InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoop autorijden

Goedkoop autorijden

Goedkoop autorijden Vanwege de hoge kosten hebben jonge mensen steeds minder interesse in een nieuwe auto. Goedkoop autorijden via "All-in-aanbiedingen" wordt daarom de boodschap.

Autorijden kan goedkoper

"Het maakt niet uit om welk merk het gaat, bijna niemand onder de 35 jaar koopt nog een nieuwe auto", zo heeft onlangs de baas van een grote Europese autofirma de relatie tussen jongeren en auto's beschreven.

Hoewel de goede man misschien een beetje overdreef, is het een feit dat jongeren de belangstelling voor een nieuwe auto verloren hebben. Statistieken tonen aan dat velen van hen zich weliswaar nog steeds interesseren voor auto´s, maar van een statussymbool waarvoor het de moeite waard is om veel geld aan uit te geven, is geen sprake meer.

Autofabrikanten bij onze oosterburen lokken daarom met instapmodellen en “All-in”-aanbiedingen. De klant profiteert ervan en autorijden wordt
  • goedkoper;
  • aantrekkelijker;
  • en flexibeler.

Nieuwe auto te duur voor jongeren

Autofabrikanten willen jongeren weer tot autorijden zien te verleiden. Ze zetten daarom steeds meer in op marketing via sociale netwerken en nieuwe technologieën, zoals internet in auto's, gadgets die de iPhone generatie zeker zullen bevallen.

Een belangrijke factor in de beslissing om al dan niet een nieuwe auto te kopen, is en blijft het geld. En voor veel jonge mensen is een nieuwe auto gewoonweg te duur. Voor mensen die maar weinig rijden was er tot dusver weinig reden om een nieuwe auto te kopen. Nieuwe auto’s kennen nog altijd de drempel van een hoge aanbetaling (bijvoorbeeld 20 % van de catalogusprijs), omdat daaruit een minimale kredietwaardigheid van de klant blijkt.

Voor het overige laten autofabrikanten echter geen middel ongebruikt om de extra kosten die autorijden met zich meebrengt, zo laag mogelijk te houden.

Een auto voor de weekends

De aanbiedingen van autofabrikanten zijn er tegenwoordig op gericht om bij potentiële kopers die worstelen met de vraag “wel of geen auto” de gangbare rekensommen te beïnvloeden. Maar dat vereist een nieuwe manier van denken. Cruciale vraag naast de rijstijl is daarbij: hoe vaak gebruik ik de auto?

Scenario 1: De klant heeft de auto elke dag nodig, bijvoorbeeld om naar het werk te rijden. Openbaar vervoer is dan niet altijd even praktisch. Het is duidelijk dat noch een huurauto op dagbasis noch “car-sharing”, waarbij de auto op uurbasis wordt verhuurd, in aanmerking komt omdat dit soort autogebruik voor de klant te kostbaar zou zijn. Aan dit scenario veranderen ook de zogenaamde “all-in aanbiedingen” niets, want de klant was ook daarzonder al "gedwongen" geweest om een auto te kopen.

Interessant wordt het wel bij het tweede scenario. Nemen we het voorbeeld van een jonge vrouw die in een grote stad woont:

  • ze neemt bus, tram of metro naar het werk;
  • gaat met de fiets naar de sportschool of sportclub;
  • en in de weekends reist ze soms met de auto naar haar ouders en vrienden die ver weg wonen.

Had de jonge vrouw uit dit voorbeeld de auto slechts enkele dagen per maand nodig, dan was tot dusver meestal een huurwagen goedkoper geweest. Maar met de all-in-aanbiedingen wordt het kopen van van een auto veel aantrekkelijker.

Goedkoper autorijden via All-in-aanbiedingen

Bij een doorsnee autoverhuurder kost een auto in de categorie VW Polo zo´n 85 euro voor een heel weekend, met inbegrip van 900 kilometer en een uitgebreide verzekering met 850 euro eigen risico. Huur je 24 maal per jaar een dergelijke auto, dan kom je uit op 2040 euro per jaar.

Ter vergelijking: koop of lease je een auto, dan moet je bijvoorbeeld elke maand een termijn van 200 euro betalen. Per jaar is dat 2400 euro. Daar kwamen dan in het verleden nog de verzekering, het onderhoud en reparaties bij.

All-in-aanbieding Audi

Maar bij leverancier Audi kreeg men in januar1 2012 al een A1 voor € 198,98 per maand, inclusief financiering of leasetermijn, verzekering en onderhoudskosten. Toegegeven, daarvoor moest dan wel eerst een aanbetaling van 2500 euro worden gedaan.

All-in-aanbieding Volkswagen

En bij Volkswagen was op dat moment de maandelijkse betaling zelfs nóg lager als men gebruik maakte van een speciaal krediet in de vorm van "Auto Credit 2". Het all-in-pakket van VW kostte dan slechts 129 euro (!) per maand.

De daarin begrepen lage financieringstermijn van € 57,20 werd mogelijk gemaakt door een “tweetraps” krediet, aangepast aan de levensstijl van jonge bestuurders. Wie bij aanvang minder te besteden heeft, betaalt minder. Als men later zijn eerste baan en meer financiële armslag heeft, betaalt men meer. Zo kan de klant eerst de kleine en later de grotere bijdrage van 114 euro betalen.
Gerelateerde artikelen
Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Een lease auto als auto van de zaak is inmiddels bijna ouderwets. Ook als particulier kun je tegenwoordig goedkoop een a…
Voor- en nadelen leasen en kopen autoVoor- en nadelen leasen en kopen autoHet kopen van een auto heeft zijn voordelen, maar ook het leasen ervan heeft voordelen. Zo hebben ze ook beiden nadelen.…
Auto leasen of kopenAuto leasen of kopenBij een leaseauto denken mensen gelijk aan een auto van de zaak, maar er bestaat ook een mogelijkheid om privé een auto…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop autorijden"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-12-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!