InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tatra, auto uit Tsjechië

Tatra, auto uit Tsjechië

Een automerk uit Tsjechië waar heel veel mensen nog nooit van gehoord zullen hebben. Toch is het een bedrijf dat zijn 100 jarig bestaan al 10 jaar geleden gevierd heeft. In 1850 werd de basis gelegd van een automobielbedrijf dat in 1920 door een fusie de naam “Tatra Werke AG” krijgt. Aan het einde van de vorige eeuw werd de productie van personenauto’s stopgezet, maar de vrachtwagens zijn tot op de dag van vandaag nog mateloos populair.

Algemeen

Al in 1850 werd het autobedrijf Ignaz Schustala & Co opgericht. Dit werd gedaan door de in 1822 geboren Ignaz Schustala in de stad Kopřivnice in Tjechië. In 1850 heette de stad nog Nesseldorf en behoorde het tot het keizerrijk van Oostenrijk-Hongarije.

In 1953 vormde hij een compagnonschap met Adolf Raschka, een rijke zakenman, die hem financieel kon helpen hij het uitbreiden van zijn bedrijf.

Geschiedenis van Tatra tot aan 1900

  • In 1866 werd het zelfs hofleverancier van de pruisische koning Friedrich Karl.
  • In 1877 overleed Raschka, tot aan dat moment was het bedrijf zeer bloeiend. Vanaf dat moment gaan de zaken erg slecht
  • In 1881 gaat Schustala over op het produceren van spoorwagons. De Stauding-Stramberger spoorweg heeft Schustala namelijk een verzoek voor deze wagons gedaan.
  • In 1890 stapt de ingenieur Hugo von Rosslerstamm als technisch directeur over van de spoorweg naar het bedrijf van Schustala.
  • In 1891 overlijd Schustala, hetzelfde jaar wordt het bedrijf onder leiding van Von Rosslerstamm een vennootschap, “Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Geschellschaft”
  • In 1897 wordt Hans Ledwinka hij het bedrijf binnengehaald. Hij is een auto ontwerper en geboren in Oostenrijk. Hij verbeterde de transmissie van de Nesseldorf president (het eerste model auto), en ontwierp onder andere de “Nesseldorfer”

Tatra in de 20e eeuw

  • In 1904 wordt de hoofdwerkplaats in Wenen opgericht
  • In 1916 vertrekt Ledwinka naar het bedrijf Steyr, waar hij hoofdconstructeur wordt
  • In 1920 gaat Nesseldorfer Wagenbau fuseren met Ringhoffer AG in Prag en het bedrijf heeft voortaan “Tatra Werke AG”. Het gaat zich concentreren op de productie van zowel personenauto´s als vrachtwagens.
  • In 1921 komt Ledwinka terug bij Tatra
  • In 1923 wordt de Tatra 11 op de 15e Praagse Autosalon gepresenteerd. De wagen had het typische Tatra onderstel, en was een revolutie op autogebied. Hij was goedkoop, klein en onverwoestbaar, had 4 versnellingen (de meeste auto´s hadden toen nog 3 versnellingen). Zijn opvolger, de Tatra 12 zal remmen op de voorwielen krijgen. Van deze twee modellen zijn in totaal 25.000 exemplaren verkocht.
  • In 1932 komt de Tatra 57, hiervoor waren al modellen met een 2.0 en 2.3 liter motor geproduceerd. De T57b komt in 1938 en tot aan 1949 wordt deze geproduceerd.
  • In 1934 wordt dan de T77, de beroemde auto, geïntroduceerd. Deze wagen staat gelijk met de Airflow van Chrysler en de Tropfenwagen van Rumpler tot de pioniers in de gestroomlijnde automobielen. De auto had een luchtgekoelde 3.4 liter motor en was de basis voor alle modellen die nog uitgebracht zullen gaan worden.
  • In 1936 komen de T77a, T87 en T97 op de markt. Het laatste model lijkt opvallend veel op de KdF Wagen uit Duitsland.

Tatra na de oorlog

  • Na de Tweede Wereld oorlog komt de T600 Tatraplan. De in de gevangenis verblijvende Ledwinka heeft aan dit model meegewerkt. De wagen zal tot 1952 in productie blijven.
  • In 1950 komt de Tatra 607
  • Na een gedwongen stop (opgelegd door de staat) van een paar jaar wordt dan in 1956 de T603 geïntroduceerd. In middels is de hoofdconstructeur Julius Mackerle. De auto heeft zijn motor achterin geplaatst en het heeft 3 koplampen. Pas in 1975 stopt men met het bouwen van dit model.
  • In 1963 wordt de T603 aangepast en uitgebracht onder de naam T2 603. De drie koplampen zijn vervangen door vier.
  • In 1968 wordt de T613 ontworpen door de Italiaan Carrozzeria Vignale, maar pas in 1974 in volle productie genomen. Het is een grote auto, zoals de grotere modellen van Mercedes. Veel bagageruimte is te vinden in het vooronder. De auto is in productie gebleven tot 1997. Alle geproduceerde T603, T2 603 en T613 zijn gebouwd voor partijfunctionarissen van de communistische partij.

De laatste jaren van de autoproductie

Aan het einde van de vorige eeuw probeerde Tatra nog om een verbeterd model T613 en T700 op de markt te brengen. Helaas zijn er maar 63 wagen gemaakt. Een jaar later 1997 wordt het 100-jarig bestaan van het autobedrijf gevierd.

In het laatste jaar van de vorige eeuw wordt dan besloten om te stoppen met het produceren van personenauto´s. Wel wordt de productielijn van vrachtwagens voortgezet. Men verwacht zelfs in 2009 een doelstelling van ruim twee en een half duizend exemplaren te halen.

Ten slotte

Op de InterClassics & TopMobiel in januari 2007 waren twee identieke Tatra´s T87 te zien.
Gerelateerde artikelen
BMW – Vestigingen van de fabriekenBMW – Vestigingen van de fabriekenBMW is een van de grootste producenten van auto’s in Europa. Begonnen als fabrikant voor vliegtuigmotoren is BMW uitgegr…
Volkswagen GroepVolkswagen GroepVolkswagen Groep is een Duitse autofabrikant die beursgenoteerd is aan de Frankfurt beurs. Het is de grootste autofabrik…
Mitsubishi, de fabriek in NederlandMitsubishi, de fabriek in NederlandHet Japanse autoconcern Mitsubishi besluit aan het eind van de jaren ’60 om te gaan exporteren naar Europa, zij kiezen v…
Triumph, auto uit EngelandTriumph, auto uit EngelandEen merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984…
DAF Nederland: DAF TrucksDAF Nederland: DAF TrucksDAF is een Nederlandse vrachtwagenproducent. Het bedrijf is opgericht in 1928 als machinefabriek en kleine smederij. Het…

Reageer op het artikel "Tatra, auto uit Tsjechië"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 03-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!