InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Car2go: elektrisch rijden in Amsterdam

Car2go: elektrisch rijden in Amsterdam

Car2go: elektrisch rijden in Amsterdam Vanaf eind oktober 2011 is in Amsterdam het project Car2go uitgerold: 300 elektrische Smarts zijn publiekelijk beschikbaar voor vervoer in de binnenstad van Amsterdam. Middels een eenmalige inschrijving kun je naar behoefte gebruik maken van de elektrische auto’s binnen de stad. Vele voordelen zijn er voor de gebruiker, zoals een zeer makkelijk parkeerbeleid, maar ook een groot voordeel voor de stad zelf: minder cO2 uitstoot en dus een schonere binnenstad.

Project Car2go, wat is het en hoe werkt het?

Het idee is simpel: er zijn 300 auto’s beschikbaar in het gebied binnen de ringweg A10 van Amsterdam, met uitsluiting van het gebied boven het IJ. Wel is een deel van de Zuidas (Buitenveldert) opgenomen in het gebied, evenals Zuid-Oost en IJburg. Deze gebieden zijn deels bekend als zakengebieden met veel kantoren. De behoefte aan tijdelijk vervoer voor woon-werkverkeer kan hiermee worden ingevuld.

De gebruikers van een Smart van Car2go dienen zich eenmalig aan te melden op de website www.car2go.com. Je gaat geen abonnement aan, het is een eenmalige registratie. Je betaalt voor deze registratie één keer € 9,90. Na registratie, waarbij je een kopie van jouw paspoort of identiteitskaart afgeeft, ontvang je een pas en met deze pas kun je de auto’s open krijgen. Je kunt, als je weet wanneer je een auto nodig hebt, een auto reserveren via dezelfde website of de app die je kunt downloaden op je smartphone of tablet. Diezelfde website of app heb je ook nodig om te kijken waar de dichtstbijzijnde Smart voor je staat.

Als je bij de Smart bent aangekomen kun je de auto openen door je pas voor een paslezer te houden die zich achter de voorruit bevindt. Je kunt de Smart starten met een pincode die je ontvangt bij je reservering. Je kunt nu ongelimiteerd rijden: jij hebt de vrijheid en kunt zelf bepalen hoe lang je de auto nodig hebt. Je betaalt jouw huurtijd.

De kosten voor het gebruik van een Smart van Car2go worden bepaald door de duur (in tijd) van je rit en dus niet het aantal kilometers. Je betaalt € 0,29 per rijdende minuut. Sta je tijdelijk geparkeerd gedurende jouw huurperiode, dan daalt het minuuttarief naar € 0,09. Een uur heeft een vaste prijs en een hele dag eveneens. De tarieven staan in het schema weergegeven.

Als je de auto niet meer nodig hebt, kun je de auto letterlijk overal, op elke parkeerplaats, neerzetten binnen het aangewezen gebied van Car2go. Je hoeft geen parkeerkaartje te kopen. Het betreffende gebied is hierboven beschreven. Het gebied bestrijkt ruim 80 vierkante kilometer. Naast de openbare parkeerplaatsen kun je de auto ook achterlaten in 36 aangewezen parkeerplaatsen in 6 Q-Park garages in de stad.

Na het beëindigen van je rit (afmelden) stopt ook het betalen. Het gebruik van de auto is overigens niet beperkt tot het gebied van Car2go. Je moet echter wel rekening houden met het punt, dat je de rit niet kunt afmelden buiten het gebied. Dat houdt in, dat de betaalmeter doorloopt tot aan het moment dat je de auto alsnog binnen het gebied parkeert.

Elektrische auto’s zijn schoon, veel schoner voor het milieu dan conventionele auto’s. Er zijn echter beperkingen, zoals de beperkte actieradius en het moeten opladen van de accu’s. Meer over de elektrische Smart lees je hier. In het Car2go project is rekening gehouden met voldoende oplaadpunten. Er zijn ruim200 oplaadpunten verspreid binnen het Car2go gebied. Ook in de aangewezen Q-Park garages is opladen mogelijk. Om het opladen na gebruik door de huurders te stimuleren krijg je bonusminuten op je saldo die je weer kunt gebruiken bij je volgende rit. Een lege accu achterlaten voor de volgende gebruiker is natuurlijk niet wenselijk.

Project Car2go in de wereld

Het project is niet nieuw. In de Verenigde Staten is eenzelfde project uitgerold in steden als Austin en San Diego. In het Canadese Vancouver rijdt Car2go eveneens. In Europa zien we de auto’s van Car2go in het Duitse Ulm, de eerste Europese stad waar men aan de slag ging, en later ook Hamburg. Het verschil tussen het Car2go project in Amsterdam en alle andere steden, is dat in Amsterdam de gehele vloot bestaat uit elektrische auto’s. Dat is een ‘groen’ plan dat paste in het beleid van de stad Amsterdam. De inzet van Car2go moet een belangrijke steen bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen in Amsterdam, aldus wethouder Wiebes van Verkeer en Vervoer. Het vergde uiteraard meer logistieke planning en extra kosten, ondermeer vanwege de beperking van elektrisch rijden (actieradius) en de noodzakelijke laadstations.

Nét even anders

Het project is niet nieuw. In de Verenigde Staten is eenzelfde project uitgerold in steden als Austin en San Diego. In het Canadese Vancouver rijdt Car2go eveneens. In Europa zien we de auto’s van Car2go in het Duitse Ulm, de eerste Europese stad waar men aan de slag ging, en later ook Hamburg.

Het verschil tussen het Car2go project in Amsterdam en alle andere steden, is dat Amsterdam de eerste stad is waarvan de gehele vloot bestaat uit elektrische auto’s. Dat is een ‘groen’ plan dat paste in het beleid van de stad Amsterdam. De inzet van Car2go moet een belangrijke steen bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen in Amsterdam, aldus wethouder Wiebes van Verkeer en Vervoer. Het vergde uiteraard meer logistieke planning en extra kosten, ondermeer vanwege de beperking van elektrisch rijden (actieradius) en de noodzakelijke laadstations. In februari 2012 is ook Düsseldorf in Duitsland voorzien van een identiek project met elektrische auto’s.

Tarieven

Men probeert in het project Car2go zo transparant mogelijk te zijn. Eenvoud staat voorop. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wat de kosten zijn, en daarom deelt men deze ook helder en duidelijk.

huurprijs per minuut tijdens het rijden € 0,29
huurprijs per uur tijdens het rijden € 12,90
huurprijs per dag tijdens het rijden € 39,00
huurprijs per minuut tijdens parkeren € 0,09
éénmalige registratiekosten € 9,90
verlies membercard € 50,00
verlies oplaadpas € 50,00
verlies sleutel € 200,00
transporteren van wederrechtelijk geparkeerde auto's door het car2go serviceteam € 50,00
slepen van het voertuig door derden conform factuur derden
administratiekosten voor het slepen van voertuigen € 50,00
administratiekosten voor het verwerken van verkeersovertredingen € 5,00
kosten voor reinigen en reparatie van het voertuig op basis van vergrijp tegen huurvoorwaarden conform factuur derden
administratiekosten voor het verwerken reparatieverrichtingen € 25,00
administratiekosten voor het verwerken van storno's € 5,00
administratiekosten voor het sturen van aanmaningen door wanbetaling € 5,00
auto laten besturen door derden € 1.000,00
gebruik van de noodhulplijn vanuit het car2go auto (SOS-button op de touchscreen) gratis
gebruik van de noodhulplijn € 0,35 per minuut, plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een auto bezitten, delen en/of lenenEen auto bezitten, delen en/of lenenSteeds minder jongeren (18-30 jaar) in de grote steden hebben een eigen auto. Ze kiezen voor andere vormen van (openbaar…
Kamperen in AmsterdamWanneer je overnachten in een hotel niets vindt, of je bent iemand die graag het avontuurlijke opzoekt, of je kiest ervo…
Wat kost een hotelkamer in het buitenlandWat kost een hotelkamer in het buitenlandDe prijzen die u moet betalen voor een hotelovernachting, kunnen sterk uiteen lopen. Uit onderzoek van hotels.com blijkt…
Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?Hoe vind je een kamer in Amsterdam? In dit artikel worden verschillende tips gegeven hoe je een kamer kan vinden in Amst…
De 15 beste info websites op het internetSchuimt u regelmatig het internet af voor informatie? In dit artikel worden de meest populaire info websites van 2012 op…
Bronnen en referenties
  • www.car2go.com
  • www.autovidie.nl
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "Car2go: elektrisch rijden in Amsterdam"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Nieuwe auto's
Schrijf mee!