InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Titanic ramp in 2012 precies honderd jaar geleden

Titanic ramp in 2012 precies honderd jaar geleden

Titanic ramp in 2012 precies honderd jaar geleden In april 2012 is het een eeuw geleden, dat het onmogelijke toch gebeurde. Het megapassagiersschip de RMS (Royal Mail Ship) Titanic zonk. De ramp voltrok zich al op de eerste grote trans-Atlantische reis en dat terwijl het schip onzinkbaar zou zijn. Nog steeds spreekt deze historische gebeurtenis enorm tot de verbeelding.

Onzinkbare oceaanreus

In 1912 werd de oceaanreus Titanic beschouwt als het grootste, het meest luxe en ook het veiligste passagiersschip ooit. Het schip zou onzinkbaar zijn omdat de romp in zestien waterdichte stalen compartimenten was verdeeld. Hiertussen bevonden zich volautomatisch sluitende deuren. Het schip werd vanaf 1909 gebouwd door het scheepsbouwbedrijf Harland and Wolff in Belfast in opdracht van de Britse rederij White Star Line. Op 31 maart 1912 was de bouw van het schip voltooid.

Olympic-klasse

De Titanic was een van de drie schepen in de zogenaamde Olympic-klasse bedacht door Bruce Ismay, de algemeen directeur van de White Star Line. De andere schepen waren de Olympic en de Britannic. Elk schip overtrof de vorige kwa grootte.
Het laatste schip zou in eerste instantie Gigantic heten. Door de ramp met de Titanic werd de naam aangepast. Het werd in 1914 te water gelaten.

De feiten

De Titanic had een lengte van 269 meter, een breedte van ruim 28 meter en een hoogte 56 meter (van onderkant kiel tot bovenkant schoorsteen). Het draagvermogen betrof 13.767 ton. Het schip kon een snelheid halen van maximaal 44 kilometer per uur.

Luxe

De eerste klas had ruime suites, rook- en eetkamers en ook een promenadedek. Er waren tal van voorzieningen om de mensen te vermaken waaronder een zwembad, een fitnessruimte, een squashhal, een bibliotheek en een café. De tweede klas was vergelijkbaar met de eerste klas van oudere passagiersschepen. Trappen en liften verbonden de verschillende verdiepingen met elkaar.

Derde klas

De derde klas bestond uit kleine hutten en sobere verblijfsruimten. De tegenstelling met de eerste klas was groot. Er was alleen een zit- en rookruimte en een open ruimte in de boeg. De eetzaal was onderin het schip. Buiten was er een beperkte ruimte om te vertoeven.

De eerste reis

Op 10 april 1912 begon het stoomschip aan zijn eerste grote reis van Southampton via Cherbourg (Frankrijk) en Queeenstown (nu Cobh in Ierland) naar New York City. Aan het roer, kapitein Edward John Smith. Het zou zijn laatste reis moeten worden voordat hij met pensioen ging.

Records

Men wilde de reis graag in recordtijd afleggen om ook in dat opzicht furore te boeken door de “Blauwe Wimpel” voor de snelste oversteek te behalen.

Vervoer

De 2223 passagiers, waarvan 898 bemanningsleden hoopten geschiedenis te schrijven als ooggetuigen van een unieke historische reis. Geschiedenis schreven ze, maar niet op de manier zoals ze gehoopt hadden. Naast passagiers bevatte het schip ook vracht onder meer machine onderdelen, elektrische apparaten kleding, levensmiddelen en sterke drank. Daarnaast werd er post meegenomen.

Koers

Om het risico op ijs te vermijden werd niet rechtstreeks koers gezet naar New York, maar gekozen voor een zuidelijker route. Vervolgens draaide men naar het westen. De koerswijziging werd iets later ingezet dan gepland.

IJsbergen

Op 14 april 1912, vier dagen na het vertrek bevond het schip zich 375 mijlen ten zuidoosten van Halifax, Nova Scotia in de Noord Atlantische Oceaan. Om 23.40 uur werd onder water een ijsberg geraakt, ondanks een wanhopige poging die te ontwijken. Juist daardoor werd de ijsberg niet vol geraakt, maar schampte het schip er langs. Er ontstond een lange opening aan stuurboordzijde. De beschadigingen liepen van de boeg tot ergens tussen het vijfde en zesde waterdichte schot.

De ramp

In de nacht van 15 april zo’n drie uur na de aanvaring met de ijsberg zonk het schip met de boeg omhoog de diepte in. Het was op dat moment 2.20 uur.

Slachtoffers

Doden

1522 Mensen verloren daarbij het leven. Ze verdronken of stierven van de kou. De meeste slachtoffers vielen onder de derde klas passagiers. Onder de slachtoffers bevond zich ook de kapitein, die het schip niet wilde verlaten. Ook een van de ontwerpers van het schip Thomas Andrews bleef tot het laatst aan boord en overleefde de ramp niet. Aan boord waren drie Nederlanders. Ook zij overleefden de ramp niet. Degene die wel overleefde was Bruce Ismay directeur van de White Star Line.

Orkest

Terwijl de ramp zich voltrok, speelde het orkest. Men wilde paniek onder de passagiers voorkomen. Alle orkestleden vonden de dood.

Oorzaken hoge aantal slachtoffers

Tekort aan reddingsboten

Het hoge aantal slachtoffers was in de eerste plaats te wijten aan het tekort aan reddingsboten. De boten die er waren boden slechts plaats aan 1178 mensen, terwijl het aantal passagiers aan boord veel groter was.

Vrouwen en kinderen eerst

Daarnaast gold het protocol “vrouwen en kinderen eerst”. Veel reddingsboten werden daardoor maar half gevuld te water gelaten.

Gebrek aan communicatie en informatie

Vooral richting de derde klas was er van de kant van de bemanning een gebrek aan informatie en communicatie, waardoor veel passagiers te laat waren voor een sloep.

Lijfsbehoud

De zee was kalm. Desondanks werden maar weinig mensen uit het water gered. Men was doodsbang, dat de reddingsboten te vol werden en daardoor zouden omslaan.

Noodsignalen

In de buurt van ramp voer een ander schip, de Californian. Er werd een noodsignaal uitgeroepen naar dit schip, dat binnen vier uur ter plaatse had kunnen zijn. Een antwoord bleef uit. Het was een ander schip “the Carpathia” die de drenkelingen oppikte, bijna twee uur nadat de Titanic was gezonken.

Geen wet overtreden

Het feit, dat er te weinig reddingssloepen voorhanden waren, was niet in strijd met de wet. Het aantal reddingsboten werd namelijk gerelateerd aan het aantal tonnage van het schip. Ook de aanwezigheid van waterdichte schotten was een reden waardoor het aantal sloepen wettelijk gezien verlaagd mocht worden. Hoewel er eerst werd overwogen 64 sloepen te installeren (genoeg voor de maximale capaciteit aan passagiers, namelijk 2400), besloot de algemeen directeur van de rederij dat dat niet nodig was. Het belemmerde het uitzicht voor de passagiers. Bovendien zou het het idee van onveiligheid kunnen aanwakkeren.

Onderzoek naar de oorzaak van de ramp

Er werd uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de ramp gedaan. Daaruit bleek, dat het schip met een te hoge snelheid had gevaren, dat er te weinig plaats was in de reddingsboten en dat de Californian, het schip dat in de buurt voer, niet te hulp was gekomen, omdat de marconist het noodsignaal niet had opgevangen. Hij bleek te slapen. Om een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen kwam er een lange lijst nieuwe voorschriften.

Overblijfselen van het schip

Wrak

In 1985 werd het wrak van de Titanic gevonden. Het schip lag in drie grote delen op de zeebodem, met veel kleinere resten daar om heen. De boeg was relatief goed bewaard gebleven, waardoor zelfs de kroonluchters in de grote zalen van de eerste klas nog vrijwel intact waren gebleven. Hetzelfde gold voor houten panelen aan de muren, spiegels en zelfs borden.

Overblijfselen

Inmiddels zijn zo’n 5500 objecten uit het schip geborgen. Niet duidelijk is wie er recht op deze overblijfselen heeft. Een aantal stukken bevinden zich in Frankrijk, terwijl ook in het scheepvaartmuseum in Greenwich een deel van het schip is tentoongesteld.

Honderd jaar na de ramp

Geen getuigen meer in leven

De laatste overlevende van de Titanic, Elizabeth Gladys Dean, toen een baby van 2 maanden oud, overleed in 2009 op 97-jarige leeftijd. In 2012, een eeuw na de ramp zijn daarvan geen getuigen meer in leven.

Herdenkingen

Vergeten wordt de ramp niet. Op 15 april 2012 wordt de ramp wereldwijd herdacht. De Titanic Quarter in Belfast wordt in april 2012 in gebruik genomen. Het gebied is een monument voor de relatie tussen het schip Titanic en de stad waar het schip werd gebouwd. Het gaat om een prestigieus maritiem bouwproject aan de rivier Lagan, bedoeld als een eerbetoon aan de Ierse scheepsbouw.

Succesvolle film in nieuw jasje

James Cameron, de regisseur van de meest bekende verfilming van de ramp (1997) brengt de film in 2012 opnieuw uit in een driedimensionale versie (3-d).

Souvenirs

Een horlogemaker in Zwitserland maakt in 2012, in een oplage van 2012 stuks, horloges waarin staal van de Titanic is verwerkt. Zij worden verkocht voor een bedrag van 8000 dollar per stuk.
© 2012 - 2019 Alida60, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ondergang van het schip de TitanicHet verhaal van de ondergang van de Titanic is enorm bekend geworden dankzij de gelijknamige film met Leonardo DiCaprio…
De ondergang van de TitanicOngeveer 100 jaar geleden is het dat het toen grootste schip ter wereld op haar eerste reis gezonken is. De ondergang va…
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
Nomadic: het kleine zusje van TitanicNomadic: het kleine zusje van TitanicDe Titanic kent bijna iedereen: het schip dat na een botsing met een ijsberg zonk tijdens haar eerste reis. Dat de Titan…
Belfast: de stad van de TitanicBelfast: de stad van de TitanicGeen enkele stad is zo verbonden met de Titanic als Belfast in Noord-Ierland. Tussen 1909 en 1912 werd het schip hier ge…
Bronnen en referenties
  • Onze eeuw in beeld – Nederlandse vertaling Schuyt & Co uitgevers en importeurs B.V. Haarlem;
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanic_(schip)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

Reageer op het artikel "Titanic ramp in 2012 precies honderd jaar geleden"

Infoteur: Alida60
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!