InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford S-Max (7 zitplaatsen)

Ford S-Max (7 zitplaatsen)

Ford S-Max (7 zitplaatsen) In 2006 introduceert Ford een nieuw model in haar assortiment. Een monovolume, een MPV, maar net even anders dan de gangbare modellen: de Ford S-Max. De S-Max oogt breed, sportief, ruim. En dat is precies de bedoeling. Deze midi-MPV biedt plaats aan 7 personen, en is ook gewoon een sportieve auto.

Ford S-Max

In 2006 komt Ford met een nieuwe MPV. Deze heet de Ford S-Max. De auto met optioneel 7 zitplaatsen moet de plek innemen waar andere merken een midi-MPV hebben in het gamma: tussen de full-size MPV en de sedans en stationwagons. Ford heeft al een grote full-size MPV: de Ford Galaxy. Een kleinere variant is er ook: de Ford C-Max. Daar komt de S-Max tussen.

De Ford S-Max wordt gebouwd op hetzelfde platform als de Ford Galaxy. Dit is het platform van de Ford Mondeo (Wagon) maar ook bijvoorbeeld de Volvo S80 gebruikte dezelfde bodem. Maar verder scheiden de wegen van beide modellen zich daar. Men oogt met de S-Max op het publiek dat op zoek is naar een ruime personenwagen, met optioneel 7 zitplaatsen. Maar die zitplaatsen zijn niet altijd nodig en als ze niet nodig zijn, dan wil men deze kunnen laten verdwijnen. De auto moet niet per sé de uitstraling hebben van een grote MPV (een ‘familiebus’). Wellicht is de auto ook deels als zakenauto nodig, en men stelt daarom eisen aan goed en sportief weg- en rijgedrag zoals dat bij een personenauto, en dus niet als bij een MPV hoort. En dit publiek is duidelijk niet het publiek dat kiest voor de ruimte en mogelijkheden die de Galaxy biedt.

De Ford S-Max is 4,80 meter lang en 1,90 meter breed. Het is daarmee zeker geen kleintje. De ruimte vindt je overigens wel binnen weer terug: ruime zitplaatsen vóór en op de tweede zitrij. Optioneel is daar een derde zitrij aan toe te voegen. Zoals bij veel midi-MPV’s zijn deze zitplaatsen ideaal voor gezinnen met kinderen. De kinderen kunnen prima op de derde zitrij vertoeven, ook voor de wat langere ritten. Voor een volwassen passagier is dat een hele opgave. Verder is de S-Max de veiligste auto in zijn klasse. Dit komt mede door de vier A-stijlen die veel bescherming bieden.

Uitrusting

Standaard biedt Ford de S-Max aan in drie uitrustingniveaus:
  • Trend Business
  • Titanium
  • S-Edition

De Trend Business heeft 16” stalen velgen, automatisch inschakelende dimlichten, bediening van audio en boordcomputer op stuurwiel, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, Dual Zone automatische airconditioning, uitgebreide audio, ABS, ESP en elektronische remassistentie, airbags, mistlampen vóór en nog veel meer. Wil je het meer uitgebreide pakket, dan is er de Titanium met ondermeer 17” lichtmetalen velgen, chroom accenten en sportieve voorstoelen. De meest uitgebreide uitvoering is de S-Edition met onder andere: 18” lichtmetalen velgen, achterspoiler, lederen bekleding, Bi-Xenon verlichting, getint glas, side skirts en meer opties en accessoires die het sportieve uiterlijk van de auto accentueren. Daarnaast kun je zelf uit het enorme aanbod aan opties en accessoires jouw S-Max aankleden tegen meerprijs.

Motoren

Op het gebied van de motoren kun je kiezen uit meerdere benzine- en dieselmotoren. Veel motoren zijn optioneel verkrijgbaar met de Powershift dubbele koppeling. Opmerkelijk is ook de zeer krachtige en sportieve 2.0 lieter Ecoboost motor met maar liefst 240 pk. Dat is voor een standaard gezinsauto zeer veel vermogen. Daarmee benadrukt Ford nogmaals dat de S-Max een andere doelgroep heeft dan de grotere Ford Galaxy.
  • 1.6 liter Ecoboost benzinemotor, 160 pk, handgeschakeld
  • 2.0 liter Ecoboost benzinemotor, 203 pk, handgeschakeld (Powershift optioneel)
  • 1.6 liter TDCI dieselmotor, 115 pk, handgeschakeld
  • 2.0 liter TDCI dieselmotor, 140 pk, handgeschakeld (Powershift optioneel)

Prijzen

De Ford S-Max is al verkrijgbaar vanaf € 34.895,- De prijzen lopen op tot € 52.955,-. Dan heb je wel de meest complete uitvoering, met lederen bekleding en de eerder genoemde motor met 240 pk! Alle uitvoeringen van de Ford S-Max vallen in de 25% bijtelling categorie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ford.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Ford S-Max (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 15-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!