InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen, de Jetta

Volkswagen, de Jetta

Volkswagen, de Jetta De Volkswagen Jetta was een populaire auto in de jaren ’80 in Nederland. Dit model kreeg in 1991 een opvolger, de Vento en daarna de Bora. Inmiddels is de Bora aan een opvolger toe en Volkswagen heeft besloten om de Jetta, die al die jaren gewoon Jetta is gebleven, weer in Europa en Nederland op de markt te brengen. Het betreft wel een luxere uitvoering als ruim 20 jaar geleden.

Algemeen

In Europa werd de Volkswagen Golf uitgebracht met een kont. De wagen heette niet de Volkswagen Golf sedan, maar werd uitgebracht onder de naam Volkswagen Jetta. In Europa kwam de Vento als opvolger van de Jetta en de Vento werd weer opgevolgd door de Bora.

In Amerika echter bleef de volkswagen Jetta echter op de markt en is nog steeds een begrip, er worden nog steeds veel auto’s geproduceerd. In Mexico wordt deze wagen geproduceerd, en gaat zijn 5e generatie in. De Volkswagen Jetta zal opnieuw in Nederland geïntroduceerd worden.

De geschiedenis van de Jetta

  • In 1979 wordt het eerste model Jetta, MK I voor het eerste geshowd op de Frankfurt Auto Show. Vanaf september dat jaar werd de auto in productie genomen in Wolfsburg Duitsland, de productie van dit model stopte in 1984. De eerste Jetta had in Mexico de naam Volkswagen Atlantic en in Zuid Afrika de Volkswagen Fox. De wagen was een ontwerp van Giorgette Giugiaro.
  • In 1984 komt de opvolger, de MK II op de markt, welke tot 1992 in productie blijft. Dit was één van de eerste modellen die Volkswagen in China bouwde, in joint venture met First Auto Works. De auto wordt zowel als coupe als sedan gebouwd. In 1990 krijgt het model grotere bumpers en kwam een nieuw radiatorrooster. De wagen verdwijnt, qua naam, in 1991, want de Vento wordt de opvolger in zowel Europa als Zuid Amerika.
  • In 2004 wordt de vierdeurs sedan gepresenteerd op de autoshow in Los Angeles. De wagen wordt gemaakt in Mexico.

De nieuwe Jetta

In 2005 is de nieuwe Jetta, als opvolger van de Bora in de Nederlands showrooms te zien. De basismotor is een 102 pk sterke 1,6 liter achtklepmotor. De koplamp units zijn gelijk aan die van de Golf, maar de grille en bumper zijn beduidend verschillend. Net als bij de Volkswagen Passat heeft ook de Jetta veel chroom.
In vergelijk met de Bora is de nieuwe Jetta bijna 18 cm langer, bijna 5 cm breder en ruim 1 cm hoger. De kofferbak heeft een inhoud van 527 liter, de gehele wagen doet denken aan de jongste versie van een middenklasser als de Passat. De stoelen zijn een stuk comfortabeler dan zijn voorgangers, berekend op een lange ontspannen reis.

De auto oogt alsof hij gegoten is uit één stuk. Vooral de stevige carrosserie heeft veel aandacht gehad. Na vele duizenden kilometers ligt de wagen nog steeds stevig op de weg. De innovatieve achteras zorgt voor optimaal comfort door de automatische correctie van de langs- en dwarskrachten.

De Jetta is onder andere leverbaar in de uitvoeringen:
  • Trendline
  • Sportline
  • Comfortline

Leuk om te weten

  • De Jetta is de oudste, nog rondrijdende diesel van Amerika met het hoogste aantal mijlen op de teller. De bewuste auto is een Jetta TD uit 1986, met een tellerstand van bijna 563.000 mijl en dat is gelijk aan bijna 906.000 km. Uit een onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety is naar voren gekomen dat de Jetta de auto is die het beste beveiligd is tegen een flankaanrijding. In elke geteste categorie kwamen uitstekende prestaties naar voren.
Gerelateerde artikelen
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Volkswagen GroepVolkswagen GroepVolkswagen Groep is een Duitse autofabrikant die beursgenoteerd is aan de Frankfurt beurs. Het is de grootste autofabrik…
De Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco heeft vanaf het begin af aan een grote schare liefhebbers gekend. Juist vanwege deze reden is de…
Top 10 meest gestolen auto's in NederlandTop 10 meest gestolen auto's in NederlandIn 2012 werden er 11.733 auto's gestolen. De Volkswagen Golf had de twijfelachtige eer om deze lijst als koploper aan te…

Reageer op het artikel "Volkswagen, de Jetta"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 08-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!