InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Landwind CV9 (6 zitplaatsen)

Landwind CV9 (6 zitplaatsen)

Vanaf 2010 heeft de Chinese autofabrikant Landwind de Landwind CV9 verkrijgbaar op de Europese automarkt. De auto heeft de omvang van een compacte MPV en biedt plaats aan 6 personen. Hiervoor is optioneel een derde zitrij verkrijgbaar. De Chinezen willen met de Landwind CV9 een plek in het segment van MPV's veroveren, en dat zou best kunnen lukken. De prijs van de CV9 is namelijk niet meer dan een kleine middenklasser!

Landwind

Landwind is een Chinees automerk, en behoort toe aan Jiangling Motors Holding (JMH). JMH staat in de top van Chinese ondernemingen, en in de top5 van Chinese autofabrikanten. Geen kleine jongen dus. Men heeft in 2005 een poging ondernomen om de Europese automarkt open te breken door een SUV aan te bieden tegen een fractie van de aanschafprijs van de concurrentie. Deze poging om een revolutie op de Europese automarkt te creëren mislukte, omdat de Landwind SUV een zeer slecht resultaat haalde op de crashtests en daarom niet verkocht mocht worden. Dat heeft de Chinezen niet bij de pakken neer doen zitten, en met de Landwind CV9 laten zijn zien waartoe ze in staat zijn.

Landwind CV9

Vanaf 2010 is Landwind terug op de Europese markt met de Landwind CV9. Deze midi-MPV heeft het formaat van een Renalut Scenic, Opel Zafira of Mazda 5. En uiterlijk heeft hij ook wel wat weg van deze auto’s. De Landwind CV9 biedt plaats aan maximaal 6 personen; optioneel zijn er twee extra zetels verkrijgbaar die in een derde zitrij komen. De stoelen zijn volledig wegklapbaar in de vloer. Gek genoeg wordt de tweede zitrij voor slechts 2 personen bestempeld, want anders is de Landwind CV9 een goedkope concurrent in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Dit is een strategische keuze van Landwind.
De Landwind CV9 is goedkoop (zie prijzen) en dat is het unique selling point van de CV9. De lage prijs wordt ondermeer bereikt door gebruik te maken van goedkopere materialen, én natuurlijk het feit dat de auto volledig in China wordt gebouwd. Dat scheelt in arbeidskosten. Om als personenauto op de Europese markt toe te kunnen treden moet worden voldaan een strenge Europese veiligheidseisen (NCAP). Landwind heeft bij de ontwikkeling van de CV9 veiligheid voorop gezet!

De Landwind CV9 heeft als doelgroep de kritische consument die op zoek is naar een praktische auto, met veel ruimte en optioneel meerdere zitplaatsen. Die de auto als vervoermiddel en niet als statussymbool gebruikt. En die zeker niet wil betalen voor zaken die er niet toe doen. Voor deze doelgroep is de Landwind CV9 een zeer goed alternatief. Vergelijkbare auto’s met zoveel ruimte en tegen deze prijzen zijn er niet veel. De Dacia Lodgy en Dacia Logan MCV kun je ondermeer als directe concurrent zien.

Uitrusting

Landwind heeft de CV9 beschikbaar in twee uitrustingniveaus, te weten Base en zeer complete Comfort. Alleen de Comfort uitvoering is beschikbaar met twee extra stoelen achterin, waardoor de Landwind CV9 een plaats in mag nemen in het aanbod van auto’s met meer dan 5 zitplaatsen. Voor het gemak is het beter aan te geven welke zaken allemaal standaard zijn in de Base en Comfort uitvoering: ABS en EBD (remkrachtverdeling), airbags vóór, parkeersensoren achter, mistlampen voor en achter, getint (privacy) glas, startblokkering en verder veel zaken die je normaliter op en in een auto verwacht.

De accessoires en opties die je verder in de Comfort uitvoering wél krijgt, maar die men uit de auto heeft gehaald om de Base uitvoering te creëren zijn onder andere: de semiautomatische airconditioning, de audio voorziening, midden armsteunen en opbergmogelijkheid op de tweede zitrij, het met leder beklede stuurwiel, tot zelfs de asbak met aansteker. Dus Base uitvoering is met recht een basis uitvoering, waarbij je in een auto komt te rijden die je terugbrengt tot de essentie: een vervoermiddel om je van A naar B (en terug) te brengen.

De derde zitrij is dus optioneel. De Chinezen hebben het systeem van de Opel Zafira nagebootst, en dus krijg je twee stoelen die weg kunnen klappen in de vloer. Eenmaal ingeklapt heb je een grote laadruimte met vlakke laadvloer tot je beschikking. De stoelen op de derde zitrij zijn niet bedoeld voor volwassen passagiers, zeker niet in combinatie met een lange rit. Voor de kinderen is het een prima oplossing. Naast de standaarduitvoeringen kun je de auto aankleden met accessoires en opties die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn. Denk aan 17” lichtmetalen velgen, lederen bekleding of ingebouwde navigatie van TomTom.

Techniek en motoren

De Landwind CV9 is 4,41 meter lang en 1,77 meter breed. Dat zijn formaten van een gemiddelde midi-MPV. De ruimte vind je ook binnenin. De CV9 is een ruime gezinsauto. De Landwind CV9 is verkrijgbaar met 2 krachtbronnen. Het zijn beide benzinemotoren, waarbij de één een combinatie met LPG betreft. Een dieselmotor is er niet. De CO2 uitstoot van de motoren voldoet niet aan de eisen om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel.
  • 1.6 benzinemotor, 97 pk, handgeschakeld
  • 1.6 Flex Fuel (benzine/LPG), 97 pk, handgeschakeld

Prijzen

De Landwind CV9 Base staat in de catalogus voor € 15.595,-. De Comfort uitvoering begint bij € 17.995,-. Je hebt dan een zeer complete auto met veel ruimte binnenin. Voor de versie met Flex Fuel (dus ook LPG) betaal je niets meer (dus ook € 15.995,-). Dat komt omdat Landwind het belastingvoordeel doorberekend in de consumentenprijs in jouw voordeel. De optie van twee extra zitplaatsen kost € 456,- meer.

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verplicht gebruik van de autogordel in auto en camperVerplicht gebruik van de autogordel in auto en camperWanneer is het dragen van de autogordel of veiligheidsgordel in de auto of camper verplicht? De verplichting tot het dra…
Hoe ontstaat het weerAls de zon aan een blauwe hemel staat, vinden we het fijn weer. Zelfs als er een paar wolkjes te zien zijn, vinden we he…
Nieuwe auto: Qoros 3 Sedan (2013)Het Chinese automerk Qoros presenteert begin 2013 zichzelf én drie auto’s tijdens een presentatie in München, Duitsland…
Gordels dragen - regelsGordels dragen - regelsVoor het dragen van gordels zijn verschillende regels. Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels strenger geworden. Iedereen moet…
Bronnen en referenties
  • Landwind.nl
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Landwind CV9 (6 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!