InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Kan de binnenvaart het spoorgoederenvervoer compenseren?

Kan de binnenvaart het spoorgoederenvervoer compenseren?

De binnenvaart en het goederentransport vormen beiden een onmisbare schakel in het transport van goederen vanuit of door Nederland naar onze grootste handelspartner Duitsland. Maar beiden zijn ook concurrenten van elkaar. En voor beide sectoren is het niet eenvoudig om uit te breiden. Het spoor is druk bereden en de Nederlandse rivieren zijn druk bevaren. Kan de binnenvaart nog groeien? TNO heeft in juni 2012 een rapport gerepresenteerd onder de titel: "Van spoor naar binnenvaart" waarin onderzocht wordt of het spoorgoederenvervoer verplaatst kan worden naar de binnenvaart.

Huidige situatie op het spoor

Op dit moment heeft het spoorgoederenvervoer naar Duitsland beperkte capaciteit. Dat heeft tot gevolg dat verladers die het liefst vanwege de capaciteit gebruik van het spoor zouden maken, dat niet kunnen omdat deze capaciteit niet toereikend is. Er is dus meer vraag naar vervoersmogelijkheden dan door de spoorgoederenvervoerder geboden kan worden. Na het spoorgoederenvervoer is de binnenvaart de grootste vervoerder.
In 2007 werd er 24 miljoen ton goederen per spoor naar Duitsland vervoerd, dat is ruim 50% van het totaal. Vanuit Duitsland werd zo'n 6 miljoen per spoor over de Nederlandse grens gebracht.

verwachting voor het spoor

Kolen en containers zullen de meeste groei doormaken, zo is de verwachting. Bij een lage economische groei kan het spoorweggoederenvervoer toenemen tot 44 miljoen ton, bij een hogere economische groei mogelijk zelfs tot 67 miljoen ton. Het Rotterdamse havengebied zal het belangrijkste vertrekpunt dan wel de belangrijkste bestemming zijn. In Duitsland zal naar verwachting het Saarland de belangrijkste bestemming worden.

Huidige situatie bij de binnenvaart

In 2007 werd er door de binnenvaart ongeveer 75 miljoen ton goederen vervoerd naar Duitsland. Daarmee vervoert de binnenvaart driemaal zoveel goederen over de grens als het spoor. De haven van Rotterdam is met ruim 55 miljoen ton het belangrijkste laadpunt voor de binnenvaart, gevolgd door de haven van Amsterdam met vijftien miljoen ton. Vanuit Duitsland werd er een kleine 37 miljoen ton door de binnenvaart over de Nederlandse grens gebracht, waarvan 33 miljoen ton Rotterdam als bestemming heeft.
Er wordt dus zes maal zoveel per schip uit Duitsland over de Nederlandse gebracht dan per trein.

Short sea shipping als alternatief

Naast de binnenvaart kan short sea shipping (de kustvaart) een alternatief zijn om goederen naar Noord-Duitsland en Polen te vervoeren. In 2007 werd er per spoor 3 miljoen ton goederen naar dit gebied vervoert. De havens van Wilhelmshafen en Hamburg in Duitsland en Gdynia en Gedansk in Polen zouden als overslaghaven kunnen functioneren. De goederen die per short sea shipping naar deze havens gebracht worden, kunnen vandaar per spoor naar de eindbestemming getransporteerd worden. Hier gaat het voor 80% om containervervoer. Omdat er dagelijks short sea shipping mogelijk is vanuit Rotterdam kan deze mogelijkheid gemakkelijk uitgebouwd worden.

Binnenvaart als alternatief voor het spoor

Uit onderzoek is gebleken dat in 2007 al 20% van het spoorweggoederenvervoer via de binnenvaart zou kunnen plaatsvinden omdat de bestemmingen en spoor- en binnenvaartterminals zich voldoende dicht bijelkaar bevinden. Het gaat dan om een zo'n 6 miljoen ton. Dit kan in 2020 oplopen tot 25%. De goederen die hiervoor in aanmerking komen zijn de al eerder genoemde kolen en containers.

Conclusie

Vervoer per schip kan een alternatief zijn om het goederenvervoer te verhogen, waar het spoorweggoederenvervoer niet uit kan breiden. Short sea shipping kan een klein gedeelte overnemen, de binnenvaart een aanzienlijk deel. Of dit alternatief ook in de praktijk uitvoerbaar is, hangt af van de kosten die er gemaakt moeten worden. Als een binnenvaartterminal een eind verder vanaf een fabriek ligt, waardoor er tussentransport nodig is, maken de extra tijd en de extra kosten dit alternatief al snel onaantrekkelijk. Daarnaast spelen betrouwbaarheid en langere vervoerstijd, extra uitstoot van CO2 een rol. Al deze vragen zullen beantwoord moeten worden, voordat er harde uitspraken gedaan kunnen worden. In ieder geval ligt er voor de binnenvaart en de short sea shipping een stevige uitdaging om dit mogelijke marktaandeel naar zich toe te trekken.
© 2012 - 2019 Auteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behoud en verbetering binnenvaartwaterenBehoud en verbetering binnenvaartwaterenDe binnenvaart vervult een onmisbare functie omdat het een veilige en efficiënte en betrouwbare manier is om goederen te…
Binnenvaart en opleiding voor bemanningBinnenvaart en opleiding voor bemanningOnder binnenvaart valt het vervoer van personen en goederen over water binnen de kustlijnen. Buiten de kustlijnen wordt…
Overheid stimuleert veilige binnenvaartDe binnenvaart, met vaarwegen als rivieren, kanalen en bevaarbare meren, stoot beduidend minder CO2 uit dan vrachtagens.…
Vaarwegen van de binnenvaartNederland heeft als handelsland zeer gunstige mogelijkheden voor vervoer over water. De haven van Rotterdam is wat dat b…
Binnenvaart en AkzoNobel, Heineken, Philips en Green AwardBinnenvaart en AkzoNobel, Heineken, Philips en Green AwardIn de wedloop naar groen vervoer spelen drie grote ondernemingen een belangrijke rol. Multinationals zoals AkzoNobel, He…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/07/12/tno-rapport-van-spoor-naar-binnenvaart.html

Reageer op het artikel "Kan de binnenvaart het spoorgoederenvervoer compenseren?"

Infoteur: Auteur
Gepubliceerd: 04-09-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!