InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Honda, auto uit Japan

Honda, auto uit Japan

Honda, auto uit Japan In 1948 wordt door Soichiro Honda het gelijknamige autobedrijf opgericht. De Honda Civic komt in 1972 op de markt en blijkt een geweldig succesvolle auto te zijn, vooral in Amerika. Nu bijna 60 jaar later zijn er al meer dan 50.000.000 auto’s uit de Hondafabrieken gereden. Voor het jaar 2011 staat de eerste Honda hybride op de agenda.

Algemeen

In 1906 wordt in het Japanse Hamamatsu, Soichiro Honda geboren. Wanneer hij 8 jaar oud is, ziet hij voor de allereerste keer een auto. Hij neemt zich voor dat als hij oud genoeg is, hij zelf een auto wil bezitten. Beter nog hij neemt zich voor zelf een auto te bouwen.

Zodra hij vijftien jaar is verlaat hij vroegtijdig zijn opleiding en gaat als leerling werken in een werkplaats in Tokio. Op 21 jarige leeftijd opent hij een filiaal in zijn geboortedorp, waar hij zich ontwikkeld tot een succesvol zakenman annex ontwikkelaar. Aangezien hij heel goed doorheeft dat hij een flinke dosis theoretische kennis mist, begint hij een opleiding op de Technische Hogeschool van Hamamatsu.

Gedurende twee jaar schoolopleiding is zijn slechtlopende zuigerverenfabriek een goedlopend bedrijf geworden, maar dan begint de Tweede Wereldoorlog.

In 2007 is Honda samen met Toyota één van de twee laatste onafhankelijke auto- en motorenproducenten van Japan.

De geschiedenis van Honda

  • In 1948 richt Soichiro in Tokio het bedrijf Honda Motor Co, Ltd op. Het bedrijf richt zich op de productie van volledige motorfietsen. Het Type A en B wordt gemaakt, hiermee behaalt Honda meer dan 60% van het marktaandeel in Japan.
  • In 1959 wordt American Honda Motor Co Inc. opgericht, met name om de wereldmarkt te kunnen betreden.
  • In 1962 wordt de eerste Europese productievestiging geopend in België.
  • In 1963 rollen in Japan de modellen T360 en S500 van de band. Het eerste model is een bedrijfswagen, de laatste een sportmodel waarvan binnen jaar ruim 1.300 wagens werden gemaakt.
  • In 1964 wordt de S500 wordt door een model met een grotere motor vervangen.
  • In 1967 wordt de Honda N360 geïntroduceerd
  • In 1969 werd in Taiwan de Honda N600 en de Honda TN600 gemaakt.
  • In 1972 komt de Honda Civic op de markt, het kleine zuinige bolletje. In Amerika werd dit model de “no-nonsense car”.
  • In 1976 rolt de Honda Accord de fabriek uit. Deze wagen wordt onder andere in Ohio geproduceerd. Honda was de eerste die ging produceren in Amerika.
  • In 1981 is Honda de eerste die een boordnavigatiesysteem ontwikkelde, de “Electro Gryo-Cator”.
  • In 1989 schaart Soichiro Honda zich in de Automotive Hall of Fame, waar inmiddels Daimler, Benz en Ford al toe behoren.
  • In 1990 wordt de NSX geïntroduceerd, een sportwagen met aluminiumcarrosserie.
  • In 1991 overlijdt Soichiro Honda aan een leverziekte.
  • In 1995 is de presentatie van de CR-V
  • In 2001 komt de Honda Jazz op de Europese markt
  • In 2003 bereikt Honda een productieaantal van 50.000.000 auto’s, waarvan ongeveer 15.000.000 Honda Civic’s.

Honda in de racesport

De oprichter van het automerk Honda vond de racewereld het ideale podium om de kwaliteit van de Honda te bewijzen. Zelf heeft hij in Japan het snelheidsrecord twintig jaar lang in handen gehad. Honda racet mee in de Formule 2 en maakt in 1964 zelfs de overstap naar de Formule 1, waar in 1965 de eerste overwinning wordt behaald met de Honda RA 272.

In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw reed het team van McLaren en Williams met Honda-motoren. Enkele coureurs uit die tijd en teams waren onder andere:
  • Nelson Piquet
  • Nigel Mansel
  • Alain Prost
  • Ayrton Senna

In 1999 testte de Hollandse Jos Verstappen een Honda formule 1 wagen.
In 2006 maakt Honda zijn rentree in de formule 1, voor 2007 zijn Jenson Button en Rubens Barrichello de coureurs.

Honda anno 2007

De Honds S gaat de verkoop in, ook dit is een Civic. De auto wordt in twee motorvarianten geproduceerd, een benzine en diesel. Het standaard model heeft onder andere Vehicle Stability Assist (VSA), airconditioning en afstandsbedienbare autoradio. Het luxe type heeft onder andere cruise control en verwarmde voorstoelen.

Op de Tokyo Motor Show is een concept car gepresenteerd, een voorbode voor een nieuwe compacte coupé, een spirituele opvolger van de CRX, de CR-Z.

Honda in de toekomst

In 2008 zal hoogstwaarschijnlijk de nieuwe Honda Jazz worden geproduceerd. Er wordt gehoopt op een nieuwe Nederlandse doorbraak, de 2e generatie van dit model is een stuk vlotter. De Jazz wordt in alle opzichten een wat grotere auto. De kofferbakruimte, de bredere wielbasis en spoorbreedte. Het stuur van dit model is in diepte als hoogte verstelbaar.

In 2011 zal de opvolger van de CRX in de showroom staan, maar dan wel als een hybride wagen.
Gerelateerde artikelen
De historie van HondaDe historie van HondaOp 24 september 1948 richtte de Japanner Soichiro Honda het bedrijf Honda (voluit Honda Giken Kogyo Kabushika) op. Het b…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelasting op schone auto's: auto’s die schoner rijden dan anderen kunnen in de toekomst op steun van de Nederlandse rege…
Moderne auto specificatiesModerne auto specificatiesTegenwoordig hebben auto's zeer moderne en erg handige specificaties. Deze specificaties zorgen voor meer gemak en veili…
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…

Reageer op het artikel "Honda, auto uit Japan"

Reactie

R. de Wit, 11-11-2010 10:25 #1
Hallo, ik mis vooral het feit dat Honda altijd bijzondere, zeer zuinige en zeer krachtige motoren heeft ontwikkeld. Zo kwamen ze begin jaren 90 met de VTEC motor met variabele kleptiming en DOHC, b.v. een 1600 voor de civics met 160PK die in 7 seconde op de 100 zit en vlot doortrekt tot 220KM/h. En de zuinige versie rijdt gemiddeld 1:17, ongekend voor een 5 deurs gezinsauto van redelijke afmetingen, en zelfs vandaag de dag nog niet geevenaard (zonder hybride techniek). Honda kwam in 2004 als eerste met een hybride met een verbruik van 1:20. Daarnaast maakt honda Corp meer andere apparaten dan auto's, zoals maaiers, buitenboortmotoren en natuurlijk de motorfitesen.

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 14-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!