InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > De Segway step uit Amerika

De Segway step uit Amerika

Sinds begin van deze eeuw is de Segway op de markt, een kruising tussen een step en een scooter. Dit vervoermiddel is uitermate geschikt om voetgangers snel(ler) te kunnen verplaatsen, zelfs met bagage. In landen als Italië en Frankrijk mag het voertuig op de openbare weg. In Nederland is het gebruik tot nu toe verboden, maar waarschijnlijk wordt het vanaf 2009 weer toegestaan.

Algemeen

De naam is afkomstig van segue, dat zoiets betekend als “de soepele overtocht van de ene naar de andere staat”, in Amerika dan. Dit voertuig, de Segway Personal Transporter, verandert zijn berijder in een “snelle” voetganger. Op deze manier is een grotere afstand, zelfs met bagage, af te leggen.

Geschiedenis

Dean Kamen heeft al 150 patenten op zijn naam staan, onder andere een draagbaar nierdialyse apparaat en zijn zeshoekige huis, voorzien van elektra door een eigen windmolen.

Deze Dean is de uitvinder van deze step, die hijzelf de naam “Segway Human Transporter” heeft gegeven. Aan het einde van 2001 heeft hij zijn uitvinding op de televisiezender ABC gepresenteerd. Deze step lijkt op een futuristische grasmaaier, een kruising tussen een step en een scooter, maar Kamen noemt het voertuig zelfbalancerend.

Hij beweert in de vaste overtuiging dat de Segway “hetzelfde voor de auto zal betekenen, als de auto ooit voor paard en wagen heeft betekend”.

In vogelvlucht:

  • 2003, Amazon brengt als eerste de Segway op de markt, voor zakelijk gebruik; vraagprijs $ 4.950,--
  • 2005, er worden drie nieuwe modellen gepresenteerd; Segway Cross Terrain (XT), Segway Golf Transporter (GT), Segway PT, i-serie
  • 2006, wederom een aantal nieuwe modellen op de markt met meer power en verbeterde prestaties. Het “vlaggenschip”, de Segway i2 is te koop in twee kleuren, wit en zwart. Ook zijn er nieuwe lithium-ion batterijen op de markt gekomen, waardoor de PT een snelheid van maximaal 39 km per uur haalt.

Wat is de Segway

De Segway step is een zelfbalancerende miniscooter. Ook wel te vergelijken als een kleine step die elektrisch wordt aangedreven en dat staande wordt bestuurd. Het voertuig kan een maximale snelheid bereiken van 20 mijl per uur, mits er wel op het fietspad gereden wordt. Op de stoep is maximaal 6 mijl per uur toegestaan. Een mijl is ongeveer 1600 meter, dus omgerekend in een Nederlandse snelheid, ruim 30 km per uur.

De Segway komt op gang wanneer men erop staat en iets voorover hangt. Om te stoppen precies het tegenovergestelde doen, achterover hangen (waardoor de Segway ook in zijn “achteruit” gezet kan worden). Sturen gaat met een hendel. De step is stil, erg milieuvriendelijk en geschikt voor hobbelig wegdek (kasseien, grind), ruw terrein en kan tegen stoepranden oprijden. Dit alles dankzij de hardrubberen wielen.

Binnen een tijdsbestek van enkele minuten is het voor iedereen mogelijk om dit apparaat te kunnen berijden. Er van af vallen schijnt eenvoudig niet mogelijk te zijn.

Technische gegevens

Het hard van de Segway is samengesteld uit een serie van 5 gyroscopen en 10 krachtige microprocessoren. Deze zorgen voor de balans van de step, door honderd keer per seconde te meten hoe de bestuurder beweegt past de step zich voortdurend aan.

De accu stopt, bij een continu gebruik, er al na 4 uur mee in de eerste versie´s, en in deze tijd kan maximaal 18 km worden afgelegd.

De prijs

De eerste Segway werd aangeboden nog onder de $ 5.000,-- (dit is ongeveer € 3.500,--). De prijzen liggen anno 2007 liggen al boven de € 5.000,--.

De Police Local aan de Costa del SolDe Police Local aan de Costa del Sol

De Segway in 2007

Tot 1 januari 2007 werd in Nederland de Segway gedoogd op de openbare weg. Het apparaat rijdt nu alleen nog in grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld de marechaussee Schiphol.

Veel wethouders, vooral van grote steden, waren het niet helemaal met deze maatregel eens, het is een manier om voetgangers mobiel te maken, en natuurlijk is het ook een uitkomst voor veel gehandicapten,

In oktober 2007 heeft minister Eurlings van Verkeerd aangegeven dat hij de step wil gaan toelaten op fietspaden. Hij verwacht zelfs dat in 2009 de Segway op de openbare weg mag gaan rijden, en gehandicapten mogen gebruik van de stoep maken.

In Italië, Spanje en Frankrijk rijdt de Segway al op de openbare weg.

Anno 2008

In maart 2008 is bekend gemaakt dat vanaf eind 2009 iedereen (vanaf 16 jaar) in Nederland de Segway mag gaan gebruiken. Er is geen helm of rijbewijs voorgeschreven, wel reflectoren, een verzekering en een kenteken.

Leuk om te weten

  • De uitvinder Dean Kamen heeft in zijn kelder een stoommachine staan die ooit van Henry Ford was
  • Het personeel op de Disney cruiseschepen heeft de step al in 2003 getest
  • In het Oostenrijkse Serfaus rijden ongeveer 10 van deze steps rond. Het voertuig is geweldig geschikt om in de bergen te rijden, waarbij niet gezwoegd of gezweet hoeft te worden, maar rustig ontspannen omhoog gezoefd wordt.
Gerelateerde artikelen
Een Segway kopenEen Segway is een vervoermiddel die veel word gebruikt in grote bedrijfsruimten. Niet alleen bedrijven kopen een Segway…
De step of autoped: weer helemaal in!De step of autoped, een jarenoud vervoermiddel, is terug helemaal hip en trendy. Heel wat kinderen hebben een step als s…
Bikeboard-Alternatief voor Segway, Scootmobiel, Elek. FietsBikeboard-Alternatief voor Segway, Scootmobiel, Elek. FietsBikeboard, een nieuw opvouwbaar vervoermiddel voor jong en oud ! Het bikeboard is een elektrisch aangedreven kruising tu…
Verkeer - Segway - Regelgeving op de wegVerkeer - Segway - Regelgeving op de wegMet de Segway op de openbare weg. Aanvankelijk was er onduidelijkheid over de status van de Segway. Was de Segway per 1…
Step of Space Scooter kopen, waar moet je op letten?Step of Space Scooter kopen, waar moet je op letten?Een Space Scooter of Step is tegenwoordig zowel geschikt voor tieners en volwassenen, als voor kinderen. Om te zien welk…

Reageer op het artikel "De Segway step uit Amerika"

Infoteur: Storm
Laatste update: 03-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!