InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > MG, auto na Morris Garages

MG, auto na Morris Garages

In 1968 fuseert MG met British Lelyand. Hiermee komt een einde aan de zelfstandigheid van MG, Morris Garages. Enkele jaren later gaat Leyland over in de Rover Groep die in 2005 failliet gaat. Nog geen 2 maanden later is het bedrijf in handen van de Chinese NAC, die de MG weer nieuw leven in gaat blazen.

Algemeen

In 1913 richt William Morris zijn bedrijf op Morris Garage, oftewel MG. Hij haalt aan het begin van de jaren ´20 Cecil Kimbel binnen. Cecil brengt al vrij snel een aantal wijzigingen aan in de ontwerpen van de auto´s.

Vooral in de jaren na de Eerste Wereldoorlog blijkt MG enorm populair, maar daarna loopt alles veel stroever en moeilijker. Na de Tweede Wereldoorlog komt de export op gang en veranderen de modellen steeds meer richting sportwagen.

In 1963 sterft William Morris op 86 jarige leeftijd. Hij heeft niet hoeven meemaken dat zijn bedrijf 5 jaar later zal fuseren met British Leyland.

MG na de fusie met British leyland

In de jaren tot 1990 waren de auto’s eigenlijk herlabelde en getunede Maestro’s, Montego’s en Metro’s. In 1980, de productie in Abingdon wordt gestaakt.

  • 1986, British Leyland gaat over in de Rover Groep
  • 1988, British Aerospace verkrijgt het eigendom van MG
  • 1991, het begin van de sportieve versies van Rover en Austin wordt op de markt gebracht onder de naam MG. Toch komt er een eigen sportwagen, gebaseerd op de MGB roadster bodyshell, namelijk de MG RV8, welke in 1992 uit komt
  • 1994, BMW neem het eigendom van MG over
  • 1995, de MGF wordt gepresenteerd, een cabrio sportscar. Een succes en terugkeer van MG.
  • 2000, MG komt weer terug bij de MG Rover Groep
  • 2000, MG X10 wordt op de markt gebracht, een sportieve versie van de Rover 75
  • 2002, de opvolger van MGF is de MGFT, een cabriolet die de best verkopende wagen in zijn segment is. Het is een wagen met portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm, airbags, ABS en nog veel meer.
  • 2003, een speciale uitgaven van de MGFT, de Brooklands komt uit.
  • 2005, op 7 april gaat Rover failliet en het doek voor MG valt.

MG na het faillissement

Het bedrijf Nanjing Automobile Corporation (NAC) die onder andere de Soyat modellen bouwde (in licentie gebouwde Seat’s) werd op 22 juli 2005 de eigenaar van de merknamen, productielijnen en alle apparatuur uit de ontwikkelinglaboratoria.

MG anno 2007

  • In maart is de productie herstart van de MG TF en MG 7, beter bekend als de MG ZT. De bedoeling is om voor het binnen- en buitenland te gaan produceren, in totaal 200.000 stuks. De auto’s zullen weinig van hun voorgangers verschillen, de Britse vlag siert nog steeds het koetswerk.
  • In juni rolt in Longbridge de MGTF weer uit de fabriek. NAC heeft de open tweezitter opgestart.
  • In juli heeft het Chinese bedrijf Shanghai Automotive Industry Corp. aangekondigd te willen fuseren met de NAC. Beide bedrijven zouden reeds een intentieverklaring hebben getekend.
  • In september is officieel de MG 7 gepresenteerd, geleverd in 3 verschillende uitvoeringen. De auto is te koop in China voor ongeveer 12.600 engels pond tot 23.000 pond afhankelijk van het type. De prijzen voor onder andere Europa zijn nog niet bekend.

MG 2008

In het begin van 2008 zal de MGTF in de showrooms staan in Spanje. Deze auto wordt gebouwd in China en niet in Engeland, waar alleen rechtsgestuurde auto’s worden gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Landrover, auto uit EngelandLandrover, auto uit EngelandDe broers Wilks ontwikkelde in 1948 de eerste Land Rover, een variatie op de jeep maar dan met meer mogelijkheden. Inmid…
SEAT, auto uit SpanjeSinds 1953 bestaat het automerk SEAT, al had het een samenwerkingsovereenkomst met het Italiaanse Fiat. Pas in 1980 gaat…
De historie van Land RoverDe historie van Land RoverHet Engelse Land Rover begon ooit met een model dat een kloon was van de Amerikaanse Jeep Willys. Tegenwoordig is Land R…
MG, auto van Morris GaragesIn 1913 wordt in Engeland een bedrijf opgericht door William Morris. Hij noemt zijn bedrijf Morris Garages (MG). Eigenli…
Triumph, auto uit EngelandTriumph, auto uit EngelandEen merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984…

Reageer op het artikel "MG, auto na Morris Garages"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 10-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!