Yong Sheng van rederij Cosco vaart Noordelijke IJszee-route

Yong Sheng van rederij Cosco vaart Noordelijke IJszee-route Vrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco schreef geschiedenis. Het schip nam in augustus 2013 als eerste de korte route van China naar Europa, om de noord. De route ging via de Noordelijke IJszee, door wat de Noordoostpassage wordt genoemd. Wat Willem Barentsz voor ogen had is de Yong Sheng meer dan vierhonderd jaar later gelukt. De Terschellinger ontdekkingsreiziger bleef steken op Nova Zembla. Doel van Barentsz en de Yong Sheng was dezelfde: een kortere route naar de andere kant van de wereld. De Yong Sheng had nog een reden om om de noord te varen: ontwijken van piraten.

Korte handelsroute om de noord


Willem Barentsz en Nova Zembla

De Nederlander Willem Barentsz had het willen doen, maar hem lukte het niet. De ontdekkingsreiziger zocht naar de doorgang om de noord, een kortere handelsroute van het westen naar het oosten en daarmee een zuinigere route, zonder de stormen van de Kaap en zonder de piraten in de Indische Oceaan. In 1596 kwam hij vast te zitten bij Nova Zembla en wat er daarna met hem gebeurde is beschreven, bezongen en verfilmd.

Behouden Huys

Barendsz en zijn mannen overwinterden in het Behouden Huys, het houten onderkomen dat de zeevaarder op het eiland bouwde. Wat hem in de zestiende eeuw niet lukte is het vrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco in 2013 wel gelukt.

China Ocean Shipping Company - Cosco

Cosco (China Ocean Shipping Company) voerde het eerste commerciële transport via de Noordelijke IJszee uit. De doorvaart van China naar Europa gaat daarmee niet via Afrika en dat scheelt heel wat kilometers. De Yong Sheng voer van Dalian in China naar de Tweede Maasvlakte met containerkranen. Normaal zou hij via de Indische Oceaan zijn gevaren en door het Suezkanaal.

Tijdwinst en veiligheid

De reder is voorzichtig met die route vanwege de onrust in Egypte, naast het Suezkanaal, en de piraten voor de Somalische kust. Reders kijken daarom uit naar een alternatieve route en Cosco heeft hem gevonden. De tijdwinst van de route om de noord is aanzienlijk. Het schip doet er twee weken korter over om Europa te bereiken. Dat en de veiligheid zijn de belangrijkste redenen voor de reder om bovenlangs te gaan varen. Het scheelt tevens veel brandstof en de uitstoot van broeikasgas CO2 is beduidend minder.

Bron: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Noordoostpassage - Noordelijke Zeeroute

De noordelijke route wordt de Noordoostpassage of Noordelijke Zeeroute genoemd. De passage is ontstaan vanuit de klimaatverandering die in de zomermaanden meer ijs in de Noordelijke IJszee laat smelten. Het schip voer op eigen kracht, zonder ijsbrekers. Cosco gaat de nieuwe route structureel gebruiken. De Noordelijke IJszee-route van Dalian naar de Tweede Maasvlakte is 11.500 kilometers. De vaartijd is 33 dagen. De route via het Suezkanaal is 23.000 kilometer. Lang is Cosco de enige rederij die de route niet. Maersk neemt de route eerst nog niet op in het vaarschema. Hun schepen zijn te groot voor de Noordpoolroute. Bovendien is de doorgang niet het hele jaar toegankelijk. In de winter is de zee dichtgevroren. Een nadeel van de noordelijke route is bovendien de afwezigheid van havens onderweg en dat betekent dat er onderweg niet geladen of gelost kan worden.

Russische tanker

In 2017 vaart een Russische tanker zelfstandig, zonder ijsbreker, om de noord. Dankzij de klimaatverandering is de korte route beschikbaar voor meer schepen. Niet iedereen wordt blij van deze ontwikkeling. Het betekent een inbreuk in de nog redelijk ongerepte Poolzee.

Yong Sheng

De vrachtvaarder is in 2002 gebouwd in Roemenië onder regie van de toenmalige werf Damen Hoogezand. Het is een ijsversterkt schip dat speciaal geconstrueerd is om zware lading te kunnen vervoeren. Het schip werd samen met een zusterschip gebouwd in opdracht van Carisbrooke Shipping in Engeland, die het schip in 2007 doorverkocht aan de Chinese rederij Cosco.

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Willem Barentsz – herbouw van het schipWillem Barentsz – herbouw van het schipIn Harlingen wordt sinds 2010 gebouwd aan de replica van het schip van ontdekkingsreiziger Willem Barentsz. De bouwers v…
Waddeneiland Terschelling – Beroemde en bekende eilandersWaddeneiland Terschelling – Beroemde en bekende eilandersTerschelling is bekend van de campings, Oerol, de Brandaris en de zeevaartschool. Het Waddeneiland heeft ook aan aantal…
De helden van Nova-ZemblaDe helden van Nova-ZemblaOp 23 november 2011 ging onder veel belangstelling van de media, de film Nova Zembla in première. De film vertelt het wa…
OntdekkingsreizigersOntdekkingsreizigersDe geschiedenis... Iedereen heeft dit vak weleens gehad op school. Maar wat weet jij over deze ontdekkingsreizigers? Ont…

Vanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaVanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaHet Nederlandse schip Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise is het schip dat de Costa Concordia heeft versleept. De…
Noordzee – drukste zeestraat van EuropaNoordzee – drukste zeestraat van EuropaDe Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën van de wereld en de drukste zeestraat van Europa. De vaarroute ligt niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Leeuwarder Courant
  • Wikipedia.org
  • https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/russische-tanker-vaart-voor-het-eerst-zonder-hulp-door-de-ijskap-naar-azie~bfe0104f/ geraadpleegd op 25 juli 2018
  • Afbeelding bron 1: Oyoyoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 25-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.