naar een feestje of ga je uit, als je met de auto bent, zorg je ervoor dat één van de deelnemers de BoB is, de Bewust Onbeschonken Bestuurder. Terwijl alle aanwezigen op het feestje een pilsje, wijntje of ander alcoholisch drankje gebruiken, houdt de BoB het op een glaasje Spa, Jus d'orange, of een andere niet-alcoholische drank. Het systeem werkt prima en is ook helemaal geaccepteerd en ingeburgerd. In praktisch alle gevallen verzekeren de uitgaanders zich van een BoB, en kunnen veilig en ongestoord van en naar het feestgedruis.

Toch mis?

De weg naar de kroeg of het feest wordt veilig afgelegd, waarna het feest kan beginnen. En uiteindelijk stapt iedereen, moe en voldaan, weer in de auto. De BoB gaat achter het stuur en achterin de auto druist het feestje nog een beetje na. De meeste ongelukken gebeuren in de eerste tien minuten van de thuisreis. Wat is er aan de hand?

Oorzaken

In het onvermijdelijke rumoer is het de bestuurder, die nog allerlei handelingen moet verrichten. Om maar wat te noemen:
  • Een muziekje aanzetten? Nee, andere zender, ander nummer, andere CD, andere afspeellijst.
  • Die muziek moet harder. Zachter. Of toch harder?
  • Even nog de navigatie instellen. Wie moet het eerst naar huis worden gebracht?
  • Even een app-je of SMS-je sturen dat we onderweg zijn of iets later komen. Wacht, er komt een antwoord, even kijken.
  • Heeft iedereen zijn gordel om? Ja, jij ook!

Allemaal dingen die vooral in het eerste stuk van de rit nog even geregeld moeten worden. De aandacht verslapt en het ongeluk kan zomaar in een klein hoekje blijken te zitten. De, vaak nog jonge en in het autoverkeer relatief onervaren, BoB heeft het er maar druk mee en moet opboksen tegen de vrolijkheid en zorgeloosheid die de feestgangers ook in de auto hebben laten stappen.

Oplossing

Studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven hebben zich over dit probleem gebogen en kwamen met het idee van de Shotgun. De term komt uit Amerika, nog uit de tijd dat postkoetsen door het Wilde Westen hun weg moesten zoeken. In die tijd zat de koetsier op de bok en hoefde zich alleen maar bezig te houden met de route, de weg en de paarden. Naast hem zat de bijrijder, die met een aantal geweren klaar zat om eventuele belagers op minimale en veilige afstand te houden. Postkoetsen werden nogal eens overvallen, in die tijd. De bijrijder, de man met de extra geweren, vervulde de rol van Shotgun. De man die voor de veiligheid moest zorgen.

De rol van de Shotgun

Het idee is, dat naast de BoB een bijrijder, de Shotgun, plaatsneemt, die allerlei organisatorische zaken voor zijn rekening neemt, zodat de bestuurder zijn handen en aandacht vrij heeft voor de zaken die er echt toe doen: de auto en de veiligheid van zichzelf en zijn passagiers. De Shotgun zorgt wel dat iedereen zijn gordel om heeft, dat de navigatie wordt ingesteld, dat er muziek klinkt en dat de nodige berichtjes naar het thuisfront worden verstuurd. Kortom: de Shotgun zorgt ervoor dat de bestuurder niet meer wordt afgeleid. En natuurlijk zitten er grote voordelen aan de rol van Shotgun. Je hebt een riante zitplaats, het beste uitzicht, en je hebt als Shotgun de eerste keuze als het om muziek gaat. Als de Shotgun zijn taak goed wil oppakken, dan dient deze zijn alcoholgebruik uiteraard wel wat te matigen. Net als bij de BoB, is het verstandig vóór vertrek naar de festiviteiten af te spreken wie de Shotgun zal zijn. Als iedereen zich bewust is van de rollen, dan zal de autorit een stuk beter en veiliger kunnen verlopen.

Wachten?

VVN, Veilig Verkeer Nederland, brengt met speciale promotieteams bij regionale evenementen het idee van de Shotgun onder de aandacht. Veilig aan het verkeer deelnemen is belangrijk. Niet alleen voor jezelf of je passagiers, maar ook voor andere weggebruikers. Iedere actie die kan bijdragen tot die veiligheid verdient aandacht. Je hoeft ook niet te wachten tot VVN met landelijke campagnes komt om de Shotgun onder de aandacht te brengen, je kunt er zelf al gewoon mee beginnen!
Gerelateerde artikelen
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalVerkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalEen aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Bronnen en referenties
  • Brabants Dagblad: Shotgun moet jonge autorijder veiliger door het verkeer helpen
  • www.vvn.nl

Reageer op het artikel "Help de BoB: Neem een Shotgun!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 30-09-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!