InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Lexus, luxe auto uit Japan

Lexus, luxe auto uit Japan

Om vooral in Amerika te kunnen concureren met de grote luxe auto´s kwam Toyota op het idee om een apart merk te ontwikkelen waarvan alleen grote luxe auto´s worden gemaakt. Zodoende kwam in 1989 de eerste Lexus op de markt, die al gauw een enorm succes werd in de States.

Algemeen

De Lexus is eigenlijk de luxere broer van Toyota. In 1983 was het de toenmalige Toyota chairman Eiji Toyodo, die in gesprek ging met een selecte groep ingenieurs van Toyota. Het onderwerp: het ontwerpen van de beste luxe auto die er ooit geweest is.

Geschiedenis

In 1989 duikt ineens de naam Lexus op, geproduceerd door Toyota. De Lexus is een zeer luxe klassenwagen die met name in Amerika een volwaardige concurrnt is van Mercedes-Benz en van BMW.

De oorsprong van de naam Lexus is niet bekend, maar waarschijnlijk is het een afkorting van “Luxury Cars for Export to the US”.
  • 1989, in januari wordt tijdens de North American International Auto Show in Detroit de LS 400 gepresenteerd. Een grote limousine, die ooit de stilste auto aller tijden was. Dit model is ook in Europa uitgebracht. In het opvolgende jaar worden bijna 64.000 exemplaren verkocht
  • In 1991 komen de SC400 coupé en de ES300 sedan op de markt
  • In 1992 komt er moderne LS400 op de markt, met onder andere gemoderniseerde gordelspanners, een tweede airbag en aangepaste vering
  • In 1993 komt de GS300, een kleinere vierdeurs model
  • In 1996 wordt d LX450 op de markt gebracht, de eerst sportwagen
  • In 1998 de SUV en de RX300 rollen de fabriek uit

De GS300 en LS400 zijn vervangen. De LS430 is een luxere uitgave van zijn voorganger. Dan komt ook de IS200 en de SC430 een coupé cabriolet op de markt.
  • In 2005 wordt een aankondiging gedaan dat de komende 15 maanden 22 gerestylde of nieuwe modellen zullen worden uitgebracht. Te beginnen met de IS220d, de eerste dieselmotor
  • In 2005 komen ook de Hybride luxery SUV RX400h en de IS250.
  • In 2006 wordt er alleen in de Verenigde Staten meer dan 320.000 auto’s verkocht, meer dan enige andere producent van auto’s.

Lexus anno 2007

De Lexus 460 is een auto met onder andere stoelverwarming en stoelventilatie, radar cruise control, bluetooth carkit, navigatie enz. De LS460 is een auto die al diverse prijzen heeft binnen gehaald. Zo kreeg de auto:
  • de Auto 2007 innovatieprijs gekregen in de categorie Veiligheid. Deze is toegekend door het autoweekblad “Autoweek”
  • In New York is de auto verkozen tot “Wereldauto van het jaar 2007”. Een jury uit 22 landen moest kiezen uit een selectie van 28 auto’s.

Op de autoshow van New York worde de LX570 gepresenteerd. Deze auto is in Europa bekend onder de naam Toyota LandCruiser. De auto is verkrijgbaar vanaf begin 2008, en wordt de grote concurrent van de Mercedes GL-klasse.

Op de autoshow van Tokyo wordt de een voorbode van de nieuwe RX gepresenteerd. Dit wordt waarschijnlijk d LF-XH een hybride SUV. Hij wordt groter dan zijn voorganger, alleen de wielbasis is al 10 cm breder.

Tijdens de Detroit Motor Show worden twee conceptwagens gepresenteerd; de IS-F en de LF-A. De laatste is een supersportauto, met een V10-motor, meer dan 500pk en een maximale snelheid van 320 k/uur.

Januari 2009 wordt bekend dat de Lexus HS250h met hybride aandrijving leverbaar wordt. De eerste hybride auto van Lexus, leverbaar vanaf de zomer in de Verenigde Staten.
Gerelateerde artikelen
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
De historie van LexusDe historie van LexusHet Japanse Lexus is de luxedivisie van Toyota en is opgericht om wereldwijd luxe auto’s in de markt te zetten, iets dat…
Verschil tussen een hybride en een elektrische autoVerschil tussen een hybride en een elektrische autoWie hart voor het milieu heeft rijdt tegenwoordig in een hybride of elektrisch auto. Er komen steeds zuiniger en mooier…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…

Reageer op het artikel "Lexus, luxe auto uit Japan"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-03-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!