InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Seat Toledo (2012)

Nieuwe Seat Toledo (2012)

Het automerk Seat komt met de nieuwe Toledo. Het is inmiddels de vierde generatie Seat Toledo. Met de voorganger van deze nieuwe wagen stapte men qua ontwerp een andere weg in, maar deze weg vond niet veel aanhang onder het publiek. Nu keert men weer terug naar oorspronkelijke vormen. Seat laat de Toledo zien op de autosalon van Geneve in maart 2012.

Nieuwe Seat Toledo

Het automerk Seat komt met de nieuwe Toledo. Het is inmiddels de vierde generatie Seat Toledo. Na ruim 2 jaar van het toneel te zijn geweest, maakt de Toledo weer een comeback. Seat laat de Toledo zien op de autosalon van Geneve in maart 2012. Het ontwerp, in Geneve nog als concept te zien, lijkt nagenoeg klaar voor productie. Het zal dan ook niet lang duren na de autoshow dat de Seat Toledo verkrijgbaar is bij de dealer. Niet lang hierna zal ook de nieuwe generatie Seat Leon verkijgbaar zijn. Ook ditmaal mogen de Leon en Toledo weer als directe familie worden beschouwd.

De Seat Toledo zal een wielbasis hebben van 2,60 meter. De auto meet 4,48 meter in lengte en biedt ruim plaats aan vier tot vijf personen. Er kan 500 liter aan bagage worden meegenomen.

Eerdere generaties

Vanaf 1991 voert Seat de Toledo in haar gamma. De eerste Seat Toledo zag eruit als een sedan, maar de achterklep liet een verrassing zien. Bij het openen van de achterklep opende de achterklep inclusief de grote achterruit. Dit model is leverbaar geweest tot 1999. Tussentijds, in 1995 heeft de Toledo een opfrisbeurt gekregen. Het betreffen met name nieuwe en andere motoren, en de uitrusting van leverbare versies zijn aangepast.

De grote make-over was het model dat van 1999 tot 2004 leverbaar is geweest. Deze Seat Toledo stond eveneens model voor de zeer populaire Seat Leon (eerste generatie vanaf 2000). Ook ditmaal kregen alle Toledo’s meer krachtige motoren. Het principe van de grote achterklep bleef.

Vanaf 2005 tot en met 2009 is de derde generatie Seat Toledo verkrijgbaar. Ditmaal wijkt men af van de sedan-achtige vorm, en krijgt de Toledo meer de looks van zuster: de Seat Altea. Een hoog dak, en geen grote kofferruimte ditmaal. Het publiek omarmde deze Toledo niet en uiteindelijk is de wagen in 2009 van de markt gehaald. De plek is ingenomen door een andere sedan uit de Seat familie: de Exeo. Deze wagen is een afgeleide van de (oude) Audi A4 en slaat aan bij het publiek: zowel als sedan en stationwagon.

Volkswagen Groep

Als bekend maakt Seat onderdeel uit van de Volkswagen Groep. Het schaalvoordeel dat men hiermee bereikt is in de praktijk al bewezen. Men maakt gebruik van dezelfde platformen en onderdelen voor verschillende merken binnen de groep. Neem bijvoorbeeld de introductie in 2011 van de Volkswagen Up!, de Seat Mii en de Skoda Citigo. Deze drieling delen bijzonder veel, en toch weet Volkswagen Groep alle wagens een eigen smoel te geven.

De nieuwe Seat Toledo deelt ook onderdelen en zelfs ontwerp van andere merken en wagens binnen de groep. Zo is er op menig forum een actieve discussie te vinden over de gelijkenissen met de Volkswagen Jetta en de te verwachten Skoda Rapid (eind 2012). Niet verwonderlijk dus.

Nieuwe slogan Seat

Vanaf medio december 2011 heeft Seat afstand gedaan van hun jarenlang gebruikte slogan: Auto Emocion. Er blijkt onder het publiek eigenlijk vrij weinig binding te zijn met deze slogan. Waar staat het voor, wat bedoelt men eigenlijk met Auto Emocion? De nieuwe slogan is: De nieuwe slogan van Seat wordt ‘Enjoyneering’, vertelt Seat-baas James Muir in de Engelse pers “Die blijft als de mensen ‘m snappen. Het beschrijft precies waarmee we bezig zijn en het is beter dan wat we hadden.”

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.seat.nl
  • www.telegraaf.nl
  • www.autoweek.nl

Reageer op het artikel "Nieuwe Seat Toledo (2012)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 05-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!