InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > MG, auto van Morris Garages

MG, auto van Morris Garages

In 1913 wordt in Engeland een bedrijf opgericht door William Morris. Hij noemt zijn bedrijf Morris Garages (MG). Eigenlijk is deze auto bekend als een sportwagen, maar dat is het niet altijd geweest. Vooral in de jaren na de Eerste Wereldoorlog was deze auto mateloos populair.

Algemeen

MG is een afkorting van Morris Garages. Het bedrijf was in eerste instantie een dealer voor de automobielen van Morris, en in eigendom van William Morris de latere Lord Nuffield. In 1934 kreeg hij de titel Baron en vier jaar later werd hij graaf. Hij koos de naam naar het dorp in Oxford waar hij woonde.

William Morris is geboren in 1877, heeft onderwijs gevolgd tot hij 15 was, daarna ging hij werken als fietsenmaker in Oxford. Later werd hij onderhoudsmonteur voor motoren en daarna auto’s. Hij behoorde tot één van de eerste Britse ondernemers die methoden introduceerde voor de massa productie.

Geschiedenis tot de jaren ‘40

  • 1913, Morris Garages wordt opgericht en eigenlijk verschijnt dit jaar al de eerste Morris, de Morris Oxford of 1913
  • 1919, het bedrijf wordt omgedoopt in Morris Motors Ltd
  • 1921, Cecil Kimber wordt aangesteld als General Manager. Deze liefhebber van sportwagens en speciale ontwerpen, begon met onder andere het verlagen van het chassis en aanbrengen van een meer sportieve carrosserie.
  • 1924, de firma Carbodies in Coventry wordt door Kimber opgericht. Hier wordt de productie van zowel twee- als vierpersoons auto’s (op basis van de Morris) opgezet. De auto’s werden onder de naam MG verkocht. Onder andere MG Special four-seater Sports. Ook in dit jaar werd het achthoekige logo in gebruik genomen.
  • 1927, de productie gaat over naar een nieuwe fabriek, mede door het succes van de MG Midget, gebaseerd op de Morris Minor.
  • 1928, MG wordt officieel afgesplitst van Morris Garages. De MG 18/80 wordt gepresenteerd, leverbaar ook in een open uitvoering.
  • 1929, er wordt verhuisd naar Abindon vlakbij Oxford. Het bedrijf wordt hernoemt naar de MG Car Company

Tijdens het begin van de jaren ’30 werd de naam van MG gezien als een synoniem met “sports car”. De wagens van dit merk werden in succesvolle races gepromoot. In 1935 verkocht de oprichter, William (reeds 58 jaar oud) zijn privé bedrijven aan Morris Motors.

MG vanaf 1940 tot de fusie

  • 1941, de Abingdon fabriek begint zonder Cecil Kimber aan het ombouwen voor de oorlogsproductie. Cecil had moeite met het aanpassen van de noodzakelijke procedures. Cecil komt in 1945 te overlijden.
  • 1941, de MG sportwagen TC komt tot 1950 in productie (in totaal zullen er bijna 10.000 exemplaren worden geproduceerd, welke voornamelijk voor de export zullen zijn).
  • 1947, de MG Y sedan wordt geïntroduceerd
  • 1950, er komt een opvolger van de TC, namelijk de TD. Toch waren de liefhebbers ontdaan dat de traditionele spaakwielen waren vervangen door schijfwielen. Toch werd dit model een enorm succes. Bijna 30.000 auto’s rolde de fabriek uit, waarvan er ongeveer 24.000 naar Amerika gingen.
  • 1953, de opvolger van de TD is de TF, een zwaardere auto dan zijn kleine broertje, maar met slechtere prestaties. Door een jaar later de motorinhoud te vergroten probeerde MG een beter verkoopbare auto te maken. Helaas waren er in 1955 nog geen 10.000 auto’s verkocht. De productie werd gestaakt.
  • 1955, de MG A wordt gepresenteerd, het zal het meest succesvolle model van MG worden. De tweezits roadster had een motor van 1489 cc en kon een topsnelheid behalen van bijna 160 km p/u. De wagen werd standaard geleverd op stalen schijfwielen, draadspaakwielen konden als extra worden geleverd. De auto is geproduceerd tot 1962, toen waren er ruim 100.000 auto’s verkocht.
  • 1956, de krachtigere versie van de MG A komt op de markt, namelijk de MG A TwinCam. Deze auto had een motorinhoud van 1588 cc, en kon 20 km harder rijden dan de MG A.
  • 1963, William Morris overlijdt
  • 1968, MG gaat een fusie aan met British Leyland, dit betekende het einde van een zelfstandige MG.
Gerelateerde artikelen
MG, auto na Morris GaragesIn 1968 fuseert MG met British Lelyand. Hiermee komt een einde aan de zelfstandigheid van MG, Morris Garages. Enkele jar…
Philip Morris International IncPhilip Morris International IncPhilip Morris is een bekend merk wanneer het komt op tabaksproducten. Dit grote en onafhankelijke bedrijf staat in de to…
De Arts & Crafts: van Henry Cole naar William MorrisDe Arts & Crafts: van Henry Cole naar William MorrisAls reactie op de mindere kwaliteit van de door de industriële revolutie beïnvloede kunst, welke sterk duidelijk werd in…
recensieFilmverslag I love you Phillip MorrisDit een filmverslag van de film 'I love you Phillip Morris' met bekende acteur Jim Carrey. Dit artikel kan nuttig zijn v…
Arts-and-craftsbeweging reactie op industriële revolutieArts-and-craftsbeweging reactie op industriële revolutieDe arts-and-craftsbeweging was een beweging in de laatste helft van de negentiende eeuw. Verantwoordelijk voor de bewegi…

Reageer op het artikel "MG, auto van Morris Garages"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 10-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!