InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De huurauto: goedkoop en makkelijk!

De huurauto: goedkoop en makkelijk!

In verschillende situaties is het handig om over een huurauto te beschikken, bijvoorbeeld als je eigen wagen voor onderhoud binnen is in de garage. Ook op reis kan een huurauto zeer handig zijn, je kan deze dan ter plaatse huren en hem gebruiken om een uitstapje te maken of om naar de winkel te gaan. Tegenwoordig kan je op internet zeer eenvoudig een huurwagen huren, je hoeft dan gewoon de gewenste datum en enkele verdere details op te geven. In dit artikel kom je te weten waarop je moet letten bij het huren van een auto.

Voordelen van een huurauto

In verschillende situaties kan een huurauto handig zijn:

  • Je beschikt zelf niet over een auto en je hebt er toch eens een nodig om ergens naar toe te gaan. Met het huren van een wagen heb je tijdelijk een auto ter beschikking.
  • Als er een defect aan je eigen auto is kan het handig zijn om even een huurauto te nemen.
  • Ook bestelbusjes zijn te huur, dit is zeer handig bij het verhuizen of wanneer je iets moet vervoeren.
  • Het is zeer handig om op vakantie over een huurauto te beschikken. Wanneer je een vliegvakantie doet beschik je niet over je eigen wagen. Door middel van een huurauto kan je jezelf toch altijd makkelijk verplaatsen.

Waarop letten bij het huren van een auto?

  • Zorg er steeds voor dat je een geldig rijbewijs bij je hebt, bij sommige autoverhuurbedrijven moet je minimaal een jaar over je rijbewijs beschikken.
  • Je kan bijna overal een huurwagen huren. Meestal haal je gewoon zelf de huurauto op, maar bij sommige bedrijven kan je er ook voor kiezen om de auto bij je thuis te laten afleveren. Voor deze extra service wordt meestal wel een meerprijs aangerekend.
  • Wanneer je gebruik wil maken van een huurauto moet je meestal vooraf bepalen voor hoelang je de auto wil huren. Meestal huur je de auto per dag, maar als je de wagen langer nodig hebt is dit geen probleem.
  • Veel autoverhuurbedrijven beschikken over een groot wagenpark. In hun assortiment zijn veel verschillende soorten auto's terug te vinden. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit het type en merk van de auto, handgeschakeld of automaat, diesel of benzine, ...
  • Sommige autoverhuurbedrijven bieden de mogelijkheid om er extra toebehoren bij te nemen bijvoorbeeld een kinderstoel, trekhaak of GPS.
  • Bij het boeken van je vakantie vraag je best of het mogelijk is om een huurauto te huren. Een reisbureau kan je daarbij helpen, meestal regelen ze het zelfs automatisch.
  • Het prijsverschil tussen verschillende autoverhuurbedrijven is niet erg groot, het ligt er wel aan wat je precies wil huren. Een auto huren kan al vanaf 20 euro per dag.

Controleren op schade

Bij het huren van een auto controleer je de wagen best vooraf op schade. Indien je de aanwezige schade niet meldt, word jij verantwoordelijk gesteld voor het aanrichten ervan. Leg de eventuele schade vast in het huurcontract zodat je jezelf geen zorgen hoeft te maken. Je kan ook vooraf enkele foto's nemen, zo heb je steeds bewijsmateriaal. Wanneer je zelf schade hebt verricht aan de huurauto is het belangrijk om het volledige schadeformulier in te vullen. Het invullen van dit formulier doe je best ook wanneer jijzelf niet in fout was.

Besluit

Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een huurauto te huren. Met enkele muisklikken heb je het ideale autoverhuurbedrijf gevonden. Het is leuk om weten dat het steeds mogelijk is om een auto te huren. Situaties waarbij je plots tijdelijk een huurwagen nodig hebt kunnen zich altijd voordoen. Een auto kan je zowel in het binnenland als buitenland huren, meestal is er dan ook nog de keuze tussen het merk en het type van de wagen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Maartenrogge, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost het huren van een auto?Wat kost het huren van een auto?Het huren van een auto kan duur zijn, maar kan een uitkomst zijn indien u slechts weinig gebruik maakt van een auto. De…
Auto huren, waar moet u op letten?Auto huren, waar moet u op letten?Voordat u een auto gaat huren, moet u voor uzelf duidelijk hebben wat de voorwaarden zijn en waar u op moet letten Door…
In het buitenland een auto hurenIn het buitenland een auto hurenOp vakantie in het buitenland een auto huren, maakt u ter plaatse mobiel en minder afhankelijk van het openbaar vervoer…
Een auto huren in het buitenland: de verzekeringenEen auto huren in het buitenland: de verzekeringenIn het buitenland kun je vaak voor een paar tientjes per dag al een auto huren. Maar aan het huren van een auto zitten o…
Nieuwe auto leasen, huren of kopenNieuwe auto leasen, huren of kopenDiegene die over een eigen auto wil beschikken kan dit op verschillende manieren mogelijk maken namelijk door middel van…

Reageer op het artikel "De huurauto: goedkoop en makkelijk!"

Infoteur: Maartenrogge
Gepubliceerd: 29-06-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!