InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Paardentrailer opknappen

Paardentrailer opknappen

Veel mensen kiezen uit financieel oogpunt voor een tweedehands trailer. Deze moet natuurlijk in goede staat zijn om een paard veilig te kunnen vervoeren. Wanneer dit niet het geval is, kunt u er voor kiezen om de reparaties zelf uit te voeren. In dit artikel vindt u informatie over de renovatie van een houten trailer.

Bodem

Vaak is de bodem van een trailer van hout gemaakt. Betonplex, verlijmd multiplex en hardhouten planken zijn veel voorkomende bodems. Alle houten bodems krijgen op den duur last van rot. Soms is dit niet gemakkelijk te controleren, zeker wanneer er een gietvloer of verlijmde mat op de bodem is bevestigd. Een houten bodem hoeft maar op een kleine plek rotting te vertonen om voor gevaarlijke situaties te zorgen.

Betonplex, verlijmd multiplex en hardhouten planken worden het meest gebruikt als bodem. De geadviseerde dikte voor een bodem is minimaal 24 mm. Om rotting te voorkomen is het belangrijk om het hout zo waterdicht mogelijk te krijgen. Wanneer er wordt gekozen voor betonplex dienen de zaagsnedes met aandacht te worden behandeld met een vochtwerend middel zoals lak of hars. Multiplex en hardhout moeten goed in de lak (of olie) worden gezet. Vaak wordt hier lak voor boten gebruikt.

Op de bodem wordt vaak rubber gelegd. Hier worden de volgende drie keuzemogelijkheden meestal voor gebruikt: rubberen gietvloer, een losse rubberen mat of een vastgelijmde rubberen mat. Alle drie kennen ze voor- en nadelen. Een gietvloer geeft een strak resultaat en is gemakkelijk in onderhoud. Wanneer hier echter een scheurtje in komt, kan het vocht gemakkelijk bij de houten bodem komen. Rotting van de bodem is moeilijk te controleren. Dit nadeel geldt ook voor een vastgelijmde rubberen mat. Een losse rubberen mat heeft als voordeel dat de bodem altijd te controleren is op zachte plekken. Het schoonmaken van de trailer vraagt wat meer aandacht omdat er vocht onder de mat kan komen. De mat kan na het uitspuiten pas worden teruggeplaatst wanneer de bodem volledig droog is.

Wanden

De meeste tweedehandstrailers hebben houten wanden. Net als bij de bodem is het hierbij van belang dat de wanden goed hard zijn en niet aangetast door rotting. Voor de wanden worden meestal platen gebruikt met een dikte van 18 mm. Gecoat betonplex wordt het vaakst gebruikt. Zorg voor een goede kwaliteit hout en besteed veel aandacht aan het waterwerend maken van de zaagsnedes, net als bij de bodem het geval is.

Over de moeren waarmee de houten onderdelen aan het frame van de trailer zijn bevestigd worden plastic dopjes geplaatst. Hierdoor kan er minder snel vocht bij de bouten, moeren en hout komen. Controleer de kwaliteit van de bouten en moeren, vervang aangetaste bouten en moeren.

Kap

De meeste trailers hebben een kap die uit polyester bestaat. Het is vrij eenvoudig om te controleren of deze in goede staat is. Bekijk de binnenkant en buitenkant van de kap zorgvuldig en let daarbij op scheurtjes. De ramen in de kap moeten onbeschadigd zijn en goed vast zitten.
Vaak is een kap alleen vies door weeraanslag en algengroei. Er zijn verschillende schoonmaakmiddelen op de markt om de kap weer schoon te krijgen. Welk schoonmaakmiddel het beste werkt is afhankelijk van het type vuil. Na het boenen en drogen kan de kap worden behandeld met een wax of impregneermiddel. Dit om het opnieuw vervuilen van de kap tegen te gaan.

Banden

De banden van een trailer zijn niet vaak volledig versleten door het rijden. Het vele stilstaan in weer en wind zorgt bij trailerbanden vaak voor grote problemen. Er ontstaat scheurtjes in het oppervlak van de band waardoor er een grotere kans is op een klapband. Banden met scheurtjes dienen direct vervangen te worden. Er wordt geadviseerd om zeker iedere vijf jaar nieuwe banden aan te schaffen voor de trailer. Controleer ook regelmatig de bandenspanning.

Afkitten

Zowel de binnenkant als de buitenkant van de trailer dient goed afgekit te worden. Omdat de zaagsnedes vaak de zwakke plekken blijven bij een houten trailer is het belangrijk dat er geen vocht bij kan komen. Gebruik voor de buitenkant van de trailer een kit die geschikt is en goed blijft bij aantasting door weer en wind. Controleer de kitranden regelmatig en vervang deze zo nodig. Bij het afkitten van de binnenkant is het belangrijk om urinebestendige kit te gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenPaardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenHet transport van uw paard is iets waar u goed over na wilt denken. Gegarandeerd goed transport is een randvoorwaarde om…
Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Je hebt een paard en wil graag met het paard op pad. De keuze voor de aanschaf van een paardentrailer wordt gemaakt. Op…
Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer laden? Hoe laadt u een paard in een trailer? Een paard in een trailer laden wordt soms een heel gedoe,…
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Trailerladen: Tips & TrucsTrailerladen: Tips & TrucsHet werken met dieren is geen exacte wetenschap, dit maakt dat er vele wegen leiden tot Rome. Het laden van paarden is n…

Reageer op het artikel "Paardentrailer opknappen"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 04-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!