InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hyundai i40 Crosswagon en Sedan

Hyundai i40 Crosswagon en Sedan

Hyundai i40 Crosswagon en Sedan In mei 2011 toonde het Koreaanse automerk Hyundai op de autoshow te Barcelona haar i40 Sedan. Deze auto moet samen met de i40 Crosswagon de troef van de Koreanen zijn in het zakelijke segment. In dit segment heeft men concurrentie van onder meer de Ford Mondeo, Peugeot 508, Volkswagen Passat en de ijzersterke Opel Insignia. De Hyundai i40 moet de Sonata doen vergeten.

Hyundai i40 en de concurrentie in het D-segment

Vanaf mei 2011 heeft het Koreaanse automerk Hyundai met de i40 Sedan en Crosswagon twee auto’s beschikbaar in het segment dat met name door de zakelijke rijder wordt afgenomen. Het betreft het D-segment. In hetzelfde segment hebben de Koreanen stevige concurrentie van inmiddels gevestigde namen als de Ford Mondeo, de Volkswagen Passat, en van nieuwkomers als de Opel Insignia en de Peugeot 508. De Hyuandai i40 modellen hebben echter een heel groot voordeel ten opzichte van de concurrentie: de prijs! De Hyundai i40 is namelijk al verkrijgbaar vanaf €23.995.

Verschillen Sedan en Crosswagon

De Hyundai i40 Sedan meet 4,74 meter en is daarmee slechts 3 centimeters korter dan de i40 Crosswagon. Beide wagens staan op dezelfde bodemplaat. De wielbasis is 2,77 meter. Zowel de Sedan als Crosswagon is 1,82 meter breed en 1,47 meter hoog. Waar zit dan wel het verschil, naast het uiterlijk aan de achterzijde? Juist daar, aan die achterzijde. De bagageruimte van de Crosswagon is groter dan die van de Sedan: respectievelijk ruim 550 liter tegen ruim 500 liter. En dat laatste aantal liters is bijzonder veel voor een sedan.

Technisch verschillen beide wagens niet veel van elkaar. Motorisch zijn er de 1.6- en 2.0-liter direct ingespoten GDI-benzinemotoren. Deze motoren leveren respectievelijk 135 pk en 177 pk. Naast de benzinemotoren zijn er ook twee CRDI-dieselmotoren met beide een inhoud van 1,7 liter. De ene diesel levert 115 pk en de andere 136 pk. Interessant voor de zakelijke gebruiker. De uitstoot van de 1.6 benzinemotor en van de 1.7/115 pk dieselmotor is dermate laag, dat deze in de 20% bijtelling categorie vallen (op basis van huidig belastingstelsel). De Hyundai i40 heeft aandrijving op de voorwielen. De motoren leveren genoeg vermogen om de auto van bijna 1.500 kilo vlot door het verkeer te laten rijden. Tevens heeft de i40 voldoende trekkracht.

Uitrusting

De Hyundai i40 kan in vier uitrustingsniveaus worden geleverd:
  • i-Drive
  • i-Motion
  • i-Vision
  • i-Catcher

Standaard beschikken de auto’s over onder meer een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een boordcomputer, cruise controle, airconditioning, stabiliteitssysteem, zeven airbags, een radio/cd-speler, elektrische handrem, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een lichtsensor. Dat is een redelijk uitgebreide aankleding wat verder naar wens van de klant wordt aangevuld afhankelijk van de keuze in uitrustingsniveau.

Verwachtingen

De Hyundai i40 Sedan zal vanaf eind 2011 verkrijgbaar zijn bij de dealers. Men verwacht in het eerste jaar 60.000 exemplaren te verkopen, waarbij men vermoedt dat het merendeel van de kopers zal kiezen voor de aantrekkelijk gelijnde Crosswagon.

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autoweek.nl
  • Autovisie.nl
  • Hyundai.nl

Reageer op het artikel "Hyundai i40 Crosswagon en Sedan"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 30-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!