InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Stena Line: overtochten naar Engeland

Stena Line: overtochten naar Engeland

Stena Line: overtochten naar Engeland Met de gespecialiseerde Stena Line kan men met de boot naar Engeland. De vaarroute Hoek van Holland naar Harwich is ideaal voor de Nederlandse reiziger die naar het zuiden van Engeland wilt (Londen). Een enkeltje naar Harwich met de overtocht van 14.30 kost voor een volwassene voetpassagier € 33. Met de auto kan men al gauw rekenen op € 68.

Geschiedenis

Stena Line is een Zweedse rederij. De rederij is één van werelds grootste overtochtbedrijven. In 1962 nam Sten A. Olsson de rederij Skagenlinjen over, hetgeen resulteerde in Stena Line. De vestigingsplaats is vandaag de dag hetzelfde gebleven, Gothenburg (Zweden). Stena Line heeft voor de Nederlandse reiziger één vaarroute aan te bieden: Hoek van Holland-Harwich.

Vaarroute

Harwich ligt gelegen in het zuiden van Engeland, 86,2 mijl van Londen afgelegen (2 uur rijden). Stena Line gebruikt twee schepen voor deze vaarroute: de Stena Hollandica en de Stena Brittanica. Beide vloten bieden ruimte aan 300 auto’s en 900 passagiers. De Stena Hollandica is 240 meter lang en 28.7 meter breed. De Stena Brittanica is even lang als de Stena Hollandica, 240 meter, en heeft een breedte van 29 meter.

Op de schepen kan men gebruik maken van verschillende faciliteiten. Men kan er winkelen, drinken in de bar, eten in de restaurants of uitrusten in de hutten. De reiziger krijgt een keuze uit twee soorten tarieven: flexi en economy waarvan economy de goedkoopste is (op deze vaarroute wordt premium niet aangeboden).

Stena Line hanteert twee vertrektijden vanuit Hoek van Holland. Men vertrekt om 14:30 en komt om 20 uur aan of men neemt de boot van 22:00 en komt de volgende ochtend om 6:30 aan. Kiest men voor de tweede overtocht (van 22:00) dan dient men een hut te reserven om te overnachten. Bij de overtocht van 14:30 (overdag) is dat niet nodig. Vanuit Harwich vertrekken de boten om 09:00 (aankomst 16:30) en om 23:45 (aankomst 07:45).

Prijs

De prijs is afhankelijk van een aantal logische factoren, zoals: hoeveel mensen gaan er mee, wat voor soort passagiers gaan er mee, gaan de reizigers met de auto, etc. Stena Line biedt aan verschillende soorten passagiers verschillende tarieven. De rederij maakt een ruim onderscheid tussen volwassenen, kinderen (4-15 jaar), kinderen (0-3 jaar), studenten (16-25 jaar) en senioren (60+). Om een indicatie te geven, wordt er een enkeltje geboekt voor de overtocht van 14.30 (geen hut of maaltijden) op 1 mei 2012:

HoeWiePrijs €
te voet1 volwassene33
2 volwassenen66
2 volwassenen + 1 kind (> 4 jaar)82
met de auto1 volwassene68
2 volwassenen83
2 volwassenen + 1 kind (> 4 jaar)90

Lees verder

© 2009 - 2017 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website Stena Line

Reageer op het artikel "Stena Line: overtochten naar Engeland"

Infoteur: Servanda
Laatste update: 03-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Engeland Reizen
Schrijf mee!