InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Mercedes-Benz A-klasse (2012)

Nieuwe Mercedes-Benz A-klasse (2012)

Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft de stekker getrokken uit haar A-klasse … dat wil zeggen uit het voormalige model. De nieuwe A-klasse van Mercedes-Benz is een compleet nieuwe auto. Alleen de typenaam doet nog herinneren aan zijn voorganger. Je mag het direct plaatsen in het rijtje premium auto’s in het C-segment. De A-klasse van de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft de gemoederen altijd bezig gehouden: je vond het een praktische auto, net even anders, of je vond het helemaal niets. De groep die het laatste ervan vonden, was vanaf begin aan groter. Men vond de A-klasse niet passen bij het merk.

Oude A-klasse

Het idee van een kleine Mercedes-Benz ontstond begin jaren ’90. Men had toentertijd de Mercedes 190 als kleinste model, maar andere merken als Volkswagen timmerden flink aan de weg. Men wilde bij Mercedes-Benz een nieuwe, compacte wagen aan het gamma toevoegen om marktaandeel veilig te stellen. De Mercedes-Benz A-klasse werd in 1997 geïntroduceerd. Niet geheel vlekkeloos: bij de Elandtest, waarbij op snelheid in één keer het stuur wordt omgegooid, sloeg de auto om. Bij Mercedes-Benz was dit paniek in de tent, daar het merk op gebied van veiligheid natuurlijk een goede naam heeft hoog te houden. De auto werd aangepast (ESP) en daarmee was het euvel verholpen. De oude A-klasse meet slechts 3,90 meter in lengte. Opvallend is de dubbele bodem van de auto: voorbereid op een toekomstige elektro- of zelf waterstofaandrijving. Daar is het nimmer van gekomen (althans niet verder dan testwagens). De dubbele bodem biedt wel extra bescherming: bij een frontale aanrijding schiet het motorblok onder de passagiers door. Tevens wordt de hogere instap die ontstaat door de dubbele bodem door voornamelijk oudere rijders als prettig ervaren. In 2004 is een tweede generatie A-klasse ingevoerd: uiterlijk werd de wagen aangepast aan de generatie wagens van Mercedes-Benz en er kwam ook de B-klasse: de grotere broer van de A-klasse. Hij past in het MPV-segment.

Nieuwe A-klasse

De nieuwe A-klasse van Mercedes-Benz is een geheel nieuwe wagen. Men is afgestapt van het model van een kleine MPV. De wagen is aanzienlijk lager. Men gaat met de A-klasse duidelijk de strijd aan met direct concurrenten als BMW, Audi en Volvo (zie concurrentie). Men heeft bij het design het grote voordeel gehad, dat men met een blanco vel tekenpapier kon beginnen. En dat is te zien. De nieuwe A-klasse oogt sportief, om ook een jonger publiek te trekken. Het interieur lijkt van de hoger geklasseerde B-klasse te komen. En dat is eerder een upgrade voor de A-klasse dan een downgrade voor de B-klasse te noemen. Het afwerkingniveau en de gebruikte materialen zijn kwalitatief hoogstaand.

De nieuwe A-klasse zit vol nieuwe en bekende opties. Sommigen zijn standaard andere optioneel. Mercedes-Benz heeft hierbij het register volledig opengetrokken, en zelfs opties uit de duurderde modellen beschikbaar gemaakt. Denk aan Pre-Safe, Distronic Plus, grootlichtassistent, rijstrook- en dodehoek-signalering, Active Parking Assist en Linguatronic (spraakgestuurde systeem van Mercedes), Vermoeidheidsherkenning en Hill Start Assist.

Standaard wordt de A-klasse geleverd met een geïntegreerd multimediasysteem. Ben je in het bezit van een Apple iPhone dan kun je alle functies van de telefoon overzetten op dit audiosysteem. Hiervoor zijn de Digital DriveStyle App en Drive Kit Plus beschikbaar. Wil je helemaal uitpakken, dan zijn er afzonderlijke schermen beschikbaar waarop deze functie nog beter tot haar recht komt. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Er komen verschillende versies uit van de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse. Verschillende uitrustingsniveaus waarmee men ook verschillende doelgroepen aan wil spreken: van sportief tot luxe. Over sportief gesproken: er zijn zelfs plannen voor een AMG versie.

Het aanbod aan keuze in motoren is breed: van een 1.6 liter viercilinder (met 115 pk), een 2.0 liter variant (met 156 pk én 211 pk). Kies je liever voor een dieselmotor, dan is de keuze uit een 109 pk sterke krachtbron, een 2.0 liter motor (met 136 pk) of de 170 pk sterke diesel. Alle motoren hebben het start/stop systeem en turbocharging. Schakelen is met de hand (6 versnellingen) of met een automaat. Een vierwielaangedreven versie (4Matic bij Mercedes-Benz) is er (nog) niet, maar de wagen is er wel geschikt voor.

Concurrentie

Het premium automerk Mercedes-Benz heeft sinds jaar en dag in de merken als BMW, Audi en Volvo haar directe concurrenten. Zeker in het hogere segment, waar luxe en comfort een belangrijke rolspelen en geld wat minder, binden zijn al jarenlang de strijd met elkaar aan. Al deze merken dalen af in de segmenten en komen met meer compacte auto’s op de markt. Men wil wel de luxe en het comfort dat men koppelt aan het merk handhaven, maar dan in een kleinere wagen. De nieuwe A-klasse komt uit in het C-segment. De concurrentie komt ook uit in dit segment. Volvo heeft de V40, Audi heeft al heel lang de A3 op de markt en medio eind 2011 heeft BMW haar nieuwe generatie BMW1-serie gelanceerd.

De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse wordt in september 2012 bij de dealer verwacht.

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.autoweek.nl
  • www.autovisie.nl
  • www.autoblog.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Nieuwe Mercedes-Benz A-klasse (2012)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 09-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!