InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Cadillac, auto uit Amerika

Cadillac, auto uit Amerika

Cadillac, auto uit Amerika In 1902 wordt de eerste Cadillac ontworpen door Henry Martyn Leland. Dat een kleine 50 jaar later de modellen van dit merk nog steeds populair zijn kon hij waarschijnlijk alleen maar van dromen. Leland heeft helaas nooit mogen meemaken dat “The king of Rock and Roll” één van zijn grootste fans en afnemers zou gaan worden.

Algemeen

Henry Martyn Leland werd geboren op 16 februari 1843 in Detroit Amerika. Hij was een machinemaker, uitvinder, ondernemer en natuurlijk ook een ingenieur. Henry ontwikkelde in 1902 een auto die de naam Cadillac kreeg. Dit was een ode aan de stichter van Detroit, Michigan, de heer Antoine Laumet de LaMothe, Sieur de Cadillac. De ontdekkingsreiziger leefde van 1658 tot 1730. Op het moment dat Leland zijn auto ontwikkeld had, bestond Detroit 200 jaar.

Cadillac HP10 uit 1902 / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Cadillac HP10 uit 1902 / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Geschiedenis van de Cadillac

  • 1890; Leland richt het bedrijf Leland, Faulconer and Norton, samen met twee partners op. Dit was een bedrijfje dat speciale machines produceerde, alsmede in een later tijdstip benzinemotoren voor onder andere Ranson Olds (het latere Oldsmobile)
  • 1899; de Detroit Automobile Company wordt door Leland opgericht.
  • 1900; het bedrijf gaat na productie van enkele auto´s alweer failliet
  • 1902; Leland ontwierp de eerste Cadillac, de 10 HP werd op de autosalon van New York geïntroduceerd. In één week tijd had Henry Martyn Leland ruim 2.000 bestellingen voor deze auto binnen. Cadillac was de eerste van alle Amerikaanse autobouwers die ooit de Dewar Trophy won.
  • 1909; Leland verkoopt zijn bedrijf aan General Motors.
  • 1911; Cadillac komt als eerst met een auto die een ingebouwd elektrisch systeem met geïntegreerde starter heeft.
  • 1928; Cadillac is ook de eerste die komt met een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak
  • 1930; de eerste V16 voor personenauto´s wordt op de markt gebracht, een auto met soepele motor en veel kracht.
  • 1948; de staartvin wordt op de Cadillacs geïntroduceerd, wat volgens de ontwerper Earl de auto een vastberadenheid gaf. Deze vin werd toegepast op de series 61, 62, 75 en de 60 special. De meest zeldzame van deze serie was de 62 Coupe de Ville, hiervan zijn in tot aan het einde van de productie in 1953 ruim 2.000 auto´s verkocht.

De Cadillac vanaf 1950

  • 1953; de Eldorado wordt gepresenteerd, de meest luxe Cadillac die tot nu toe gemaakt is. Een ware Amerikaanse droomauto, het model Eldorado Brougham, was de duurste in deze serie. Hij was dubbel zo duur als de “gewone” Eldorado, en kostte toen ruim $ 13.000,--. Het mooie van deze auto was, als men de deuren opendeed, de voorbank automatisch naar achteren schoof.
  • 1980; de Cadillac Seville rolt van de band, met zeer opvallend op de radiateurmantel en grill de naam “Cadillac”, een auto met een maximale snelheid van 175 km p/u.
  • 1981; de Cadillac Cimarron komt uit, een auto gebaseerd op de J-Platform van General Motors. De wagen is in productie tot het eind van 1988
  • 1993; in Amerika nog steeds een groot merk, in Europa nog weinig successen. De Northstar motor wordt door Cadillac uitgebracht, een V8 motor met 32 kleppen.
  • 1999; tijdens de autosalon van Detroit wordt de Cadillac Evoq geïntroduceerd, een voorproefje van de nieuwe stijl die door Cadillac wordt gepresenteerd, de Art and Science.
  • 2004; de Cadillac STS krijgt een remake
  • 2005; General Motors brengt onder het merk Cadillac de eerste wagen speciaal voor Europa uit, de Gadillac BLS. De wagen wordt geproduceerd in Zweden in de fabriek van Saab.
  • 2006; de Escalade komt vernieuwd op de markt.

De Cadillac anno 2007

  • In maart wordt de Cadillac STS in zijn vernieuwde versie gepresenteerd. De bedoeling is dat de wagen tegen het einde van het jaar in de showroom zal staan.
  • In September wordt tijdens de IAA in Frankfurt een compleet nieuw model gepresenteerd, de eerste stationcar de Cadillac BLS Wagon. De wagen zal vanaf november bij de dealers te bewonderen zijn. Er zal ook een versie beschikbaar zijn die op bio-ethanol E85 zal kunnen rijden. Optioneel leverbaar zijn een topaudio-installatie, een dvd-navigatiesysteem met touchscreen en een Bluetooth handsfree carkit. De aanschafprijs voor deze wagen zal tussen de € 38.000,- en € 39.000,- liggen.

Cadillac in de toekomst

De Cadillac CTS komt op de markt met een achterwielaandrijving, alsmede met een vierwielaandrijving. De wagen is leverbaar in een handgeschakelde- of een automatische 6 versnellingsbak. De auto is gepresenteerd in april op de AutoRai 2007. De goedkoopste uitvoering is de Elegance 2.8 V6 met een aanschafprijs van bijna € 48.000,-.

De auto gebruikt in de film

Een Cadillac werd onder andere gebruikt in de volgende films:
  1. Cadillac girls van Nicholas Kendall. De film gaat over de vele ruzies tussen een moeder en dochter, zeker wanneer dochterlief de achterbank van de Cadillac gebruikt om met de minnaar van haar moeder aan te rommelen.
  2. Pink Cadillac, Lou Ann heeft een Cadillac tot haar beschikking waar geld in is verborgen dat eigenlijk bedoeld was voor de aanschaf van wapens
  3. Black Cadillac, als een gevecht uitbreekt in het café waar de vrienden C.J. Scott en Robby verblijven, gaan zij weg in de Saab die van Scott is. Onderweg worden zij uitgedaagd door een onbekende in een zwarte Cadillac voor een racewedstrijd.

Leuk om te weten

  • Elvis Presley was een enorme fan van dit automerk. Hij heeft waarschijnlijk meer dan 100 Cadillacs aangeschaft. De bekendste wagen is toch wel de roze Fleetwood 60 Special, een model uit 1955. Elvis heeft bij zijn leven veel Cadillacs weggegeven. In de film Cadillac 200 komen mensen aan bod die er ooit één hebben gehad.
  • In de film The Matrix Reloaded worden de Cadillac CTS (versie uit 2003) en de Escalade EXT helemaal vernield.
  • Ook in de muziekwereld wordt de naam Cadillac gebruikt. Bijvoorbeeld bij de band Rick ´n Roll and the Crazy Cadillacs.
  • Cadillac is al jaren lang een presidentiële wagen. Ook Barack Obama zal vanaf 20 januari 2009 gebruik gaan maken van een nieuwe, speciaal voor hem ontworpen, Cadillac.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: Dolan's Cadillac - Stephen KingDolan's Cadillac is een ijzersterke novelle van Stephen King uit 1989 over de wraak van een onderwijzer.
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
De T-Ford, het eerste massamobielHij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cadillac, auto uit Amerika"

Infoteur: Storm
Laatste update: 22-01-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!