InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Dockwise: Nederlands trots

Dockwise: Nederlands trots

Wereldwijd is Dockwise een van de marktleiders op het gebied van transport en de installatie van extreem grote en zware structuren op zee. Het concern bevaart de wereldzeeën en biedt aan aardolie- en gasmaatschappijen diensten op het gebied van transport, logistiek, projectbeheer, inkoop en engineering. In december 2009 ging Dockwise naar de Amsterdamse beurs.

Ontstaan

Dockwise is een Bredase onderneming die in 1993 ontstond door de fusie van Wijsmuller Transport en Dock Express Shipping. Thans is Dockwise onbetwist marktleider in zwaar transport op zee, met een marktaandeel van ongeveer 50%. De onderneming heeft een vloot van 20 schepen, terwijl de mondiale nummer twee, het Noorse OHT, er 4 heeft. Omdat grote energieconcerns moeten blijven investeren bij het zoeken naar olie en gas, gaat het bij dit soort vervoer om lucratieve business. Daarom heeft Dockwise ook klanten als Shell en BP.

Belangrijkste activiteit

Vervoer van boorplatforms, baggermateriaal en andere offshoreapparatuur naar diverse bestemmingen over de hele wereld geldt als de belangrijkste activiteit van Dockwise. Zo was een van de meest aansprekende klussen van de laatste jaren wel het vervoer van 's werelds grootste platform (de Thunderhorse) voor olieconcern BP.

Toekomst

Dockwise wil meer zichtbaar worden in de financiële wereld en noteerde zich aan de beurs van Oslo, Noorwegen. In december 2009 ging het bedrijf vervolgens naar de beurs in Amsterdam (Euronext). André Goedée, bestuursvoorzitter van Dockwise, sprak de ambitie uit om de omzet van zijn onderneming de komende 5 jaar te verdubbelen en dat met inzet van de bestaande vloot. De persvoorlichter van Dockwise stelt dat de onderneming traditioneel een vervoerder is van offshoreapparatuur en olieplatforms. Maar de laatste tijd installeert Dockwise steeds vaker productieplatforms. De vergoeding gaat dan van $8 miljoen ineens naar rond de $ 40 miljoen per project. In 2010 probeerde de onderneming een omvangrijk project in Zuid-Korea binnen te halen. Dockwise verwacht dat het de nettowinst die in 2009 $ 47 miljoen bedroeg, de komende vijf jaar zal kunnen verdubbelen. Later in 2010 gaf Dockwise aandelen uit om $ 50 miljoen op te halen voor de financiering van de bouw van een nieuw schip. Het gaat daarbij om de bouw van een half-afzinkbaar schip dat groter moet worden dan de Blue Marlin van de onderneming. De Blue Marlin meet 73.000 ton. Met het nieuwe schip wil Dockwise inspelen op de vraag naar vervoer van volledig geïntegreerde boorplatformen.

Tweede kwartaal 2010

Over het tweede kwartaal 2010 boekte Dockwise een nettowinst van $ 4,9 miljoen, inclusief buitengewone posten. Eveneens meldde de onderneming een stabilisering van de marktomstandigheden. De orderportefeuille bedroeg aan het eind van het derde kwartaal 2010 $ 389 miljoen tegen $ 109 miljoen aan het eind van het eerste kwartaal van dat jaar.

Olieramp in de Golf van Mexico

Naar aanleiding van de olieramp in de Golf van Mexico heeft president Obama van de VS diepzeeboren tot nader order verboden. De vraag rijst dan of die situatie rond BP aanleiding kan zijn voor Dockwise om de vooruitzichten wat bij te stellen. Dockwise meent echter dat de VS voor een derde van zijn oliebehoefte afhankelijk is van de olie uit de Golf van Mexico. 80% daarvan komt uit de diepzee. Dockwise denkt dan ook dat het moratorium dat president Obama heeft uitgevaardigd op boren in diepzee niet heel erg lang zal duren. Wel meent Dockwise dat de veiligheidsmaatregelen bij diepzeeboren zullen worden verscherpt. Er zijn nu 33 boorputten in de Golf van Mexico stilgelegd. De oliemaatschappijen die daar actief zijn, zoeken nu andere boorlocaties. Er zijn nog geen opdrachten uit voortgevloeid, maar dat kan nog komen. Er zijn naar aanleiding van het olielek op het platform van BP overigens nog geen opdrachten geschrapt, zo zegt Dockwise. Daarnaast heeft de onderneming een schip verhuurd aan BP dat wordt gebruikt om olie op te ruimen. De onderneming verdiende goed door inzet van het heavy lift-schip Mighty Servant 3 in deze Golf door in samenwerking met kleinere schepen een bijdrage te leveren aan de verwijdering van olie die is weggelekt uit de beschadigde oliebron van BP.

Moeilijke omstandigheden

Door moeilijke marktomstandigheden zag Dockwise de omzet en het operationele resultaat in het eerste kwartaal van 2010 afnemen vergeleken met een jaar eerder. Maar bij de presentatie van de cijfers stelde Dockwise ook dat duidelijk zichtbaar is dat de bodem in de tarieven voor de kortetermijnopdrachten bereikt is en dat er ook meer aanbestedingen zijn van grote orders, zoals voor het verslepen van boorplatformen.

Groot aandeelhouder 3i

De Britse investeerder en grootaandeelhouder 3i stapte in 2009 uit de onderneming, omdat hij vanwege de kortetermijnvisie niet goed bij Dockwise paste. 3i verkocht zijn belang van 26% aan:
  • HAL (dat 17,5% afnam);
  • de Amerikaanse investeerder Sankaty Advisors;
  • het Project Holland Fund van Delta Lloyd en Rabobank.

Verlaging schuldenlast

Nog niet zo lang geleden verlaagde Dockwise ook de schuldenlast. Deze werd teruggebracht van $ 928 miljoen (aan het eind van het derde kwartaal van 2009) naar $ 650 miljoen. Dit dank zij een aandelenuitgifte. Het bedrijf hoeft nu tot aan 2015 geen grote aflossingen te doen. Dockwise kan zich dus weer helemaal richten op het veroveren van de wereldzeeën.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatieblad voor beleggers: Geld&Beleggen.

Reageer op het artikel "Dockwise: Nederlands trots"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!