InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Lincoln, auto uit Amerika

Lincoln, auto uit Amerika

Zowel het automerk Lincoln als Cadillac hadden dezelfde oprichter, Henry Martyn Leland. De ontwerper was geen zakenman, binnen enkele jaren had hij zijn bedrijven doorverkocht. Lincoln Er waren een aantal presidenten die een Lincoln tot hun beschikking hadden. President Kennedy is zelfs in een Lincoln vermoord.

Algemeen

Henry Martyn Leland is geboren op 16 februari 1843 in Barton Vermont. Hij was een machinemaker, uitvinder, ondernemer en natuurlijk ook een ingenieur. In eerste instantie leverde Henry machines aan het bedrijf Ransom Olds, dat later zou worden omgedoopt tot Oldsmobile.

Henry ontwikkelde in 1902 een auto die de naam Cadillac kreeg. Dit was een ode aan de stichter van Detroit, Michigan, de heer Antoine Laumet de LaMothe, Sieur de Cadillac. De ontdekkingsreiziger leefde van 1658 tot 1730. Op het moment dat Leland zijn auto ontwikkeld had, bestond Detroit 200 jaar.

Geschiedenis van de Lincoln

  • In 1902 richt Henry Martyn Leland het merk Cadillac op, samen met enkele investeerders. Hij doet dit uit het failliet bedrijfje van Henry Ford (het bedrijf Ford wordt pas een jaar later opgericht).
  • In 1909 verkoopt Leland zijn bedrijf aan “Durant’s General Motors Company”, hij was wel een ondernemer, maar geen echte zakenman. Leland blijft tot aan 1917 aan het hoofd van het bedrijf staan.
  • In 1917 krijgt de 73 jarige een meningsverschil met de toenmalige president van General Motors, de heer Durant. Leland was van mening dat het bedrijf wapens moest gaan produceren en leveren voor de oorlog in Europa, Durant dacht hier anders over en hield het bedrijf buiten de oorlog. Leland stapt op en richt een nieuw bedrijf op: Lincoln Motor Company. Het bedrijf is vernoemd naar zijn grote idool, de voormalige president van Amerika; Abraham Lincoln.
  • Tot aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, bouwt Leland vliegtuigmotoren.
  • In 1920 wordt de productie omgezet naar automobielen en in dit jaar komt de eerste auto de fabriek uit rijden; de Lincoln L-Series.
  • In 1922 neemt Ford het bedrijf over voor ongeveer $ 8.000.000,--. Ook hier kan Leland niet helemaal met Henry Ford door één deur en stapt op.

Lincoln na de overname

  • 1927; de Greyhound als embleem wordt geïntroduceerd
  • 1931; er komt een opvolger voor de L-Series, namelijk de Lincoln Model K. Lincoln was een jaar eerder met het inbouwen van een V8 motor dan Ford in zijn modellen.
  • 1932; Op 26 maart van dit jaar sterft Henry Martyn Leland
  • 1936; de introductie van de Lincoln Zephyr, een sportieve wagen
  • 1938; in opdracht van Edsel Ford, wordt de Continental ontworpen, op basis van de Zephyr. Beide wagens worden tot 1942 geproduceerd, dan wordt de productie omgezet in oorlogsproductie; in Europa was de Tweede Wereldoorlog aan de gang. De Continental zal tot 1998 worden gebouwd.
  • 1945; Lincoln en Mercury worden samengebracht in de divisie “Lincoln Mercury”
  • 1955; de “Continental Divisie” wordt opgericht. Hiervan uit wordt de Continental Mark II gebouwd. De wagen die ongeveer $ 10.000,-- kost wordt tot 1957 gebouwd.
  • 1961; de “Continental Divisie” wordt opgeheven, het model gaat naar Lincoln en wordt vanaf dit jaar, als de Lincoln Continental Mark III, het paradepaardje van het bedrijf.
  • 1972; de Mark IV wordt uitgebracht en geproduceerd tot 1976. Dit model zal één van de laatste grote Amerikaanse coupés blijken te zijn. Het was een zeer gewilde auto. Deze wagen introduceerde de Silver Luxery Group, met in 1974 de Golden Luxery Group. De Continental Mark IV kon optioneel worden uitgevoerd met “Opera Windows”, oftewel ovale raampjes in C stijlen. Deze raampjes waren, in tegenstelling tot dezelfde soort raampjes bij Cadillac, zeer populair. Dit was zo populair, er is nu bijna geen auto meer te vinden die deze raampjes niet heeft.

Aan het einde van de jaren ’70 komen de Eldorado en Mark V op de markt; de meest luxe en duurste 2 deurs auto’s van Amerikaanse bodem. Ook buiten Amerika kon geen enkele autobouwer tippen aan de luxe van deze 2 modellen.

De Mark V werd door Lincoln, de luxe personen auto “full size”gehouden, alleen een nieuwe motor met een lagere brandstofverbruik. Dit bleek een gouden ingeving te zijn, de verkoopcijfers werden een nieuw record. De basisaanschafprijs voor deze auto was ruim $ 13.500,--. De Mark V behield de klassieke kenmerken van zijn voorganger;met onder andere de grill van Rolls Royce. Dit model zal uiteindelijk het slotstuk worden van de grote auto’s van Lincoln.

Beide bedrijven, Lincoln en Cadillac, zijn ondanks één en dezelfde oprichter tot op de dag van vandaag grote concurrenten. Het zijn de enige twee luxe merken uit de strijd tussen de Amerikaanse bedrijven als Duesenberg, Imprial, Stutz en Packard.

Lincoln in de nieuwe eeuw

  • 2005; de Lincoln Zephyr krijgt een make over, makkelijk herkenbaar als een Lincoln wagen. Het heeft een waterval-grille zoals alle Lincoln wagens. Veel verchroomde accenten komen in deze auto terug. Het interieur bestaat uit echt hout, leer en aluminium.
  • 2006; de Lincoln Mark LT Pick-up wordt uitgebracht, gebaseerd op de Ford F150. De auto heeft een laadvermogen van 743 en een maximum trekgewicht van ruim 4.000 kg. Ook deze truck is voorzien van verchroomde details en het interieur is voorzien van leer en ebbenhout.

De Lincoln anno 2007

Tijdens de Noord Amerikaanse Internationale Auto van 2007 is het concept van de Lincoln MKR (Mark) geshowd. De wagen is verfijnd en modern.

Leuk om te weten

  1. De Lincoln V12 (1939) kreeg de bijnaam Sunshine Special, hij werd gebruikt door de toenmalige president Franklin D. Roosevelt en bleef in gebruik tot 1950.
  2. Ook de toenmalige president president John F. Kennedy reed in een Lincoln. Toen de moord op hem plaatsvond reed hij in een Lincoln Continental cabriolet.
  3. In Amerika konden zowel kleine mensen (1,50 meter) als lange mensen (> 2 meter) met groot gemak achter het stuur van een Lincoln plaatsnemen.
  4. De promotiewagen van radio 538 was een pimpelpaarse Lincoln. Deze auto werd geveild voor het goede doel “Dance4live”, voor een bedrag van € 20.538,--
Gerelateerde artikelen
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Wie is James Bond?Wie is James Bond?Generaties zijn opgegroeid met de films van geheim agent James Bond. Wie kent hem niet, de geheim agent met een groot zw…

Reageer op het artikel "Lincoln, auto uit Amerika"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 03-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!